In februari Nikon D80 nieuw aangeschaft. Accu informatie in setup menu geeft een indruk van de status.
Probleem: al na 1 dag 97%, na 2 dagen en 22 opnames gezakt naar 96%. Volledig leeg na ongeveer 130 opnamen. Accu is intussen geruild voor een nieuwe. Na twee dagen weer hetzelfde beeld: % loopt snel terug. Prognose van deze nieuwe accu hetzelfde. Gebruik gemiddeld, lens 18-135 mm, weinig flitsen, regelmatig terugkijken. Ook na verloop van tijd zonder te fotograferen loopt % terug. Iemand een idee of advies voordat ik naar de winkel terug ga?
Accu D80 snel leeg
- Berend Jan
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Snel lege accu.
De batterij heeft tijd nodig om een langere tijd te kunnen werken. Na een aantal malen te zijn opgeladen en ontladen te zijn komt hij wel aan een aanvaardbare gebruiksduur. Let wel op, terug kijken kost stroom en ook de motor in de evt. gebruikte lens heeft voeding nodig. Maak je geen zorgen, het komt echt wel goed.
Berend Jan.
Berend Jan.
Re: Accu D80 snel leeg
Maak met een batterypack met 2 accus ongeveer 1100 foto's met m'n D80, kan niet zeggen dat dit slechte accu's zijnhaggp schreef:In februari Nikon D80 nieuw aangeschaft. Accu informatie in setup menu geeft een indruk van de status.
Probleem: al na 1 dag 97%, na 2 dagen en 22 opnames gezakt naar 96%. Volledig leeg na ongeveer 130 opnamen. Accu is intussen geruild voor een nieuwe. Na twee dagen weer hetzelfde beeld: % loopt snel terug. Prognose van deze nieuwe accu hetzelfde. Gebruik gemiddeld, lens 18-135 mm, weinig flitsen, regelmatig terugkijken. Ook na verloop van tijd zonder te fotograferen loopt % terug. Iemand een idee of advies voordat ik naar de winkel terug ga?

Zoals Berend Jan schrijft moeten accu's inderdaad getraind worden. Zorg er wel voor dat hij helemaal leeg is alvorens je hem weer oplaadt. Dan alleen gebruiken na volledig opgeladen te zijn. Met mijn D70s schiet ik ik weet niet hoeveel platen, maar de D70s staat erom bekend zuinig te zijn.
Succes
Irwan
Succes
Irwan
Dit advies is alleen van kracht bij oude soorten batterijen vanwege het "geheugen' efect. De batterijen meldden vol terwijl ze dat niet waren. Als resultaat waren ze natuurlijk snel weer leeg. Herhaaldelijk geheel leeg trekken en weer geheel opladen zorgde ervoor dat dat geheugen effect weer minder werd.Pancaran's schreef:Zorg er wel voor dat hij helemaal leeg is alvorens je hem weer oplaadt.
Bij de moderne litium-ion is dit niet nodig, zelfs niet aan te raden. Die kennen het geheugen effect niet.
Dit neemt overigens niet weg dat deze batterijen de volledige werking pas bereiken na een aantal keer opladen.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Accu D80 snel leeg
Dat zegt me niet zoveel. Accu's hebben ook een mate van zelfontlading.haggp schreef: Probleem: al na 1 dag 97%, na 2 dagen en 22 opnames gezakt naar 96%.
Dat zegt me iets meer. De accu "ongetraind" (ik gebruikte "nieuw" mijn D80 direct voor een opdracht), kwam ik na de eerste paar uren en afsluiting van de dag aan circa 225 opnamen RAW, waarbij de accu dan nog ruim half vol aangaf. Dus ik schat dan op het dubbele aantal opnamen als je hem helemaal leeg zou trekken. Ik heb hem nog geen enkele keer helemaal leeg getrokken. (Maar meestal kom ik niet aan honderden foto's achtereen).haggp schreef: Volledig leeg na ongeveer 130 opnamen.
Houdt eventueel ook rekening of je in RAW+JPG schiet dat dit meer energie kost en of je veel op je LCD kijkt, en veel tussendoor staat te autofocussen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Accu D80 snel leeg
Bedankt voor jullie reacties en advies. Ik zal deze opvolgen en het schilt mij weer een rit naar de winkel.
Ik ga er nu vanuit dat een nieuwe accu na een keer of 4 á 5 laden, de volledige capaciteit levert. Hoeveel opnames je dan kunt maken zal in de praktijk varieren. De handleiding spreekt over maximaal 2600 en minimaal 600 opnames. Daartussen zal dan, naar gelang het soort gebruik, het aantal liggen.
Jammer dat de handleiding en/of verkoper hier geen aandacht aan besteedt.
Groeten.
Ik ga er nu vanuit dat een nieuwe accu na een keer of 4 á 5 laden, de volledige capaciteit levert. Hoeveel opnames je dan kunt maken zal in de praktijk varieren. De handleiding spreekt over maximaal 2600 en minimaal 600 opnames. Daartussen zal dan, naar gelang het soort gebruik, het aantal liggen.
Jammer dat de handleiding en/of verkoper hier geen aandacht aan besteedt.
Groeten.