Een tijdje geleden geexperimenteerd met de mogelijkheden van lightroom webpagina's. Het is niet zo moeilijk om hier een foto galerij webpagina mee te maken, echter om hier een complete website mee te maken zonder al te veel handmatig onderhoud is een stuk moeilijker.
Hiervoor ben ik wat verder gaan kijken en bij the turning gate web galleries kun m.b.v. lightroom een complete foto galerij website maken. De TTG Highslide Gallery is hiervan een voorbeeld met een menu balk waar je dingen over jezelf kunt vertellen, verwijzing naar de home page, gallerij overzicht en een contact page. Daarnaast vind ik het grootste gemak dat als je een galerij toevoegt, deze automatisch wordt gezien en in je galerij index wordt toegevoegd. Zie
hier voor voorbeelden.
Het nadeel van bovenstaande methode is dat de website provider PHP moet ondersteunen. Dit is helaas niet het geval bij de meeste homepages. Bij bijvoorbeeld
woelmuis is dit wel het geval en deze nederlandse provider is ook nog gratis.
Het voordeel van bovenstaande methode vind ik (persoonlijke mening) dat als de basis van de website is opgezet, het onderhoud en toevoegen van foto's erg gemakkelijk is. Lightroom dient als sorteer bak en kunnen de foto's in aangepast worden en vervolgens met enkele muis klikken naar internet worden geupload. Vervolgens zorgt de PHP scritping voor herkenning en het presenteren van de foto's en klaar ben je.
Veel succes met het opzetten.
.