Het is Zwart en het Vliegt

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Arno P

Het is Zwart en het Vliegt

Bericht door Arno P » vr dec 25 2009 11:40 pm

Kraaien, roeken, eksters....allemaal te slim....meestal zijn ze meteen weg...Op afstand toch nog iets kunnen betekenen in deze liefde-haat verhouding... :mryellow: :wink2:

1
Afbeelding

2
Afbeelding

meliissa

Re: Het is Zwart en het Vliegt

Bericht door meliissa » wo dec 30 2009 11:58 am

De fotos zouden mooier zijn geweest als je de blauwtinten er wat uithaalt
zodat het orginele zwarte van de vogel terug komt.
Foto 1 vind ik kwa compo het mooist.

Frankie
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Frankie » wo dec 30 2009 12:20 pm

Weer erg gaaf ! Ik wil ook een tele ....

Arno P

Bericht door Arno P » do dec 31 2009 8:54 am

meliissa schreef:De fotos zouden mooier zijn geweest als je de blauwtinten er wat uithaalt
zodat het orginele zwarte van de vogel terug komt.
Foto 1 vind ik kwa compo het mooist.
Is het zwart niet opgebouwd uit zwart/blauw-tinten ?

goosman

Bericht door goosman » di jan 05 2010 5:26 pm

#1 voor mij. Compositie oké, je model werkt ook goed mee! Fraaie plaat van een zo onopvallende vogel dat je 'm makkelijk als onderwerp negeert. Iets meer scherptediepte op de vogel zelf had het een perfecte plaat gemaakt.

Groet,

CJ

Arno P

Bericht door Arno P » di jan 05 2010 7:42 pm

goosman schreef:#1 voor mij. Compositie oké, je model werkt ook goed mee! Fraaie plaat van een zo onopvallende vogel dat je 'm makkelijk als onderwerp negeert. Iets meer scherptediepte op de vogel zelf had het een perfecte plaat gemaakt.

Groet,

CJ
Zo'n vogel blijft nooit zo lang lekker zitten en een kleiner diafragma had ik mij idd ook wel gewenst voor wat meer scherptediepte, maar haastige spoed....trade-offs...op naar de volgende :wink2:

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door ruud » di jan 05 2010 9:42 pm

mooie vogel arno maar vind de foto`s niet scherp overkomen helaas.
Wat me ook opvalt is dat je wb op bewolkt staat en op de foto lijkt het mij zonnig.
Zijn deze foto`s vanaf statief genomen ?

groet ruud

Arno P

Bericht door Arno P » di jan 05 2010 10:32 pm

ruud schreef:mooie vogel arno maar vind de foto`s niet scherp overkomen helaas.
Wat me ook opvalt is dat je wb op bewolkt staat en op de foto lijkt het mij zonnig.
Zijn deze foto`s vanaf statief genomen ?

groet ruud
Hell no... :mryellow: ....een snelle zwiep van het objectief op het autoraam...niet eens tijd voor de rijstzak...verlies dan idd aan scherpte
De tamme kraai/roek moet ik nog tegen komen...en dan is het rijstzak of zelfs statief...maar hier in Limburg is dat soort vogel nogal schuchtig (misschien door het groot aantal landbouwers met kraaienhaat?)

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid

Bericht door Karel Giesen » di jan 05 2010 10:53 pm

Dag Arno,

Twee mooie foto's van een kraai. Ik vind juist dat de foto's veel te veel verscherpt zijn. Het lijkt wel of ik naar plakplaatjes zit te kijken. Heb je het artikel over verscherpen van John Kerver gelezen in het laatste clubmagazine? Het kan wel zijn dat er wat bewegingsonscherpte in de foto's zit. Dus bij de vraag van Ruud of je een statief hebt gebruikt kan ik me aansluiten. Wat de witbalans betreft geef ik jou gelijk. Juist met een witbalans ingesteld op 'bewolkt' lijkt de foto zonniger. De standaardinstelling voor zonlicht is 'onbewolkt' en dan krijg je juist die onderkoelde foto's. Ik vind het knap dat je met zo'n uitgewogen belichting bent gekomen. Zonder spotmeting op de kraai was dit een hopeloos belichte foto geworden ...waarschijnlijk een pikzwarte kraai zonder enige doortekening.

groet,
Karel
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.

