70-200mm/2.8 VR II blijft zorgen baren

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
johan1967
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Re: 70-200mm/2.8 VR II blijft zorgen baren

Bericht door johan1967 » ma jan 11 2010 8:24 pm

Op diverse andere fora (dpreview, nikoncafe) worden deze nieuwe issues ook breeduit besproken. Nogal wat mensen melden dezelfde problemen. Mij valt wel op dat mensen zichzelf nogal eens proberen te overtuigen dat de verschijnselen niets te betekenen hebben, waarschijnlijk tegen beter weten in. Het is natuurlijk erg wrang dat je een arm en een been hebt betaald voor dit objectief om vervolgens te moeten constateren dat een eerstejaars VMBO-er de schroefdraad heeft gedraaid. Ik vind dat een objectief van minimaal 2000 euro 100% in orde moet zijn en als dat niet is moet Nikon gratis een nieuw exemplaar leveren.

Ik ben heel benieuwd wat dit doet voor de tweedehands-prijzen van de nieuwste Nikon-objectieven. Durft er iemand bijvoorbeeld nog een tweedehandse 24-70 te kopen? Ik niet in ieder geval, nog niet voor een absolute dumpprijs. Dit objectief laat ik vooralsnog ook maar voor wat het is.

Het is voor het merk Nikon wel erg jammer dat de in potentie fantastische nieuwe objectieven zoals de 24-70 en deze 70-200 op een zo gebrekkige manier worden gemaakt.

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma jan 11 2010 8:28 pm

Cees Laarman schreef: Waar is dit objectief geproduceerd?
Japan.

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma jan 11 2010 8:35 pm

D-90s schreef: Zou het ook niet te maken kunnen hebben met de zéér breedvoerige, uitgebreide, gedetailleerde en repeterende manier waarop je hier iedere keer je punt probeert te maken.
Dat doet je geloofwaardigheid geen goed naar mijn mening.
Ik weet niet over welk 'punt' je het hebt dat ik steeds zou willen maken, kennelijk zeg ik dingen die je niet bevallen. Jammer dan, maar als je een andere mening hebt over iets dat ik zeg kan je toch gewoon inhoudelijk reageren zonder te vervallen in van die puberale stemmingmakerij?

Fons Baerken
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Fons Baerken » ma jan 11 2010 8:45 pm

In een woord geweldige lens:

Afbeelding

d700 70-200 vr2 @70mm f2.8 z/w omzetting in nx2

http://www.flickr.com/photos/fonsbaerken/4266224737

Remco H

Bericht door Remco H » ma jan 11 2010 8:49 pm

Gobert schreef:
Remco H schreef:Een watte?? :?
:o terugroepactie
Oké, dus er bestaat ook een goed Nederlands woord voor. :oohh:

Mijn reactie was geen onwetendheid, al deed ik even net alsof. Het heeft meer met goede smaak van doen. Het getuigt van nogal slechte smaak, om tussen het Nederlands door allerlei Engelse termen te gebruiken. Soms ontkom je er helaas niet aan, maar ik zie het ook nogal eens, als er wel een fatsoenlijk Nederlands woord voor is.

Een voorbeeld wat ik ook nogal eens tegenkom is het woord 'prime'.
Ja hoor, ik zie het al helemaal voor me: uitspreken als praim, en dan natuurlijk niet nalaten om de kin daarbij even flink te draaien. Bah, smakeloos!! :evil:
Ik gebruik er gewoon een andere omschrijving voor, die beter past.
Laatst gewijzigd door Remco H op ma jan 11 2010 8:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Gobert » ma jan 11 2010 8:51 pm

Remco H schreef:
Gobert schreef:
Remco H schreef:Een watte?? :?
:o terugroepactie
Oké, dus er bestaat ook een goed Nederlands woord voor. :oohh:

Mijn reactie was geen onwetendheid, al deed ik even net alsof. Het heeft meer met goede smaak van doen. Het getuigt van nogal slechte smaak, om tussen het Nederlands door allerlei Engelse termen te gebruiken. Soms ontkom je er helaas niet aan, maar ik zie het ook nogal eens, als er wel een fatsoenlijk Nederlands woord voor is.

Met alle respect: ik vind het een stompzinnige reactie. Een volslagen onnodige terechtwijzing in een publiek domein.
Recall is een algemeen gangbaar woord.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Remco H

Bericht door Remco H » ma jan 11 2010 8:56 pm

Gobert schreef:Met alle respect: ik vind het een stompzinnige reactie. Een volslagen onnodige terechtwijzing in een publiek domein.
Recall is een algemeen gangbaar woord.
Kan wezen, maar wat algemeen gangbaar is, is daarmee nog niet intelligent of smaakvol.
De gemiddelde Nederlander heeft een taalgevoel dat niet veel uitsteekt boven dat van de chimpansee.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma jan 11 2010 9:08 pm

johan1967 schreef:Het is natuurlijk erg wrang dat je een arm en een been hebt betaald voor dit objectief om vervolgens te moeten constateren dat een eerstejaars VMBO-er de schroefdraad heeft gedraaid.
Dat is juist het verontrustende aan die schroefdraad. Die onderdelen zullen waarschijnlijk gewoon volautomatisch op CNC-draaibanken worden nabewerkt. Beiteltjes e.d. zullen beslist wel volgens de specs. de juiste snijhoek hebben en scherp genoeg zijn. Dat de topjes van de schroefdraad op de scherpe kantjes van die draad dan afbrokkelt / afbreekt is een indicatie dat het materiaal een uiterst broze substantie is. Mogelijk is het een composiet kunststof materiaal, maar het valt dus schijnbaar erg snel uit elkaar door een waarschijnlijk niet bedoelde onjuiste samenstelling van het materiaal. Hard, weinig buigzaam, maar erg bros.

