Advies gevraagd; groothoek voor D5000

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Tom
Forumlid
Forumlid

Re: Advies gevraagd; groothoek voor D5000

Bericht door Tom » do jan 07 2010 10:08 pm

Hans Braakhuis schreef:
Afbeelding
Wil je hiermee aangeven dat de 10-24 een bar slecht stuk glaswerk is, of bedoel je wat anders? Sorry, maar dit kiekje is toch werkelijk niets waard?

pixelpeter
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door pixelpeter » do jan 07 2010 11:20 pm

Als demo van een shot vanaf de heup kan ik Hans' foto beslist waarderen. We zijn hier niet in een fotopresentatie-draadje
maar praten over een technisch iets.
PixelPeter
PixelPeter
Al 50 jaar amateur

lotjeman61
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door lotjeman61 » vr jan 08 2010 1:00 am

een vieuwfinder op een s5pro?

zou volgens mij ook kunnen
D-800 en nikkor 24-70 2.8 en 70-200 2.8 VR2 en de nikon 50mm 1.8 en de SB-900 en SB910

pixelpeter
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pixelpeter » vr jan 08 2010 7:55 am

@lotjeman61
Wat heeft die s5pro meer dan een modern apparaat als de D5000. Ik lees bij dpreview:
Being essentially a D200 with a Super CCD sensor and Fuji processor means the S5 Pro enjoys all the benefits of Nikon's superb 'semi pro' body; weather-sealed body with a magnesium alloy chassis, latest generation focus, flash and metering systems, better shutter, better viewfinder and expansive lens compatibility.
Bedoel je dat ie ook goed hoge ISO's aankan?
En wat bedoel je in dit verband met "viewfinder"? :?
Kan je daarmee vanaf de heup fotograferen?
Bedankt voor je input.
PixelPeter
PixelPeter
Al 50 jaar amateur

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr jan 08 2010 9:30 am

Ik ken het project en het budget van de topicstarter niet maar ik doe een poging de "eisen" op een rijtje te zetten;

1) onopvallende combi camera+lens
2) goed presteren bij weinig licht
3) goede autofocus onder lastige omstandigheden (vanaf de heup, zonder zicht op scherm en/of zoeker)

Kijk nou eens naar onderstaand plaatje, een vergelijking van een Micro Four Thirds Panasonic GF1 + 20mm f1.7 (MFT dus 20mm wordt 40mm in 35mm termen) en de Nikon D3000 + 35mm 1.8 DX. Hou er rekening mee dat een D3000 een hele kleine reflexcamera is en een 35mm 1.8 DX een relatief kleine lens is.

Afbeelding

Die GF1 is klein, onopvallend, licht, presteert op hogere iso's bijna zo goed als een DX camera én heeft het grote voordeel van de heel goed geteste en lichtsterke 20mm f1.7 lens en de grotere scherptediepte van de MFT-sensor. Met deze f1.7 lens win je heel veel lichtsterkte t.o.v. elke willekeurige dslr-zoomlens! Zet zo'n GF1 op de uitstekende iA automaat met gezichtsherkenning van Panasonic en je hebt voor ca. € 850 een perfecte combi waar je m.b.v. een adapter ook nog Nikon-F objectieven met handmatige focus op kunt gebruiken. Ik zou het wel weten ...

pixelpeter
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pixelpeter » vr jan 08 2010 1:20 pm

@Skippy
Je "rommelt maar wat aan" maar geeft wel even een to the point reactie compleet met vergelijkende foto :D !
Zeer bedankt, ik zal alles nog eens overwegen. Misschien is een goede compact toch beter.
Mijn project is voor de werkgroep "Creatieve Fotografie" van mijn fotoclub. Houdt in dat ik mik op een serie
grote platen (beeldformaat 50x75 cm) van tentoonstellings-kwaliteit; creatief en technisch. Mensen in dichtbij
situaties. Ik postte eerder wat oefenfoto's. Mijn budget voor een nieuwe camera is ca. 1.700 Euro maar die camera is
natuurlijk niet alleen voor dit project. Ik werk nu bijna 4 jaar met een D200. Half december heb ik een D700 gekocht
maar met lenzen erop bleek die te zwaar voor mijn rechterschouder (arthritis).Ik heb de D700 teruggebracht :frown:
(kostte me 5% van de aankoopprijs, wat ik dan maar leergeld noem). Overigens wil ik fotograferende van de heup wèl
zicht op de zoeker hebben. Vandaar dat ik kijk naar de D5000. Vanwege dat kantelschermpje. Maar je blijft gelijk hebben
wat het enorme grootte-verschil compact t.o.v. SLR betreft.
Afbeelding
PixelPeter
Laatst gewijzigd door pixelpeter op wo mar 23 2011 1:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
PixelPeter
Al 50 jaar amateur