ruud
Forumlid
Forumlid

Bericht door ruud » di jan 05 2010 11:33 pm

karel met de methode van john kerver wordt deze foto niet beter , vind overigens wel de methode met het hoog doorlaat de betere.
Maar ook met hoog doorlaat kan je te ver doorschieten karel .
Ik bedoel het ook niet negatief maar ik heb dit al eerder gezegd het objectief wat arno heeft kan echt veel beter dan dit omdat ik weet wat er uit te halen is.
Arno heb je al is geprobeerd om handmatig scherp te stellen , ergens in je set zit naar mijn gevoel iets niet goed.
Misschien moet je als dat mogelijk is eens proberen of je er een andere body aan kan hangen ?
Jammer genoeg woon ik niet naast je deur anders had ik wel eens met je afgesproken om er samen eens naar te kijken .
Zie net dat je ook 1 stop hebt over belicht , de foto hier onder is 2/3 stop onder belicht dat scheelt dus bijna 2 stops.

Hier een zwarte kraai geschoten met hetzelfde objectief arno , als je wilt haal ik hem weer uit je draadje.

groet ruud

Afbeelding

Arno P

Bericht door Arno P » wo jan 06 2010 9:16 am

Karel Giesen schreef:Dag Arno,

Twee mooie foto's van een kraai. Ik vind juist dat de foto's veel te veel verscherpt zijn. Het lijkt wel of ik naar plakplaatjes zit te kijken. Heb je het artikel over verscherpen van John Kerver gelezen in het laatste clubmagazine? Het kan wel zijn dat er wat bewegingsonscherpte in de foto's zit. Dus bij de vraag van Ruud of je een statief hebt gebruikt kan ik me aansluiten. Wat de witbalans betreft geef ik jou gelijk. Juist met een witbalans ingesteld op 'bewolkt' lijkt de foto zonniger. De standaardinstelling voor zonlicht is 'onbewolkt' en dan krijg je juist die onderkoelde foto's. Ik vind het knap dat je met zo'n uitgewogen belichting bent gekomen. Zonder spotmeting op de kraai was dit een hopeloos belichte foto geworden ...waarschijnlijk een pikzwarte kraai zonder enige doortekening.

groet,
Karel
Dag Karel,
Ondertussen heb ik NX2 binnen en gebruik ik ook de "nieuwe" manier van verscherpen (deze foto's zijn nog ouderwets bewerkt. De foto's zijn van oorsprong niet het scherpst vanwege een behoorlijke crop en vooral het korte tijdsbestek waarin het objectief richting kraai gezwiept werd. Groot diafragma zorgt vor het niet volledig scherp zijn van voor naar achter. Extra of anders verscherpen zal niet veel helpen aangezien het bornmateriaal niet top is.

Groeten,

Arno

Arno P

Bericht door Arno P » wo jan 06 2010 9:38 am

ruud schreef:karel met de methode van john kerver wordt deze foto niet beter , vind overigens wel de methode met het hoog doorlaat de betere.
Maar ook met hoog doorlaat kan je te ver doorschieten karel .
Ik bedoel het ook niet negatief maar ik heb dit al eerder gezegd het objectief wat arno heeft kan echt veel beter dan dit omdat ik weet wat er uit te halen is.
Arno heb je al is geprobeerd om handmatig scherp te stellen , ergens in je set zit naar mijn gevoel iets niet goed.
Misschien moet je als dat mogelijk is eens proberen of je er een andere body aan kan hangen ?
Jammer genoeg woon ik niet naast je deur anders had ik wel eens met je afgesproken om er samen eens naar te kijken .
Zie net dat je ook 1 stop hebt over belicht , de foto hier onder is 2/3 stop onder belicht dat scheelt dus bijna 2 stops.

Hier een zwarte kraai geschoten met hetzelfde objectief arno , als je wilt haal ik hem weer uit je draadje.

groet ruud
Hou de foto maar in het draadje hoor. Dit is de reden waarom ik ook mindere foto's plaats...ter leering en vermaeck zeg maar.
Over de scherpte uit het objectief: andere foto's zijn wel retescherp...dus het kan.
Scherpstelling: Dat is een punt. Ik heb recent een D300s mogen ervaren met dit objectief en hier is de AF veel sneller/preciezer (en dan heb ik het nog niet eens over het aantal fps). Bij de geschoten foto's zitten aanzienlijk meer scherpe exemplaren...dus...helaas voor de D90 :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”