Zandvoort - Nieuwjaarsraces 2010

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Zandvoort - Nieuwjaarsraces 2010

Bericht door Patrick » ma jan 04 2010 3:18 am

Ik ben zondag voor het eerst naar het circuit in Zandvoort geweest. Bizar eigenlijk; ik woon er mijn hele leven al vlakbij. De reden: er waren de traditionele nieuwjaarsraces. Ik zag het toevallig aan de ontbijttafel in de krant, anders had ik het hier wel even gemeld. Echt een aanrader om eens te gaan kijken; het is gratis, en je kan (vrijwel) overal komen.

Zoals gezegd heb ik totaal geen ervaring met deze tak van fotografie. Gelukkig heb ik wel een goed objectief voor dit soort werk in de Nikon AFS 80-200 f/2.8. Die stelt snel scherp, en is lichtsterk. Wel nodig, want de race begon om even voor half vier, en gaat via de schemering door in het donker. Eigenlijk niet echt gunstig als je een D200 hebt; hoge ISO waarden is dat ding gewoon niet goed in.

Maar goed. Ik heb me dus prima vermaakt. Geprobeerd lekker mee te trekken, ik heb verschillende plekken van het circuit bezocht. En ik ben eigenlijk best tevreden, zeker voor zo'n eerste keer. Wat vinden jullie? Ik heb ze maar in de slangenkuil van de "Foto beoordelingen" gegooid, dus schiet maar lekker! :mryellow:

Oh ja; niet goed voor je shuttercount zo'n circuit. Bijna 600 zijn er weer bij gekomen. :shock:

1. 1/125e zonder VR, ISO 400, f/3.2. Valt me alleszins mee!
Afbeelding

2. Hier begint het toch echt serieus donker te worden.
Afbeelding

3. Zoals gezegd: je kon gewoon overal komen!
Afbeelding

Ik heb er nog veel meer, en ik ga er zeker nog wel een aantal plaatsen. Deze heb ik even door mijn nieuwe vriend Nikon Capture NX2 getrokken en wilde ik toch nog wel even snel plaatsen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

ALE
Clublid
Clublid

Re: Zandvoort - Nieuwjaarsraces 2010

Bericht door ALE » ma jan 04 2010 8:45 am

Ik vind ze helemaal niet slecht voor de eerste keer. Integendeel.
1) niet helemaal scherp maar stoort niet
2) lekkere plaat, ook mooi dat de koplampen niet overbelicht zijn. Dat zie je 9 van de 10 keer, top belicht
3) fantastisch flitswerk!!!

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Daniël

Bericht door Daniël » ma jan 04 2010 9:31 am

Kan er niks anders van maken.
Dus ik ga mee met ALE

Ree
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ree » ma jan 04 2010 9:40 am

Ziet er voor de eeerste keer zeker niet slecht uit en zo te zien waren de lichtomstandigheden best pittig.
Ik zie alleen geen panningshots?
Tussen die 600 heb je er vast nog wel één zitten.
Verdien wat bij met je mooiste foto's: http://submit.shutterstock.com/?ref=184063

Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma jan 04 2010 11:16 am

Ree schreef:Ziet er voor de eeerste keer zeker niet slecht uit en zo te zien waren de lichtomstandigheden best pittig.
Ik zie alleen geen panningshots?
Tussen die 600 heb je er vast nog wel één zitten.
Nog heel veel. Maar alleen uitzoeken is al een klus op zich. :mryellow:

Zoals gezegd: er komt zeker nog meer! Deze heb ik er even uitgepikt omdat ze me opvielen en het even snel aangeeft wat je kon schieten.

Bedankt voor de opmerkingen tot dusver.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » ma jan 04 2010 11:26 am

Vind het een lekkere serie, Patrick. Ben benieuwd naar meer.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

nikonshooter

Bericht door nikonshooter » ma jan 04 2010 12:15 pm

Mooie serie, zeker voor de eerste keer. Ik ben erg benieuwd naar de rest
Was het niet koud z'n hele dag struinen daar op Zandvoort?

mvg
Robert

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma jan 04 2010 7:02 pm

nikonshooter schreef:Mooie serie, zeker voor de eerste keer. Ik ben erg benieuwd naar de rest
Was het niet koud z'n hele dag struinen daar op Zandvoort?
Het was maar een paar uurtjes, dus dat viel wel mee. Het was ook zonnig, en ik was goed ingepakt. Ik heb wel wat van die gel verwarmertjes meegenomen om m'n batterijen op temperatuur te houden. De D200 is al niet zuinig, maar als het net onder nul is, dan wordt het snel slechter.

