Hulp bij aanschaf Nikon D90 of Canon 50D
Hulp bij aanschaf Nikon D90 of Canon 50D
Hallo,
Sinds kort heb ik mezelf aangemeld op deze site, want ik heb namelijk een vraag, maar daarover later meer.
Ik heet Henrico Wijers en ben woonachtig in Hellevoetsluis. Voor onze huwelijksreis heb ik in 2003 een Sony F717 aangeschaft en heb daar door de jaren heen leuke (en mooie) foto’s mee gemaakt. Eenmaal is door Sony de CCD-chip kosteloos vervangen (buiten de garantie), waarna de camera tot heden goed werk levert.
In 2006 heb ik ter uitbreiding een kleine compact camera aangeschaft, een Sony W100, makkelijk voor het uitwisselen van de Memory-sticks. Deze is hoofdzakelijk aangeschaft om mee te nemen op de motor. Deze camera maakt buitenshuis mooie foto’s, maar binnen word ik er niet warm van.
Ik sta nu voor de keus en mogelijkheid een SLR camera aan te schaffen, maar twijfel tussen de Canon 50D en de Nikon D90. Misschien mag ik ze niet met elkaar vergelijken (sommige bladen hebben dat echter wel gedaan), maar ik wil jullie toch om advies vragen. Ik begrijp dat jullie op dit forum een voorkeur hebben, maar hopelijk kunnen jullie jezelf in mijn schoenen plaatsen en als je dan voor de keus staat, helemaal nieuw in de wondere wereld van SLR’s, wat zou je dan doen. Ik ben niet gehinderd door enige kennis, misschien is dat wel een pré.
Oh ja…., een grote camera op de motor meenemen is geen beperkende factor meer, want er zit een grote koffer achterop.
Alvast bedankt voor jullie commentaar.
Gr,
Henrico
Sinds kort heb ik mezelf aangemeld op deze site, want ik heb namelijk een vraag, maar daarover later meer.
Ik heet Henrico Wijers en ben woonachtig in Hellevoetsluis. Voor onze huwelijksreis heb ik in 2003 een Sony F717 aangeschaft en heb daar door de jaren heen leuke (en mooie) foto’s mee gemaakt. Eenmaal is door Sony de CCD-chip kosteloos vervangen (buiten de garantie), waarna de camera tot heden goed werk levert.
In 2006 heb ik ter uitbreiding een kleine compact camera aangeschaft, een Sony W100, makkelijk voor het uitwisselen van de Memory-sticks. Deze is hoofdzakelijk aangeschaft om mee te nemen op de motor. Deze camera maakt buitenshuis mooie foto’s, maar binnen word ik er niet warm van.
Ik sta nu voor de keus en mogelijkheid een SLR camera aan te schaffen, maar twijfel tussen de Canon 50D en de Nikon D90. Misschien mag ik ze niet met elkaar vergelijken (sommige bladen hebben dat echter wel gedaan), maar ik wil jullie toch om advies vragen. Ik begrijp dat jullie op dit forum een voorkeur hebben, maar hopelijk kunnen jullie jezelf in mijn schoenen plaatsen en als je dan voor de keus staat, helemaal nieuw in de wondere wereld van SLR’s, wat zou je dan doen. Ik ben niet gehinderd door enige kennis, misschien is dat wel een pré.
Oh ja…., een grote camera op de motor meenemen is geen beperkende factor meer, want er zit een grote koffer achterop.
Alvast bedankt voor jullie commentaar.
Gr,
Henrico
Re: Hulp bij aanschaf Nikon D90 of Canon 50D
Tsja, kun je weinig over zeggen. Beiden prima camera's. Het glaswerk wat je erop schroeft is veel belangrijker, en dat neemt meestal ook een grotere hap uit je budget dan alleen de body.
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik weet te weinig over de 50D om daar uitspraken over te doen, maar ik kan je wel melden dat ik zeer tevreden ben met de D90. Maar wat wil je eigenlijk gaan doen met de camera? Wat zijn de eisen en wensen?
Spul waarmee je foto's maakt...
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Beste Henrico,
Welkom op dit Nikon forum.
Grapje: dacht je hier nu iets positiefs over een C<censuur> kamera te horen?
Over het meenemen op een motor: ik zou voorzichtig zijn ivm trillingen etc met iedere kamera...
Groeten, Gijs
Welkom op dit Nikon forum.
Grapje: dacht je hier nu iets positiefs over een C<censuur> kamera te horen?
Over het meenemen op een motor: ik zou voorzichtig zijn ivm trillingen etc met iedere kamera...
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
De prijs van de D90 is nu wel zeer aantrekkelijk.
Wat ik eigenlijk altijd zeg tegen mensen die zoiets vragen:
1. Koop iets van de twee grote merken.
2. Ga de camera vasthouden en kijk of je 'm logisch vindt werken en dat de boel prettig aanvoelt.
Van punt 2 moet je alleen afwijken als je bepaalde objectieven wilt kopen. Beide camera's zijn prima.
We horen het wel als je je D90 hebt!
