Capture NX: kan je automatisch een serie verkleinen?

Discussies over fotobewerking en archivering
george013

Re: Capture NX: kan je automatisch een serie verkleinen?

Bericht door george013 » zo jan 03 2010 11:22 am

Patrick,
Heb het net geprobeerd.
Open een foto, ga naar passend maken, voer je wensen in.
Ga naar serieverwerking, instellingen opslaan, verander de gewenste gegevens en noem het betsand bijv. "passend maken 800 800" en opslaan. Nu heb je de bewerking ogeslagen. Alle bewerkingen die je op deze foto hebt toegepast.

Wil je nu in serieverwerking gaan werken, maak een selectie,via serieverwerking de instellingen laden, kun je ook nog veranderingen in aanbrengen en uitvoeren.

George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo jan 03 2010 11:40 am

george013 schreef: Ga naar serieverwerking, instellingen opslaan, verander de gewenste gegevens en noem het betsand bijv. "passend maken 800 800" en opslaan. Nu heb je de bewerking ogeslagen. Alle bewerkingen die je op deze foto hebt toegepast.
In het venster/menu "Aanpassingen Opslaan" wat verschijnt kun je kiezen welke bewerkingen worden opgeslagen door vinkjes van alle bewerkingsstappen aan of uit te klikken. Default voorkeuze in dat menu of er wel of geen vinkjes aanstaan is het actief zijn van de regels in de bewerkingslijst. Een en ander is allemaal aan elkaar gerelateerd.

Meerdere regels actief maken in de bewerkingslijst is een kwestie van de Control-toets ingedrukt houden en dan regels aanklikken (die worden dan licht grijs weergegeven in de plaats van gemiddeld grijs). In de plaats van de serieverwerking via het menu in de bovenbalk te kiezen, kun je dat vanuit de bewerkingslijst ook aanroepen met de rechter muisknop.

EDIT:
Overigens is het niet nodig je bewerkingen eerst van te voren als setting te moeten opslaan in een setting-bestandje om het daarna bij serieverwerking weer te moeten inladen.
Je kunt vanuit de bewerkingslijst van één foto die je open hebt staan waar je dat bestand hebt aangepast, ook de specifieke regel(s) (de bewerkingen die je als actief kiest) die je op andere bestanden wilt laten uitvoeren, met de rechter muisknop gaan "kopiëren".
Dan ga je naar de beeldbrowser van Capture NX2, kiest de bestanden die je met de zojuist gekopieerde bewerkingen wilt laten bewerkingen, en kiest met de rechter muisknop voor "Aanpassingen plakken".

Zeker als je wat verder vertrouwd bent met Capture maak je veel meer gebruik van het snel "kopiëren" van een aantal settings die je met "plakken" op een reeks van andere foto's wilt laten uitvoeren. Dan telkens die settings te moeten opslaan en inladen.
Dat doe je bijvoorbeeld met kleuraanpassingen, verscherping e.d. van een reeks foto's die allemaal min of meer hetzelfde achter elkaar genomen zijn, en allemaal dezelfde bewerking kunnen hebben.
Heel handig.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo jan 03 2010 12:05 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

george013

Bericht door george013 » zo jan 03 2010 11:58 am

Ik kon zo snel niet vinden in het draadje dat je de bewerkingen eerst moet opslaan. Dat probeerde ik te verduidelijken. En je hebt gelijk, de keuze maak je bij het opslaan en niet bij het uitvoeren.

Als leerboek gebruik ik trouwens After the Shoot van Mike Hagen. Behandelt de hele workflow.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jan 03 2010 12:04 pm

George, ik heb het bericht nog net even verder aangevuld, maar je was me net voor. (Heb er nu maar extra "EDIT" bijgezet).
Je hoeft de bewerking dus niet perse op te slaan. Je kunt ze ook kopiëren en plakken op een reeks van foto's.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo jan 03 2010 12:07 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

george013

Bericht door george013 » zo jan 03 2010 12:06 pm

Ik had je laatste alinea niet zo goed gelezen. Werkt goed.
George

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » zo jan 03 2010 8:23 pm

Patrick schreef:
ReneG schreef:Onderin het batchverwerkingsscherm kun je het type bestand kiezen. Op JPG zetten, kwaliteit kiezen en klaar. ;)
Het probleem is dat juist alle foto's gedaan worden, niet de selectie die ik gemaakt heb... :|

De andere tips hierboven ga ik mee aan de slag. Wederom dank!
Geen idee... als ik foto's selecteer (ze worden dan lichtgrijs) doet hij bij mij alleen de selectie, zowel wanneer ik het via het seriverwerkings-menu doe als via rechtsklik.

