Nikon Verrekijker
- vulture
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Nikon Verrekijker
We gaan in de zomer op vakantie naar Costa Rica. Daar kom je nog al veel vogels en andere dieren tegen. Graag wil ik een verrekijker meenemen om deze vogels wat van dichterbij te bekijken. Welke Nikon verrekijker bevelen jullie me aan?
- EelcoD7100
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Nikon Verrekijker
Een 8x42 of een 8x45 verrekijker.
Verder is de lichtsterkte van het glas een prijsbepalende factor
Misschien een ideetje om op de site van Hans Braakhuis even te kijken.
Hij heeft er al aardig wat over geschreven..
http://home.kpn.nl/braak117/
Groeten Eelco & Monique
Groeten Eelco & Monique
http://500px.com/EelcoVandeKamp
-
- Forumlid
Zomaar één ervaring.
Niet om ons merk onder te schoffelen of reclame te maken voor een ander, maar..
Ik heb ooit een Nikon gehad.
Binnen een jaar twee maal terug geweest voor reparatie - herstel.
Ik ben er nooit echt blij van geworden.
Gebruik nu 12 jaar een (tweedehands gekochte) Swarovski.
Na 10 jaar gebruik verstelmechannisme versleten. Opgestuurd voor reparatie.
Kreeg hem keurig gereapareerd terug met compleet nieuwe behuizing.
Kosten 0,0. garantie!
Niet om ons merk onder te schoffelen of reclame te maken voor een ander, maar..
Ik heb ooit een Nikon gehad.

Binnen een jaar twee maal terug geweest voor reparatie - herstel.
Ik ben er nooit echt blij van geworden.
Gebruik nu 12 jaar een (tweedehands gekochte) Swarovski.
Na 10 jaar gebruik verstelmechannisme versleten. Opgestuurd voor reparatie.
Kreeg hem keurig gereapareerd terug met compleet nieuwe behuizing.
Kosten 0,0. garantie!

- EelcoD7100
- Forumlid
Wat betreft verrekijkerglas zijn wij ook niet zo trouw aan Nikon..
Voor de vele natuuromzwervingen van ons gebruiken wij van Bynolyt de Sparrow en de Tern
http://www.bynolyt.nl/producten.aspx?sel=1
Groeten Eelco & Monique