Wat ik eigenlijk altijd zeg tegen mensen die zoiets vragen:
1. Koop iets van de twee grote merken.
2. Ga de camera vasthouden en kijk of je 'm logisch vindt werken en dat de boel prettig aanvoelt.
Van punt 2 moet je alleen afwijken als je bepaalde objectieven wilt kopen. Beide camera's zijn prima.
We horen het wel als je je D90 hebt!

- Wilci
- Forumlid
- Contacteer:
Ja Henrico, het is al gezegd, hier zal je waarschijnlijk weinig inhoudelijks over dat andere merk horen. Ze zullen geen rotsooi maken. Ik gebruik meer dan 30 jaar Nikon. Waarom? Ach, ik vond het toen een cool merk en dat vind ik nog steeds. Was toen minder plastic-achtig. En dat gevoel van degelijkheid heb ik nog. Die D90 is een fijne, moderne, niet dure camera die met een vakantiezoom prachtige prentjes maakt en als je er nog eens een portretlensje bij koopt.... Dan staat de hele familie er de komende jaren goed op.
- peturbo
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Even weggekopieerd uit een ander draadje (met dank aan Ruud)
http://www.dxomark.com/index.php/eng/Im ... re-cameras
Heb zelf uiteindelijk voor de D90 gekozen, en zoals hierbeven gezegd, zelf in de hand houden en kijken of hij lekker in de hand ligt en alle knopjes snel vertrouwd aanvoelen.
http://www.dxomark.com/index.php/eng/Im ... re-cameras
Heb zelf uiteindelijk voor de D90 gekozen, en zoals hierbeven gezegd, zelf in de hand houden en kijken of hij lekker in de hand ligt en alle knopjes snel vertrouwd aanvoelen.
D4/ Z9/14-24 2.8/ 24-70 2.8/ 70-200 2.8/ 85 1.4/ 200-500/ Gitzo 1poot en statief / SB900
Ik vind het maar een rare site, met die fantasiecijferts. De Tom®Sensor®Marks®©® komen heel anders uit.peturbo schreef: http://www.dxomark.com/index.php/eng/Im ... re-cameras
- JerryBig
- Clublid
De Tom®Sensor®Marks®©® ?????
Wat zijn dat ???
De DXO marks zijn duidelijk, keiharde meetgegevens. Of je de verschillen ziet op een foto is een tweede. Overigens hoor ik geluiden dat het canon kamp maar matig positief is over de 50D, sommigen raden eerder een 40D aan omdat die minder ruis geeft. De DXO geeft dat wel aan, maar of het significant is? Maar er is wel een verschil in het voordeel van de 40D.
Puur op cijfers ging ik voor de D90. Ergonomisch ga ik helemaal voor de D90, maar dat is persoonlijk. Verder zul je aan de 50D geen buil vallen, mits je glaswerk goed is.
Mijn advies (maar ik ben helemaal niet objectief): ga eens lekker voelen (!) en koop dan een D90 en join us op het Nikonforum

Wat zijn dat ???
De DXO marks zijn duidelijk, keiharde meetgegevens. Of je de verschillen ziet op een foto is een tweede. Overigens hoor ik geluiden dat het canon kamp maar matig positief is over de 50D, sommigen raden eerder een 40D aan omdat die minder ruis geeft. De DXO geeft dat wel aan, maar of het significant is? Maar er is wel een verschil in het voordeel van de 40D.
Puur op cijfers ging ik voor de D90. Ergonomisch ga ik helemaal voor de D90, maar dat is persoonlijk. Verder zul je aan de 50D geen buil vallen, mits je glaswerk goed is.
Mijn advies (maar ik ben helemaal niet objectief): ga eens lekker voelen (!) en koop dan een D90 en join us op het Nikonforum

V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
Dat zal best, maar hoeveel waarde moet je aan zoiets hechten? Ik vind het een beetje als die cijfers voor objectieven die op de site van voorzitter (toch?) Hans staan. Prachtige verzameling, maar het zegt erg weinig. Alleen als het heel erg positief of heel erg negatief is, dan is er mogelijk iets aan de hand.JerryBig schreef:De Tom®Sensor®Marks®©® ?????
Wat zijn dat ???
De DXO marks zijn duidelijk, keiharde meetgegevens.
De cijfers van de 50D of D90 ontlopen elkaar allemaal niet zo, en ik zou er dan ook 0 waarde aan hechten. Maar dat ben ik.
Verder is het belangrijkste al gezegd: kijk welke body lekker in de hand ligt, en bekijk of er bepaald glaswerk is wat je aanspreekt. Voor die fabrikant ga je. Canon en Nikon zijn beiden prima fabrikanten, die prachtige camera's maken. Voor beiden is er volop glaswerk te koop, zowel nieuw als 2ehands. Bij fabrikanten als sony (voorheen (konica)/minolta, wat camera's betreft) en olympus bijvoorbeeld is dat allemaal wat minder. Dat wil trouwens niet zeggen dat Olympus ook geweldige value-for-money camera's heeft. Wel in 4/3 verhouding, en dat moet je willen. Daarin wijken ze erg af.