Let wel, de selectie blijft zichtbaar als het scherm 'verwerkingswachtrij' verschijnt. Als je dat scherm krijgt, is op de achtergrond dan je selectie nog te zien of is die dan verdwenen?

PS: Ik weet dat sommige mensen hun muis configureren voor enkelklik (zoals in X-windows achtigen op Linux), dat wil ook nog wel eens problemen opleveren dat selecties vervallen. Vergezocht maar je weet maar nooit...
Spul waarmee je foto's maakt...

george013

Bericht door george013 » zo jan 03 2010 10:24 pm

Ik begrijp nu dat het probleem niet zit in het aanpassen van de bewerkingslijst, maar in het omzetten naat jpg. Zoals ik het heb ervaren gaat dat om map-niveau.
Maar je kunt ook een selectiemaken en dan kiezen voor Save As.
George

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma jan 04 2010 1:22 am

george013 schreef:Ik begrijp nu dat het probleem niet zit in het aanpassen van de bewerkingslijst, maar in het omzetten naat jpg. Zoals ik het heb ervaren gaat dat om map-niveau.
Maar je kunt ook een selectiemaken en dan kiezen voor Save As.
Met Save as krijg je inderdaad de selectie, maar zie ik geen mogelijkheid om nog een actie mee te geven. verkleinen zit er dus niet in in zo'n geval...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma jan 04 2010 1:32 am

Volgens mij heb ik alle tips weer bekeken, maar ik ben er nog geen een tegengekomen die precies doet wat ik wil. Ik ben wellicht niet helemaal duidelijk geweest, dus probeer het nog eens.

Ik heb een setje foto's staan. Daar zijn al de benodigde bewerkingen op uitgevoerd. Ik wil deze selecteren, en alleen deze exporteren/converteren naar JPG, maar dan wel in een kleiner formaat (passen maken in 1024x800), eventueel wat verscherpen. Dat zou met al dan niet opgeslagen handeling moeten lukken... dacht ik. Maar ik slaag er in om alles op te slaan in een ander bestandsformaat zonder de extra bewerkingen, of voer enkel de bewerkingen uit op de geselecteerde foto's. Maar dus niet beide, waarbij de NEF bestanden ook niet aangetast moeten worden (want ik heb geen behoefte om die extra handelingen opgeslagen te krijgen in de gekozen NEF's).

Wie? Gelukkig heb ik m'n work-around nog van het tijdelijk kopiëren van de bestanden in een tijdelijke directory. :wink:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma jan 04 2010 11:02 am

Volgens mij doe ik bijna dagelijks precies wat jij wilt bereiken, maar ik zie niet direct waar het fout gaat. Ik zal het vanavond eens naspelen en dat hier posten. Misschien dat het dinsdagavond wordt, want ik heb vanavond wel een wedstrijd.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma jan 04 2010 11:01 pm

Ik heb zojuist even met Léon aan de telefoon gehangen. Ik heb de nieuwste versie (2.2.4) hier staan, en daar zit een verwarrend schermpje in, waarvan Léon denkt dat het nieuw is voor deze versie. Het volgende is het geval.

Ik selecteer een aantal foto's. Dan laad ik (of kopieer) een aanpassing, in dit geval passend maken naar 1024x800 pixels. Dan komt er een scherm waarin gevraagd wat te doen met de aanpassingen die al aangebracht zijn op de foto. Die kan je vervangen, of de nieuwe aanpassing(en) toevoegen. Ik dacht dat dat in ging houden dat ik bewerkingen extra in m'n NEF zou krijgen, of dat ze uitgebreid zouden worden. Dit is, gelukkig, dus niet het geval. Ik krijg nu een werkvoorraadje van precies die bestanden die geselecteerd waren, kan JPG kiezen als doel met een bepaalde kwaliteit, en je kan Capture het werk laten doen. De geselecteerde NEF bestanden blijven onaangeroerd.

Opgelost dus. :mryellow:

Dank iedereen voor het meedenken!

