Website bouwen met programma van provider

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Website bouwen met programma van provider

Bericht door weimaraner » di dec 29 2009 11:12 pm

Al enige tijd ben ik informatie aan het vergaren om een website op te zetten. Maar afgezien van het kiezen van een provider duizelt het me inmiddels van de HTML's, FTP's, PHP's, CMS en nog veel meer afkortingen. Inderdaad, ik ben een behoorlijke leek op IT gebied. :oops:
Nu zie ik dat een aantal providers pakketten aanbieden met daarbij een (naar hun zeggen eenvoudig) programma om makkelijk een website in elkaar te zetten. Zo heeft One.com het programma Webcreator en Hosting2go.nl een Sitebuilder. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dit soort programma's?

Het zou in mijn geval bedoeld zijn om website te maken met een fotogallerij (onderverdeeld in categoriën) en wat info over mezelf.

PXR

Re: Website bouwen met programma van provider

Bericht door PXR » di dec 29 2009 11:28 pm

Had een tijdje geleden een webgalerie aangemaakt bij One.com qua indeling ziet het er goed uit en je hebt er weinig kennis voor nodig om er iets moois van te maken. Alleen vond ik de webgalerie erg traag dus na een paar weken weer verwijdert.

dotcat
Clublid
Clublid

Bericht door dotcat » za jan 02 2010 6:12 pm

Een tijdje geleden geexperimenteerd met de mogelijkheden van lightroom webpagina's. Het is niet zo moeilijk om hier een foto galerij webpagina mee te maken, echter om hier een complete website mee te maken zonder al te veel handmatig onderhoud is een stuk moeilijker.

Hiervoor ben ik wat verder gaan kijken en bij the turning gate web galleries kun m.b.v. lightroom een complete foto galerij website maken. De TTG Highslide Gallery is hiervan een voorbeeld met een menu balk waar je dingen over jezelf kunt vertellen, verwijzing naar de home page, gallerij overzicht en een contact page. Daarnaast vind ik het grootste gemak dat als je een galerij toevoegt, deze automatisch wordt gezien en in je galerij index wordt toegevoegd. Zie hier voor voorbeelden.

Het nadeel van bovenstaande methode is dat de website provider PHP moet ondersteunen. Dit is helaas niet het geval bij de meeste homepages. Bij bijvoorbeeld woelmuis is dit wel het geval en deze nederlandse provider is ook nog gratis.

Het voordeel van bovenstaande methode vind ik (persoonlijke mening) dat als de basis van de website is opgezet, het onderhoud en toevoegen van foto's erg gemakkelijk is. Lightroom dient als sorteer bak en kunnen de foto's in aangepast worden en vervolgens met enkele muis klikken naar internet worden geupload. Vervolgens zorgt de PHP scritping voor herkenning en het presenteren van de foto's en klaar ben je.

Veel succes met het opzetten.
.
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za jan 02 2010 8:19 pm

dotcat schreef:Het nadeel van bovenstaande methode is dat de website provider PHP moet ondersteunen. Dit is helaas niet het geval bij de meeste homepages.
Is dat zo? Heel veel providers bieden PHP wel aan volgens mij.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

JJ92

Bericht door JJ92 » za jan 02 2010 8:44 pm

Er bestaan tal van programma's om zonder veel kennis van code website te maken. Zelf heb ik daarvoor Artisteer (http://www.artisteer.com/) gebruikt. Helaas niet gratis, maar daarmee kun je makkelijk een (eenvoudige) basis maken en vervolgens zelf tekst invoegen (met kladblok, Dreamweaver, wat dan ook).

Voor de foto's zelf is het Adobe Lightroom inderdaad erg makkelijk. Importeren, selecteren, exporteren uploaden en klaar is kees. Keuze uit verschillende standaardgallerijen (html en flash), eentje naar eigen wens maken is natuurlijk ook mogelijk.

Een simpele hosting is al te vinden voor een paar euro per maand. Inclusief alle ondersteuning die je je maar kunt wensen (php, mySQL etc., ook al gebruik je 't misschien niet :P).

Voor een voorbeeldje :arrow: http://www.fotojj.nl (mijn eigen website :roll: )

Succes!

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » zo jan 03 2010 1:20 pm

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb inmiddels een demo van het "Sitebuilder" programma gevonden en ben daar even mee aan het stoeien geweest maar dat lijkt wat te beperkt (kon onder andere de afbeeldingen van de header niet allemaal vervangen door eigen afbeeldingen). Ik denk dus toch dat ik me er maar wat meer in ga verdiepen en dan met Wordpress of Joomla aan de gang ga.

Heb ook al aardig wat over providers zitten lezen en heb hier en op andere sites goede ervaringen gelezen over One.com en Antagonist.nl. Aangezien die laatste wat makkelijker schijnt te zijn met het uploaden van programmatuur denk ik dat het die gaat worden.

willemr
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door willemr » zo jan 03 2010 1:32 pm

Probeer SquareSpace.com anders ook eens (eerste 14 dagen gratis zonder verplichtingen en je hoeft ook tijdens je trail geen creditcard gegevens e.d. achter te laten).
Mijn website draait daar ook. Kinderlijk eenvoudig (geen html kennis e.d. nodig) en retuhstabiel. Ik heb evt. nog wel een leuke couponcode om 12% extra korting (voor het leven) te regelen mocht je tot aanschaf over gaan ;-)
Werkt helemaal volgens een sleur en pleur principe. Mocht je later zelf meer willen doen dan kan dat.
Thuis te vinden en op SmugMug
Nikon: D300, 17-55mm f2.8G, 70-200mm f2.8G AF-S VR, TC1.7, SB-600
Sigma: 105mm f2.8 EX

dotcat
Clublid
Clublid

Bericht door dotcat » zo jan 03 2010 4:21 pm

Patrick schreef:
dotcat schreef:Het nadeel van bovenstaande methode is dat de website provider PHP moet ondersteunen. Dit is helaas niet het geval bij de meeste homepages.
Is dat zo? Heel veel providers bieden PHP wel aan volgens mij.
Yep, als je een uitgebreider pakket of iets voor zakelijke doeleinden geeft. Maar een gewoon ADSL abbo voor huis, tuin en keuken gebruik kun je alleen een homepage aanmaken. En de homepage ondersteund vaak geen PHP. Die ervaring heb ik meestal maar als je een provider treft met een homepage met PHP ondersteuning kun je LR web pagina's van The Turning Gate natuurlijk wel gebruiken. Ik had het erbij vermeld omdat het zuur is als je de pagina's probeert en het werkt niet omdat je gebruikte server geen PHP biedt.

.
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » ma jan 11 2010 9:05 pm

Ik heb gewoon frontpage uit het officepakket gebruikt voor de basispagina's. Je hebt geen html kennis nodig om daarmee om te gaan. De albums genereer ik met het gratis porta. Je kunt daarin nbest een hoop instellen. Vanaf mijn basispagina's link ik door naar mijn albums, die ik dan in een nieuw venster of tabblad laat openen. Lukt prima. Zie www.erfgoedfoto.nl
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”