Koud en Nikon

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
pepyn

Koud en Nikon

Bericht door pepyn » di jan 12 2010 12:58 am

Ik had vanmiddag het idee dat mijn D60 niet helemaal lekker functioneerde. Soms wilde hij niet scherpstellen, terwijl hij wel op autofocus stond.
Zou zo'n fototoestel problemen kunnen krijgen indien het koud buiten is? (ik las al wel dat de batterijen eerder leeg lopen in de kou, maar die was vol)

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Koud en Nikon

Bericht door Cookie1397 » di jan 12 2010 1:11 am

Iets meer uitgegeven tot nu toe maar dat maakt niets uit, ik weet zeker dat ik eerder last heb van de kou dan mijn D90 (die heb ik tenminste nog niet zien blauwbekken de afgelopen tijd) Dat de D60 soms niet wil scherpstellen hoeft niet perse aan de camera te liggen.
Groet Ed
Nikon Z Z & de maskers

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » di jan 12 2010 9:24 am

Pepijn,
In de meeste gebruiksaanwijzingen staat een temperatuurbereik van 0-40 graden Celcius.
Alleswat de kamera daarbuiten wil doen is meegenomen.
Reken er maar op dat de professionele (duurdere) kamera's beter tegen de koude kunnnen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

yo-1
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door yo-1 » di jan 12 2010 9:58 am

In dit kader komt bij mij een ervaring op van een aantal jaren terug, met een Pentax IST-d (inderdaad, vóórdat ik het heilige Nikon-licht gezien had) tijdens een wintersport-vakantie.

Ik maakte daarbij de (kennelijke) fout om vanuit mijn comfortabel warme en vochtige hotelkamer(uitlekkende/drogende skikleding) naar buiten te lopen en pas buiten van objectief te wisselen. Of het de plotselinge temperatuurwisseling (van +20/25 naar -10/-15) op zich, of een combinatie met de relatief warme/vochtige binnenlucht in de body en daardoor plotseling (microscopisch kleine) bevriezing/ijskristalvorming was, wist niemand mij te vertellen, maar het AF-mechanisme was terstond om zeep.

Bij Pentax wist men maar 1 oplossing: vervangen van de gehele AF-print. En dat liep aardig in de papieren.....

Ben sindsdien ook met mijn Nikons erg huiverig voor flinke temperatuurwisselingen....
Nikon: D4, 14-24 F2.8, 24-70 F2.8, 24-120 F4, 70-200 F2.8 VRII, 300 F2.8 VRII, SB-900, SB-700, TC-14 II

wilco1

Bericht door wilco1 » di jan 12 2010 12:15 pm

Het is een vaker voorkomend probleem, er is al reeds eendraadje over

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 82#p326382

klaverik

Bericht door klaverik » vr feb 05 2010 10:27 am

Ik heb zelf een D60 en heb met koude geen enkel probleem ondervonden. Ik woon in Tsjechie en heb vorige week diverse keren bij temperaturen tussen de -10 en -15 gefotografeerd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr feb 05 2010 12:16 pm

Zoek het nu eens niet allemaal in de temperatuur. Er kunnen zoveel andere redenen zijn waarom een lens "soms" niet goed scherp stelt. Te weinig contrast, een onderwerp met zowel details ver weg als dichtbij. Kijk eens op blz. 38 van de handleiding.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”