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma jan 04 2010 11:05 pm

Bij deze dan een poging:

1. Maak de aanpassingen die je wilt maken in een willekeurige NEF. Uiteraard slaan je de wijzigingen NIET op. Ik doe zelf altijd standaard een 'Foto passend maken' en extra een kleine verscherping met 'Hoogdoorlaat' naar smaak als ik resize. Voorbeeld scherm bewerkingslijst:
Afbeelding

2. Rechtsklik in de bewerkingslijst en kies 'Aanpassingen opslaan...'

3. Selecteer de aanpassingen die je mee wilt nemen, kies een zinnige naam voor de aanpassing(en) en druk op 'OK'.

LET OP: Default kiest NX2 ALLE aanpassingen in je bewerkingslijst! Deze staan allen aangevinkt (dus in het voorbeeld hierboven zou default 'Uitsnijden' ook worden meegenomen, en dat wil je natuurlijk niet!Hier zou je alleen 'Foto passend maken' en 'Hoogdoorlaat' kunnen selecteren). Controleer dus je instellingen door een andere NEF te openen en daar de instellingen te laden door te rechtsklikken in de bewerkingslijst en voor 'Instellingen laden...' te kiezen, en controleer dat je alleen de gewenste wijzigingen krijgt. Anders kom je voor (lelijke) verrassingen te staan.

4. Ga nu naar de foto browser en selecteer de NEF's die je wilt converteren. In het voorbeeld hieronder dus de eerst, derde en vijfde foto's:
Afbeelding

5. Rechtsklik op een van de geselecteerde foto's. Dit is essentieel, als je namelijk erbuiten klikt wordt de selectie verwijderd en worden alle foto's verwerkt! Kies 'Instellingen laden...' en kies de (set van) instellingen die je bij stap 3 hebt opgeslagen.

6. Als het scherm 'Waarschuwing' verschijnt kies je ervoor alle instellingen toe te voegen. Voorbeeld:
Afbeelding

7. Nu krijg je het scherm 'Verwerkingswachtrij'. Standaard zijn je geselecteerde foto's aangevinkt (en het zijn de enige in de lijst). Dat moet zo blijven. Kies vervolgens de volgens opties:
- De bestemming (je kunt de bronmap gebruiken of een alternatieve locatie kiezen; Ik heb in het voorbeeld vooraf al een subfolder 'jpeg' aangemaakt).
- De bestandsindeling zet je op JPG.
- Kies de gewenste kwaliteit

Voorbeeld (wijziging in rood gemarkeerd):
Afbeelding

8. Druk op de knop 'Starten'. Het batchproces gaat lopen.

Nu verschijnen als het goed is in de gekozen folder met bestemmingen (dat mag ook dezelfde folder zijn) je jpegs. In het voorbeeld zijn ze max. 1280x1024, verscherpt en ze staan in de subfolder 'jpeg'.

Ik hoop dat het nu wel lukt...
Laatst gewijzigd door ReneG op vr jan 22 2010 12:00 am, 2 keer totaal gewijzigd.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma jan 04 2010 11:07 pm

Patrick schreef:Ik heb zojuist even met Léon aan de telefoon gehangen. Ik heb de nieuwste versie (2.2.4) hier staan, en daar zit een verwarrend schermpje in, waarvan Léon denkt dat het nieuw is voor deze versie.
......
Opgelost dus. :mryellow:

Dank iedereen voor het meedenken!
Zul je zien, ben ik net klaar met het typen van een instructie met plaatjes, komt je cross-post voorbij dat het is opgelost... :lol:
Ik laat het toch maar staan, misschien heeft iemand anders er nog iets aan. :P

Overigens misschien wel nog even het stukje dat begint met 'LET OP:' lezen, voordat je erin trapt en net als ik een paar 100 foto's met iets teveel nabewerkingen erin naar JPEG exporteert. :oops:
Laatst gewijzigd door ReneG op ma jan 04 2010 11:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma jan 04 2010 11:08 pm

Dank je Rene. Dit is exact wat ik ook net gedaan heb. Mijn verwarring was het schermpje in stap 6. Voor mij was je net te laat zoals je hierboven kan lezen, maar er zullen vast vele medeforumleden zijn die deze uitleg zullen kunnen gebruiken. Jij dus speciaal bedankt voor de moeite!

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma jan 04 2010 11:10 pm

ReneG schreef:Ik laat het toch maar staan, misschien heeft iemand anders er nog iets aan. :P
Zou ik zeker doen. Als we ooit een afdeling met "HowTo's gaan bouwen, dan zal ik aan deze denken! 8)

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”