pixelpolicy

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
dodo

pixelpolicy

Bericht door dodo » do apr 19 2007 10:23 pm

Ik zit net wat NEF files te bekijken, en kom tot de ontdekking dat ik één defecte pixel lijk te hebben... op zich te verwaarlozen, één op de 10 miljoen... maar toch... als ik hiermee naar Nikon ga, hoe gaan ze daarmee om? Hebben ze een pixelpolicy? Gaat trouwens om een Nikon D80

Ik zou wel een voorbeeldje willen plaatsen, maar daarvoor moet het zeker online staan?

Menno
dienieuwsisopditforum

yoyo

Bericht door yoyo » do apr 19 2007 10:31 pm

Ik weet er niet alles van, maar ik begrijp dat ze die pixel dan uitzetten. De pixel neemt dan de gemiddelde waarde aan van de omliggende pixels zodat het niet meer opvalt.

dodo

Bericht door dodo » do apr 19 2007 10:37 pm

Aha, interpoleren... (of was het nou extrapoleren)... maar goed, dat is iets wat in photoshop ook vrij eenvoudig op te lossen is natuurlijk.

Vraag me af of het iets is om mee terug te gaan, hij zit in de linkerbovenhoek en op een 17"LCD zie je het al niet... Je moet op NEF formaat inzoomen tot tzo'n 150% voor je het ziet.

Maar ik hoor graag meer ervaringen!

dodo

Bericht door dodo » vr apr 20 2007 12:17 am

Trouwens, even om zeker te zijn? Hoe uit een defecte pixel zich? In een zwarte of witte punt? Bij mij is het een heel klein wit puntje... ergens anders op dit forum las ik dat het zich uit in zwarte punten...

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

pixelziekte

Bericht door George Fennes » vr apr 20 2007 12:21 am

Kan het zijn dat je op je scherm een wit pixeltje ziet en met afdrukken een zwarte?

Heb geen idee, was zo maar een gedachte van me.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Wullem

Bericht door Wullem » vr apr 20 2007 12:36 am

Dodo,

Wat jij hebt zijn HOT pixels (die zijn wit of gekleurd) een dead pixel is zwart.
Ik heb ook een D80 en had er na 6 maanden 8!! Naar Nikon geweest in beverwijk en ze halen ze binnen de garantietermijn gratis voor je weg (kan je op wachten).

Een makkelijke test om te kijken of je ze hebt is dop op je lens, cam op 5 seconden sluitertijd, occulair afdekken en schieten.

ze springen er ECHT uit.

Succes,
Willem

RVK
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door RVK » vr apr 20 2007 8:32 am

Er is software om dit te testen bv.

www.starzen.com/imaging/deadpixeltest.htm

Hiermee kun je testen op dead pixels, het is freeware

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

dodo

Bericht door dodo » vr apr 20 2007 9:47 am

Ha, hot pixels dus... Wullem, je schrijft dat je er na 6 maanden 8 had. Wordt dat dan meer in de loop van de tijd? Zitten die dan allemaal bij elkaar (als een vlek die groter wordt) of waren ze verspreid over je CCD.

Wullem

Bericht door Wullem » vr apr 20 2007 9:53 am

dodo,

Yep bij mij komt er om de zoveel tijd eentje bij.
Verspreid over de hele CCD.
Ik heb alweer een nieuwe dus vlak voor het einde van de garantie nog even naar beverwijk.

Ik denk dat Nikon zo een extra inkomen genereert want het is gewoon software waar ze je toestel op aansluiten. Dat zou dus makkelijk op de markt kunnen worden gebracht. En na de garantieperiode is dat weghalen natuurlijk NIET meer gratis.

Ik heb zelfgemaakte software ooit gezien voor de D200, helaas nog niet voor de D80.

Groet,
Willem

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » vr apr 20 2007 10:07 am

Weet je nog waar je dat hebt gezien voor de D200?

voor de D100:

Wullem

Bericht door Wullem » vr apr 20 2007 10:50 am

Marten.. sorry, tikfout, was de D100
W.

dodo

Bericht door dodo » vr apr 20 2007 11:00 am

Maar, als je erop kunt wachten, kan het nooit écht duur worden... nu ken ik hun uurtarieven niet maar het lijkt me iets wat nog wel te doen is...

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”