Zeiss ZF Makro-Planar T* 2/100

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Re: Zeiss ZF Makro-Planar T* 2/100

Bericht door emdeklerk » ma dec 28 2009 7:13 pm

Remco H.:
"Wel met de Nikkor AF 105mm f/2D DC."

Heel mooi, heel goed, maar geen Micro-Nikkor oftewel Macro-objectief.

emdeklerk

Later: zag dat TS het zelf ook al had over de 105mm DC en de 105mm 2,5... Macro is meegenomen, maar daar ging het dus niet geheel en al om.
emdeklerk
Laatst gewijzigd door emdeklerk op ma dec 28 2009 9:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

johan1967
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door johan1967 » ma dec 28 2009 8:20 pm

De Zeiss ZF 100 is een objectief waarbij ik naar verhouding erg vaak met open diafragma werk. Ikzelf vind dan de resultaten erg mooi.

Hierbij enkele "wide open" voorbeeldjes van afgelopen jaar, met over het algemeen nauwelijks enige bewerking achteraf (hooguit een beperkte crop):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En enkele niet zo "wide open":

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier vind je nog een hele berg foto's van mensen die het een ietsje beter kunnen dan ikzelf:

http://www.nikoncafe.com/vforums/showth ... p?t=150557

De ZF 100/2 is inderdaad geen 1:1 macro-objectief. Echter met de Nikon PN-11 kun je wel tot 1:1 gaan, maar je verliest dan wel wat licht.

De service van Zeiss is verder erg goed. Ik had een ZF 100/2 waarbij ik niet op oneindig kon scherpstellen. Ik heb dit objectief naar Zeiss gestuurd (Oberkochen) en per kerende post kreeg ik een spiksplinternieuw exemplaar retour. Geen gedoe dus met allerlei vage reparaties. Op diverse fora heb ik zelf gelezen dat Zeiss dit doet als de garantie-termijn al verstreken is.

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » ma dec 28 2009 9:08 pm

Ik raak zo zoetjes aan wel overtuigd :) maar ik heb de chip versie alleen nog niet te koop gezien, zelfs op de shop site van Zeiss is hij nog niet bekend. Wel is sinds van de week de 50mm erbij gekomen maar de 100mm is er nog niet.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » ma dec 28 2009 9:19 pm

Geduld is een schone zaak, zeggen ze wel eens..... 8)
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma dec 28 2009 9:22 pm

Van de Zeiss website;

The ZF.2 lenses are available in eight focal lengths, six of which will be available from the end of November: 3,5/18, 2,8/21, 2/35, 1,4/50, 2/50 and 1,4/85. The Distagon T* 2/28 ZF.2 and macro Planar T* 2/100 ZF.2 will be introduced in Spring 2010. “We are currently completely reworking and optimizing the Distagon T* 2.8/25 ZF.

iJoost

Bericht door iJoost » di dec 29 2009 2:07 pm

De service is inderdaad uitstekend. Ik had lang geleden (met mijn Contax) een zandkorrel in het scherpstel-mechanisme van een 50/1.4 Gevraagd wat het zou kosten om dat te repareren. Zestig gulden was het antwoord. Wat ik terugkreeg voor die (minder dan dertig Euro dus) voelde aan en zag er uit als nieuw. Misschien kan dat best als een kundig vakman 'm onderhanden heeft gehad. Maar ik heb altijd gedacht dat ze domweg de ring met het serienummer hebben overgezet op een nieuw objectief.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di dec 29 2009 4:03 pm

iJoost schreef:Maar ik heb altijd gedacht dat ze domweg de ring met het serienummer hebben overgezet op een nieuw objectief.
Dat is iets wat in ieder geval niet gebeurd. Een serienummer hoort vast bij een geproduceerd artikel waar een schema aan vast hangt wanneer en door welke machines en controle stations het objectief is gegaan. Als je dat serienummer gaat verwisselen, hang je dus heel het vastgelegde controlesysteem om eventuele fouten te achterhalen in een productieproces aan de boom.
Vriendelijke groet, Léon Obers

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door gongon » ma jan 04 2010 7:19 pm

a90 schreef:Ik raak zo zoetjes aan wel overtuigd :) maar ik heb de chip versie alleen nog niet te koop gezien, zelfs op de shop site van Zeiss is hij nog niet bekend. Wel is sinds van de week de 50mm erbij gekomen maar de 100mm is er nog niet.

Bij Cameratools staat hij voor een prijs van 1899 euro, en er staat bij levertijd 2-4 dagen (weet niet of dat waar is, want op de site van Carl Zeiss staat nog out of stock). Wel een flinke prijs, maar zou ik er wel voor overhebben, ga eerst sparen voor de 50mm macro van Carl Zeiss en daarna voor de 100mm macro.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » ma jan 04 2010 8:14 pm

gongon schreef:
a90 schreef:Ik raak zo zoetjes aan wel overtuigd :) maar ik heb de chip versie alleen nog niet te koop gezien, zelfs op de shop site van Zeiss is hij nog niet bekend. Wel is sinds van de week de 50mm erbij gekomen maar de 100mm is er nog niet.

Bij Cameratools staat hij voor een prijs van 1899 euro, en er staat bij levertijd 2-4 dagen (weet niet of dat waar is, want op de site van Carl Zeiss staat nog out of stock). Wel een flinke prijs, maar zou ik er wel voor overhebben, ga eerst sparen voor de 50mm macro van Carl Zeiss en daarna voor de 100mm macro.

EUR 1.449,=
http://www.cameranu.nl/artikel/75114/Ca ... ZF.2_.html
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » ma jan 04 2010 9:13 pm

@gongon, de 50mm is ook een fraai objectief, ik heb de Nikkor 50mm 1.2 ook nog hier en die is wel heel erg prettig. De 50 zal ik dan ook niet zo snel aanschaffen.

@Gobert, dat is wel een hele mooie prijs !!
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door gongon » di jan 05 2010 2:22 pm

a90 schreef:@gongon, de 50mm is ook een fraai objectief, ik heb de Nikkor 50mm 1.2 ook nog hier en die is wel heel erg prettig. De 50 zal ik dan ook niet zo snel aanschaffen.

@Gobert, dat is wel een hele mooie prijs !!
Voorlopig is Cameranu het goedkoopst met de Carl Zeiss ZF2 objectieven, tenminste hier in Nederland. De 50mm macro is daar 1049 euro, is nog wel te doen. Nog even door sparen en ik kan hem kopen. :mryellow:
Foka verkoopt ze niet meer.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

johan1967
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door johan1967 » za jan 09 2010 1:59 pm

Lloyd Chambers heeft toevallig zojuist de ZF/100 macro getest tegen de Nikon 105 Micro VR. De Zeiss is op alle fronten superieur gebleken. Een mooie uitspraak van hem is de volgende:

The Zeiss at f/2 matches or outperforms the Nikon at any aperture.

Als je de volledige test wil zien, dan moet je je aanmelden bij Lloyd Chambers (en betalen) op diglloyd.com.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za jan 09 2010 2:12 pm

Er zitten daar bij Zeiss en Kyocera/Cosina kennelijk een paar jongens die weten waar ze mee bezig zijn.

Ik hoop dat hiermee de trend naar MF en vastbrandpunt een stimulans betekent voor sommige andere fabrikanten.
Less is more. Weniger is Mehr. (Nu de prijsjes nog "etwas Weniger"...)

EMdeKlerk

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”