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » vr jan 08 2010 1:26 pm

pixelpeter schreef:Als demo van een shot vanaf de heup kan ik Hans' foto beslist waarderen. We zijn hier niet in een fotopresentatie-draadje
maar praten over een technisch iets.
PixelPeter
Nouja, dan kun je in ieder geval zien dat goed focussen vanaf de heup niet te doen is.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr jan 08 2010 1:56 pm

pixelpeter schreef:Overigens wil ik fotograferende van de heup wèl zicht op de zoeker hebben.
Tja, waarom? Je bent dan per definitie meer "aanwezig", weg ongestoorde fotomoment. Ik heb enige tijd met een Ricoh GRD compact straatfotografie gedaan, dat toestel was zo klein en onopvallend dat ik regelmatig vrij ongestoord vanaf de heup of m.b.v. de opsteekzoeker foto's kon maken.
Je zou ervoor kunnen kiezen om het vanaf de heup schieten te oefenen en te perfectioneren, mijn ervaring is dat je na een paar dagen prima resultaten kunt boeken.

Wat voorbeelden; zittend, camera op schoot
Afbeelding

in de bus, om het hoekje
Afbeelding

vanaf de heup
Afbeelding

met opsteekzoeker voor de ogen, ze hebben niets gemerkt
Afbeelding

vanaf de heup
Afbeelding

En neem ook mee in je overweging dat een compact een stille sluiter heeft, een dslr niet daar heb je dus maar 1 kans mee.
Ik wil je niets opdringen hoor, eigen keuze voorop. Ik probeer alleen wat praktische aanbevelingen te doen. Succes!
Laatst gewijzigd door Skippy op za jan 09 2010 12:08 am, 1 keer totaal gewijzigd.

pixelpeter
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pixelpeter » vr jan 08 2010 11:43 pm

@Skippy
Dat zijn duidelijke voorbeelden van heupwerk. Ziet er goed uit.
Thanks. Ik heb veel stof tot nadenken.
PixelPeter
PixelPeter
Al 50 jaar amateur

Marco

Bericht door Marco » za jan 09 2010 12:41 am

Peter,

ik zou ook de MFT van Olympus bekijken, de E-P1, nog betere ruisprestatie's dan de GF-1.
gewoon het andere alternatief op MFT gebied.

Ik overweeg sterk om mettertijd mijn Lumix LX3 te verruilen voor deze E-P1.

groeten,
Marco

lotjeman61
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door lotjeman61 » za jan 09 2010 1:29 am

Peter,
Met vieuwfinder bedoel ik de zigvieuw S2A bundel bij konijn.
Dit is een hoekzoeker die op een D200 kan en desnoods met een losse kabel geloof ik.
Noemde hier de S5pro bij omdat die de body heeft van de D200 en hij daar ook op kanWeet niet of ie nog te krijgen is maar staat nog wel op de site (via Google)
groetjes van Lotjeman61 uit het witte Groningen
D-800 en nikkor 24-70 2.8 en 70-200 2.8 VR2 en de nikon 50mm 1.8 en de SB-900 en SB910

pixelpeter
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pixelpeter » za jan 09 2010 8:18 am

Thanks Lotjeman61
Ik wist van het bestaan van die zigview niet af. Heb even gekeken maar helaas staat nergens de D200 in het rijtje waarop ie werkt :twisted:
Maar misschien is dat omdat de D200 inmiddels zo'n 4 jaar oud is.
Er schijnt nu ook een nieuw ding te zijn genaamd "Live View Controller" die werkt op camera's met live view via de AV poort.
Ook als afstandsbediening te gebruiken.
Kortom er blijkt veel meer mogelijk dan ik wist.
Ik herhaal; zo'n clubforum is geweldig!! :)
En ik ga dus verder snuffelen.
Gelukkig kan dat tegenwoordig zonder het warme huis te verlaten.
Het is hier niet zo wit als bij jullie maar wel heeeeel koud.
PixelPeter
PixelPeter
Al 50 jaar amateur

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”