Ik heb het eerder warm gehad dan koud. :mryellow:

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » ma jan 04 2010 7:35 pm

Pfff, 2 jaar geleden vroren me fikken van me D70... :-(
Kan me niet voorstellen dat het dit jaar anders was, zelf nog kouder! En dan is meer dan 4 uur buiten lopen best lang...
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » ma jan 04 2010 7:56 pm

Hee Patrick, heb je toevallig ook foto's gemaakt van de crash van die witte Porsche 968 die uit de Gerlachbocht kwam?
Dit is een kennis van me....
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma jan 04 2010 10:07 pm

Ed Post schreef:Hee Patrick, heb je toevallig ook foto's gemaakt van de crash van die witte Porsche 968 die uit de Gerlachbocht kwam?
Nee, niet van een Porsche. Ik heb wel een hele dikke Renault in die bocht in een rookwolk. Heb je het nummer van de auto? Ik heb even gekeken, en zie ook geen witte 968. Kan aan mijn auto-kennis liggen natuurlijk. :|

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » di jan 05 2010 8:12 am

Patrick schreef:
Ed Post schreef:Hee Patrick, heb je toevallig ook foto's gemaakt van de crash van die witte Porsche 968 die uit de Gerlachbocht kwam?
Nee, niet van een Porsche. Ik heb wel een hele dikke Renault in die bocht in een rookwolk. Heb je het nummer van de auto? Ik heb even gekeken, en zie ook geen witte 968. Kan aan mijn auto-kennis liggen natuurlijk. :|
Ik dacht dat het nummer 902 was.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma jan 11 2010 1:33 am

Ik heb er nog even twee uit de ruif gehaald. De rest moet later nog maar eens... Beide zijn wederom gemaakt met de Nikon AFS 80-200 f2.8.

4. Apart wat ze gedaan hebben om vrij baan te maken voor de wisser!
Afbeelding

5. Is deze genoeg meegetrokken, of moet ik daar een wat langere sluitertijd voor kiezen? Ik heb in PS net even een snelle bewerking gedaan, en meetrekken is simpel achteraf te faken... Deze is puur natuur wat dat betreft (kan ook niet anders; alleen Capture NX gebruikt).
Afbeelding

Zo, nu heb ik wel genoeg vertrouwen in m'n toegenomen nabewerkingskunsten en ga ik me storten op de catamaranfoto's. Daar was ik heel ontevreden over, en die zijn blijven liggen. Maar ze zijn toegezegd, en belofte maakt schuld. :egeek:

Daniël

Bericht door Daniël » ma jan 11 2010 8:28 am

De foto van de corvette is mooi.

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » ma jan 11 2010 9:07 pm

Wel grappig, ooit was circuit zandvoort ook mijn eerste keer….dus nou moet ik jouw foto’s vergelijken met mijn foto’s uit die tijd.
Als ik terug denk dan denk ik best wel drama…en ook als ik kijk…maar ja, eerste keer circuit en gloednieuwe D70. En ik kende het circuit ook nog niet.

Kwestie van regelmatig komen…
Maar voordeel van dit soort evenementen is dat je helemaal tot op de pitstraat mag komen!

#4 vind ik de beste/mooiste uit de serie..

1 kan mooier,
Ga bij de slagboom staan (iets rechts van de plek waar je nu staat), kan zijn dat ze je wegsturen omdat het een brandweerdoorgang is, maar ja gewoon in de loop point-en-shoot soms…of je kunt er tijdelijk wel ff aan de kant staan.
Krijg je de wagens mooi van achter en kun je met flink tele ze net op het hoogste punt vast leggen.

2 ook hier als je de doorkijk links pakt komen ze ook recht van voren aanrijden….kan soms mooier zijn.

5….dat kan veeeelll lager ;-)
1/100 – 1/125 – 1/160s….heb ik ze daar geschoten (dit tye auto rijdt relatief langzaam dus heb een aardig lage sluitertijd nodig om een mooie meetrekker te maken.
DTM bakken hebben daar met 1/320 a 1/400 al een aardige blurrie achtergrond
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”