Allemaal,
Ten eerste bedankt voor jullie reacties en adviezen. Ik lees in de meeste adviezen dat het "vasthouden" van de twee camera's heel belangrijk is. Misschien is dat wel een doorslaggevende factor. Wat ik met de camera wil gaan doen? Ik heb nog geen voorkeur van het maken van foto's in de Natuur, Autosport, portret, etc, etc. Ik wil in ieder geval wel een zoomlens hebben. Wanneer ik nu naar de dierentuin ga kom ik met mijn huidige Sony net wat zoom tekort. Een zoomlens is dus wel een wens.
En wat voor lenzen ik wil aanschaffen? Ik denk voor de Nikon een 18-105mm F/3.5-5.6 VR en een 70-300mm F/4.5-5.6 VR. Voor de Canon geef ik de voorkeur aan een 28-105mm F/3.5-4.5 II USM en een 70-300mm F/4.0-5.6 iS USM.
Misschien van het weekend eens in de betere speciaalzaak gaan "vasthouden" van de camera's. Ik houd jullie op de hoogte.
gr,
Henrico
Ten eerste bedankt voor jullie reacties en adviezen. Ik lees in de meeste adviezen dat het "vasthouden" van de twee camera's heel belangrijk is. Misschien is dat wel een doorslaggevende factor. Wat ik met de camera wil gaan doen? Ik heb nog geen voorkeur van het maken van foto's in de Natuur, Autosport, portret, etc, etc. Ik wil in ieder geval wel een zoomlens hebben. Wanneer ik nu naar de dierentuin ga kom ik met mijn huidige Sony net wat zoom tekort. Een zoomlens is dus wel een wens.
En wat voor lenzen ik wil aanschaffen? Ik denk voor de Nikon een 18-105mm F/3.5-5.6 VR en een 70-300mm F/4.5-5.6 VR. Voor de Canon geef ik de voorkeur aan een 28-105mm F/3.5-4.5 II USM en een 70-300mm F/4.0-5.6 iS USM.
Misschien van het weekend eens in de betere speciaalzaak gaan "vasthouden" van de camera's. Ik houd jullie op de hoogte.
gr,
Henrico
Hou er rekening mee dat het verschil tussen 28mm en 18mm erg groot is. Op APS formaat heb je met 18mm prima groothoek, met 28mm niet bepaald.
De 18-105 van Nikon ken ik niet, dus daar ga ik verder niks over zeggen. Wel wil ik toch even kwijt dat de Tamron 17-50 érg mooi is, en je veel waar voor je geld krijgt.
Ja, je mist wat bereik in het gebied 50-70, maar dat is verwaarloosbaar, en met de 'voetenzoom' prima op te lossen.
De D90 met Tamron 17-50 en Nikkor 70-300 is een heel royale en erg mooie instapset!
De 18-105 van Nikon ken ik niet, dus daar ga ik verder niks over zeggen. Wel wil ik toch even kwijt dat de Tamron 17-50 érg mooi is, en je veel waar voor je geld krijgt.
Ja, je mist wat bereik in het gebied 50-70, maar dat is verwaarloosbaar, en met de 'voetenzoom' prima op te lossen.
De D90 met Tamron 17-50 en Nikkor 70-300 is een heel royale en erg mooie instapset!
Afgelopen zondag naar Foka in Rotterdam geweest en daar een camera gekocht. Het is een Nikon D90 geworden met een 18-105mm en een 70-300mm. Lowepro slingshot erbij waar alles in kan. Twee Hoya HD UV-filters erbij. Ook een tweede accu leek me wel handig en om het verhaal compleet te maken een studieboek speciaal voor de D90. Ik ben helemaal tevreden. Als ik wat met de camera gewend ben zal ik hier wat Newbie-foto's plaatsen.
gr,
Henrico
p.s. hoe groot mag de speling op de scherpstelring zijn van de 18-105mm? ik ben bang dat dit bij die van mij nu te groot is, namelijk ca. 1,5 mm. Foka al gebeld en moet eventjes langsrijden en kan het direct, wanneer nodig, omgeruild worden.
gr,
Henrico
p.s. hoe groot mag de speling op de scherpstelring zijn van de 18-105mm? ik ben bang dat dit bij die van mij nu te groot is, namelijk ca. 1,5 mm. Foka al gebeld en moet eventjes langsrijden en kan het direct, wanneer nodig, omgeruild worden.
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Zo groot mag die speling inderdaad niet zijn, lijkt me. Maar je kunt al omruilen, dus dat zou ik maar even gaan doen.
Welkom overigens op het forum.
Welkom overigens op het forum.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
- peturbo
- Clublid
Veel plezier met de D90, maar dat gaat zeker lukken....
wat gaf de doorslag? (gewoon nieuwsgierig ! :mrgreen: ) .
En... natuurlijk zien we graag foto's, ben zelf ook al een jaar een newbie
wat gaf de doorslag? (gewoon nieuwsgierig ! :mrgreen: ) .
En... natuurlijk zien we graag foto's, ben zelf ook al een jaar een newbie

D4/ Z9/14-24 2.8/ 24-70 2.8/ 70-200 2.8/ 85 1.4/ 200-500/ Gitzo 1poot en statief / SB900