probleem met printer

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
j.a foto

probleem met printer

Bericht door j.a foto » vr jan 01 2010 5:55 pm

hoi

ik heb een probleem waar ik niet uit kom misschien dat jully mij kunnen helpen.
telkens als een fotoprint vanuit photoshop of cnx 2 dan zijn de kleuren niet als op mijn gecalibreerd scherm.
dit verschil is ook niet te zien in de soft proof.
ik heb al mijn setting al 10 keer bekeken en ook met verschillende mensen gebeld die hier verstand van hebben maar die zeggen allemaal dat ik niets verkeerd doe en mijn settings allemaal goed staan.
de foto s in photoshop zelfs een z-w foto hebben allemaal een magenta/roodzweem ookal is mijn z-w foto precies z-w gecontroleerd met het info palet en pipet in photoshop.
de print is wel echt z-w daar is deze zweem niet te zien .
nu was ik net nog wat aan het prutsen in de softproof modus van photoshop als ik daar het profiel kies waar ik mee af print heb ik nog steeds dit verschil en zit er nog steeds een magenta/rood zweem in de foto s op mijn scherm.
maar als ik nu proof met het monitor profiel en vink dan rgb nummers behouden aan dan verdwijnt de magenta zweem in mijn foto s dus z-w is ook echt z-w.
ook nu komen mijn prints goed overeen met mijn beeldscherm.
hoe kan dit want dit is niet de manier hoe het moet met prooven.
wat en waar mis ik iets.

ik gebruik windows xp.

j.a foto

Re: probleem met printer

Bericht door j.a foto » vr jan 01 2010 8:43 pm

ik kwam dit net op het net tegen.
http://www.prad.de/en/monitore/review/2 ... art11.html

kijk naar de zwarte vierkanten met de text er onder
als ik het goed begrijp dan geeft mijn monitor meer kleuren weer in het rood,geel,groen gebied.
en minder in andere kleuren.

zou dit het probleem zijn ??????

dotcat
Clublid
Clublid

Bericht door dotcat » za jan 02 2010 6:49 pm

Ik ben niet degene die hier het meeste verstand van heeft want ik laat mijn foto's meestal afdrukken. Om een foto goed te kunnen afdrukken met de juiste kleuren moet je twee dingen in overeenstemming brengen.

Het beeldscherm moet als eerste de kleuren juist weergeven. Dit heb je al gedaan want het scherm is gekalibreerd. Als het goed is heb je dan een bepaald kleurenprofiel voor je monitor gemaakt. Je kunt nog controleren of photoshop het juiste kleurenprofiel voor de monitor gebruikt of de standaard aangewezen in windows of osx.

Het tweede wat je kunt doen om een goede afdruk te krijgen is de printer het juiste kleuren profiel te laten gebruiken. Je kunt dat doen door test afdrukken te calibreren en hieruit een kleuren printer profiel te maken waarmee je de printer aanstuurd vanuit windows/osx of photoshop. Nou hebben de meeste mensen daar niet de juiste apparatuur voor dus wordt er normaal een printer kleuren profiel van de printer fabrikant gebruikt. Hou hier in de gaten dat de printer profielen uit een combinatie van de gebruikte inkt en het gebruikte papier komen, dus vaak moet je hiervoor merk gebonden papier en inkt gebruiken van het merk van je printer, bv epson, HP of canon.

Als je dit allemaal op elkaar afgestemt hebt dan zouden de jkleuren op je scherm met de kleuren op je print moeten overeenkomen. Voor verder advies (van eventueel beter geinformeerde forum leden :lol: ) zou ik even melden wat het merk is van je printer en de gebruikte inkt en papier soort.

Veel succes
.
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light

j.a foto

Bericht door j.a foto » za jan 02 2010 7:26 pm

bedankt voor je reactie maar bijna alles wat jij hierboven schreef heb ik al geprobeerd zonder enig resultaat.
vandaag de gok genomen om een ander beeldscherm aan te schaffen.
heb de eizo cg 222w gekocht .
als ik nu de prints vergelijk dan komen ze heeeeeeeeeeel goed overeen met het scherm .alleen nog even kijken wat ik allemaal met de colornavigater van eizo kan doen en wat de beste instellingen zijn alles is in het engels en laat dat nu niet de beste taal zijn die ik en mijn vrouw begrijpen,kunnen ontcijferen.
maandag even met eizo bellen voor wat verheldering.

dus was mijn eizo flaxscan 2111 waarschijnlijk de boosdoener

dotcat
Clublid
Clublid

Bericht door dotcat » zo jan 03 2010 4:15 pm

Succes met vertalen en gefeliciteerd met je aanschaf. :lol:

ps kijk nog even op de website van eizo, vaak staan de manuals daar in pdf vorm ook in de nederlandse taal.
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light

Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Gobert » zo jan 03 2010 6:45 pm

Je laat er in ieder geval geen gras over groeien. Proficiat!
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”