Beste mensen,
In het portret programma wil de autofocus van de D90 nog wel eens een oor, wenkbrauw o.i.d. scherpstellen in plaats van een oog. Om dat probleem te omzeilen stel ik dan de autofocus in op de middelste sensor en wijs aan wat scherp moet zijn, vervolgens bepaal ik de compositie en neem de foto. Als de camera nu op een ander programma wordt gezet en weer terug naar portret, dan is de AF instelling weer terug op de default. Weet iemand of de gewenste AF sensor instelling kan worden bewaard zodat je altijd je favouriete instelling hebt?
Groeten,
Dick.
D90 instellingen
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: D90 instellingen
Als je daar echt vanaf wilt wezen, dan is het beste om in de P,S,A of M te fotograferen.
De "pret"standen op de camera regelen voor jou de best mogelijke opname, en dan kan het gebeuren dat zelfs de camera er naast kan zitten.
Wil je dit in eigen hand houden dan zijn de genoemde mogelijkheden de beste oplossingen..
Succes
Eelco
De "pret"standen op de camera regelen voor jou de best mogelijke opname, en dan kan het gebeuren dat zelfs de camera er naast kan zitten.
Wil je dit in eigen hand houden dan zijn de genoemde mogelijkheden de beste oplossingen..
Succes
Eelco

http://500px.com/EelcoVandeKamp
Ik gebruik ook het meest P en A. Maar het zou leuk zijn als je de "pret"standen ook naar je eigen voorkeur kunt instellen en bewaren. In de handleiding staat dat het kan, maar als je van programma wisselt ben je de voorkeuren weer kwijt.
Ik heb trouwens wel gemerkt dat als je bijv. in portret programma scherpstelt en het gekozen af punt is niet wat je wilt, dat dan bij nogmaals indrukken van de ontspanknop op andere punten wordt scherpgesteld. Na een paar pogingen wordt dan meestal wel het gewenste punt gepakt.
Groeten,
Dick.
Ik heb trouwens wel gemerkt dat als je bijv. in portret programma scherpstelt en het gekozen af punt is niet wat je wilt, dat dan bij nogmaals indrukken van de ontspanknop op andere punten wordt scherpgesteld. Na een paar pogingen wordt dan meestal wel het gewenste punt gepakt.
Groeten,
Dick.
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Heel boeiend dat je dit zo verteld, voor mij is dit de reden om deze programmastanden nooit meer te gebruiken.Dickhart schreef:Ik heb trouwens wel gemerkt dat als je bijv. in portret programma scherpstelt en het gekozen af punt is niet wat je wilt, dat dan bij nogmaals indrukken van de ontspanknop op andere punten wordt scherpgesteld. Na een paar pogingen wordt dan meestal wel het gewenste punt gepakt.
Groeten,
Dick.
Je hebt niet zelf de regie/controle in handen. Als je fotografeert dan wil je in één keer een foto maken en niet een aantal pogingen doen om het scherpstelveld op de juiste plaats te krijgen.
Als je je gaat verdiepen in deze materie dan zul je zien dat heel veel fotografen starten in de P stand, om te ontdekken wat de camera doet.
Waar na veel oefenen de A-stand en de M-stand in beeld komt voor het gebruik van je camera.
Je hebt echt even wat tijd nodig om dit door te krijgen, maar als je de voordelen hiervan gaat ontdekken...
Neem de tijd en je zult zien dat er een wereld voor je open gaat..
Succes..
Eelco

http://500px.com/EelcoVandeKamp