Juist dan een indicatie dat dergelijk materiaal weinig bestand is tegen klappen. Het zal erg snel scheuren/breken, want dat doet het bij die draaibankbewerking al. En zoals ik in een bericht eerder aanhaalde, zal een net wat meer ruwe behandeling bijv. door een sportfotograaf dit de nodige verhoogde risico's kunnen meebrengen dat de lens gewoon breekt / uit elkaar valt. Dat heb ik overigens op andere fora al eens gelezen, met de nieuwe Nikon lenzen met vergelijkbare kunststof materialen. Dat een lens zomaar in drie delen uiteenviel bij een relatief niet eens zo harde klap.

Er is eerder ooit een terugroepactie geweest van een bepaalde compactcamera (het woord recall zal ik gezien de reacties maar even nalaten :shock: ), waar in de bovenkap spontaan op de hoek gewoon "gaten" in vielen, door een verkeerde samenstelling van het materiaal.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma jan 11 2010 9:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » ma jan 11 2010 9:09 pm

Deze laatste discussie zou ik graag per Pb verder zien gaan, voor zover nodig. :twisted:
Is hier in ieder geval niet ter zake doend!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma jan 11 2010 9:31 pm

Met die schroefdraad wordt kennelijk een meer officieel probleem.
Net op Nikon Rumours gelezen: http://nikonrumors.com/2010/01/11/nikon ... pread.aspx

I received a report that a customer went back to the store where he originally purchased the lens and checked all 70-200mm available in stock and they all had the same problem.

en
Nikon’s Service Center in Canton, China documented this issue. The translation: there is presence of tiny particles inside the lens barrel when it’s zoomed to 200mm in the second group of lenses. Customer requests inspections:
(In dit geval dus loslatende korreltjes, wat "flitslicht" even aanhaalde, waar hij bang voor was).

EDIT:
Aanvullend: draadje dpreview: http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=34217939
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma jan 11 2010 10:07 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

mike
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door mike » ma jan 11 2010 9:33 pm

Nog een linkje van de gebruikers op Flickr:
http://www.flickr.com/groups/nikon70-20 ... 060291425/

Gr. Michel

George Fennes
Clublid
Clublid

Bericht door George Fennes » ma jan 11 2010 11:50 pm

Nikon laat wel vaker een steekje vallen en dan juist in het duurdere segment en dat is erg jammer.
Zelf heb ik twee 801(s) gehad.
Ik was altijd superzuinig op mijn spulletjes.
Maar bij beide body's gingen de bovenkappen scheuren in de hoeken.
Had geen invloed op de foto's maar toch het zat mij niet lekker.
Garantie of coulance wilde Nikon niets van weten het zou een reparatie worden van vele honderden guldens.
Zonder de garantie dat het binnenkort weer kon gebeuren.
Neem nu de klachten met de 24-70 en nu weer met de 70-200mm 2.8 VRII
Daar wordt je niet vrolijk van.
Ik hou het nog maar even bij mijn "oude" spul en ik wacht wel totdat Nikon weer beter spul gaat maken.
En Léon je hebt gelijk, maar sommigen willen gewoon niet zien dat Nikon nu wel heel erg verkeerd bezig is :twisted:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

ruud
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door ruud » di jan 12 2010 12:05 am

johan1967 schreef: Durft er iemand bijvoorbeeld nog een tweedehandse 24-70 te kopen? Ik niet in ieder geval, nog niet voor een absolute dumpprijs. Dit objectief laat ik vooralsnog ook maar voor wat het is.
Ik durf ze zelfs niet eens nieuw te kopen o.a. de 24/70 stond hoog op mijn lijstje maar ik wacht nog wel even en mijn oude 70/200 doet het nog prima.

groet ruud

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » di jan 12 2010 12:28 am

ruud schreef: Ik durf ze zelfs niet eens nieuw te kopen o.a. de 24/70 stond hoog op mijn lijstje maar ik wacht nog wel even
En dat terwijl het mijn beste objectief ooit is. Qua oplossend vermogen gewoon subliem. Ik denk dat er een slechte batch tussen heeft gezeten maar wat ik ervan lees is dat in het begin geweest. Na serie nr 300000+ gaat het wel goed.

Ow sorry daar ging het hier niet over...........Zie het maar als een relativerend bericht ;)

Brigitte

Bericht door Brigitte » di jan 12 2010 10:31 am

Mijn exemplaar heeft het in geringe mate, maar toen ik er gisteren met een zaklamp in scheen, zag ik twee metaalachtige schilfertjes vlak onder het glas zitten. Ik heb het filter er even afgeschroefd om zeker te weten dat het geen stofdeeltjes tussen filter en lens zouden zijn, maar toen kon ik ze niet meer vinden (lens was in de tussentijd gekanteld). Zouden trouwens ook wel rare, zilverkleurige, stofdeeltjes zijn.

Ik heb vanochtend de winkel gesproken en heb daarna de links doorgestuurd naar diverse topics. Ook heb ik gezegd dat ik de ontwikkelingen in de VS even afwacht voordat we de strijd met Nikon Nederland aangaan. Ze hadden er nog niet van gehoord overigens.

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”