Laat ik ook eens een poging doen!

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Snapshot

Laat ik ook eens een poging doen!

Bericht door Snapshot » za apr 21 2007 5:00 pm

Nieuwe camera (D80 kit 18-135) inmiddels een maandje in bezit en erg tevreden over. De goede instellingen vinden blijkt alleen wat moeilijker als gehoopt. Ik heb maar een zooi boeken uit de bieb gehaald maar het in praktijk brengen vergt nog flink wat oefening. Vooral de juiste belichting vind ik erg moeilijk. Ik hoor graag jullie meningen en evt adviezen. Vooral de laatste ben ik niet heel tevreden over terwijl het wel een mooi tafereeltje was.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik lees inmiddels dagelijks dit forum en mag wel zeggen dat ik soms kwijl bij de kwaliteit van de meeste foto's hier. Het werkt ook een soort van verslavend dit :)

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » za apr 21 2007 5:35 pm

3 en 4 zijn erg wazig/onscherp, ik denk dat je jpg compressie erg hoog staat! Want als Unsharp Mask in Photoshop doe dan is er veel detail terug te winnen. (Amount 100%, Radius 0.4, Treshold 0). Alleen bij 3 krijg je het niet echt meer goed, 4 wel. Echter bij 4 is de lucht weer te fel.

Foto1 is wat onderbelicht, je flits boven op de bloem en binnen in de struik blijft het donker...(geen detail rechtsonder). Shadow & Highlight in Photoshop eens proberen!

Foto 2, In het echt waren de blaadjes van de bloem wit, zijn de blaadjes zoals je ze op het computerscherm ziet ook echt wit???
Nee, zit een grauwsluier over...(iets te hoge sluitertijd ingesteld door de camera m.i.). Photoshopcorrectie -> Autocontrast -> Autolevel -> Unsharp Mask
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

Snapshot

Bericht door Snapshot » za apr 21 2007 5:59 pm

Ja, als je daar handig mee bent kun je dat doen ja, haha. Ik heb wel wat geprobeerd te corrigeren in Capture NX overigens.
Mijn beeldscherm is al wat ouder dus het kan zijn dat ik de dingen niet helemaal zie zoals ze zijn. Als ik dingen op m'n werk bekijk zien ze er soms anders uit.

Foto 1 was orgineel nog donkerder. Ik wilde ook niet de hele plaat scherp hebben, alleen de bloem in het midden dus dat is aardig gelukt lijkt me.

Foto's 2 is op mijn scherm ook echt wit, hoe zie jij ze dan?

Foto 3 en 4 vind ik ook tevens de moeilijkste. Wat ik al zei over belichting. Vooral bij die laatste.

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » za apr 21 2007 7:18 pm

Ja, fotocorrectie vergt wat ervaring, kwestie van oefenen.
Echter belangrijk is dat je wel moet kunnen 'zien'/herkennen wat niet klopt aan je foto en de stappen weet hoe te verhelpen. Of bij voorbaat kunnen herkennen dat je foto op geen enkele manier in Photosoep/NX nog een bruikbaar resultaat op zal leveren....(-> prullenbak)

De witte bloemen vind ik zo echt wit en scherp....
Afbeelding

Bloem in het midden is idd scherp. Alleen scherpte is onafhankelijk van belichting.
Afbeelding
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » za apr 21 2007 8:45 pm

Misschien zijn foto's 3 en 4 niet helemaal scherp en wat te fel van kleur in bepaalde delen, de foto's zijn qua compositie en samenspel van kleuren wel weer mooi. Kan me dus goed voorstellen dat je dit geschoten hebt.

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”