Voor de vele natuuromzwervingen van ons gebruiken wij van Bynolyt de Sparrow en de Tern
http://www.bynolyt.nl/producten.aspx?sel=1
Groeten Eelco & Monique
- vulture
- Forumlid
- Contacteer:
Waarom kies je dan bv voor 8 keer vergroting en niet voor 10/ Is hier meer niet beter?D-90s schreef:Een 8x42 of een 8x45 verrekijker.
Groeten Eelco & Monique
Stuur even een Pb naar Hans Braakhuis.
Deze weet (bijna) alles van Nikon kijkers
Deze weet (bijna) alles van Nikon kijkers
- EelcoD7100
- Forumlid
Hoe hoger het getal hoe stiller je je verrekijker moet houden om rustig naar je onderwerp te kunnen kijken.vulture schreef:Waarom kies je dan bv voor 8 keer vergroting en niet voor 10/ Is hier meer niet beter?D-90s schreef:Een 8x42 of een 8x45 verrekijker.
Groeten Eelco & Monique
En met een 8x kun je ook wat makkelijker zoeken naar je onderwerp, met een 10x ga je er gauw voorbij.
Je vindt je onderwerp gewoon iets minder snel.
Eelco & Monique
- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Ik gebruik vaak kijkers bij handboogschieten. Het eerste getal duidt op vergroting, het tweede getal duidt op lensoppervlak (en correspondeert redelijk goed met de lichtsterkte, scherpte en definitie van de kijker, hoger is beter). Er vanuit gaande dat je de kijker 'uit de hand' wilt gebruiken zou ik bij vogels gaan voor een 10x50 kijker. Wel wat groter dan gemiddeld maar nog te doen uit de hand. Als je een minder lomp model wilt of een wat minder vaste hand hebt zou ik gaan voor een 8x42 (of 45). Ik zou wegblijven bij kleine kijkers zoals 8x25 of 10x25, die zijn vrij 'zenuwachtig' en hebben vaak weinig lichtopbrengst (maar wel lekker compact). Wil je meer dan 10x vergroting dan zou ik een kijker met statief pakken. Eigenlijk zo'n beetje hetzelfde verhaal als bij telelenzen nu ik erover denk. 
Verder zou ik erop letten dat het een waterdichte, gasgevulde kijker is (ik ben even kwijt welk type gas het beste is). Minimaal BAK4 glas, geen BK7 (dat is kwalitatief veel minder). Eventueel ook aan 'armoured' kijker, dan zit er een rubberen behuizing omheen. Dat helpt bij stoten en vallen. Dit heb ik zelf ook en zou niet zonder kunnen, aangezien ik de kijker in zeer uiteenlopende situaties gebruik. Ook zou ik voor een 'roof prism' kijker gaan (de 'rechte modellen'), die zijn altijd compacter dan de gangbaardere 'porro prism' modellen. Vaak ook steviger (door de constructie van de kijker), ze kunnen iets meer hebben. Uiteraard dan ook iets duurder. Tenslotte iets uit persoonlijke ervaring, ik zou erop letten dat het scherpstelmechaniek (de draaiknop) niet 'te soepel' loopt. Ik heb een kijker gehad waarbij die knop zo soepel liep dat scherpstellen een ellende werd (je 'schoot' snel door) en als je de knop per ongeluk aanraakte was het meteen onscherp.
Kijk naar deze link voor een uitgebreide uitleg: http://www.opticsplanet.net/how-to-buy-binoculars.html
PS: Wat betreft merken, Nikon zie ik regelmatig in het veld, zal echt niet slecht zijn, maar ik heb er zelf nog geen ervaring mee. Een ander merk wat het goed doet is Bushnell, die heb ik momenteel en daar ben ik zeer over te spreken. Met Olympus is ook niets mis. Swarovski is uitstekend (wel eens gebruikt) maar meestal ook zeer prijzig... Ik zou wegblijven bij de 'Kijkshop' merken als Luxon.

Verder zou ik erop letten dat het een waterdichte, gasgevulde kijker is (ik ben even kwijt welk type gas het beste is). Minimaal BAK4 glas, geen BK7 (dat is kwalitatief veel minder). Eventueel ook aan 'armoured' kijker, dan zit er een rubberen behuizing omheen. Dat helpt bij stoten en vallen. Dit heb ik zelf ook en zou niet zonder kunnen, aangezien ik de kijker in zeer uiteenlopende situaties gebruik. Ook zou ik voor een 'roof prism' kijker gaan (de 'rechte modellen'), die zijn altijd compacter dan de gangbaardere 'porro prism' modellen. Vaak ook steviger (door de constructie van de kijker), ze kunnen iets meer hebben. Uiteraard dan ook iets duurder. Tenslotte iets uit persoonlijke ervaring, ik zou erop letten dat het scherpstelmechaniek (de draaiknop) niet 'te soepel' loopt. Ik heb een kijker gehad waarbij die knop zo soepel liep dat scherpstellen een ellende werd (je 'schoot' snel door) en als je de knop per ongeluk aanraakte was het meteen onscherp.
Kijk naar deze link voor een uitgebreide uitleg: http://www.opticsplanet.net/how-to-buy-binoculars.html
PS: Wat betreft merken, Nikon zie ik regelmatig in het veld, zal echt niet slecht zijn, maar ik heb er zelf nog geen ervaring mee. Een ander merk wat het goed doet is Bushnell, die heb ik momenteel en daar ben ik zeer over te spreken. Met Olympus is ook niets mis. Swarovski is uitstekend (wel eens gebruikt) maar meestal ook zeer prijzig... Ik zou wegblijven bij de 'Kijkshop' merken als Luxon.
Spul waarmee je foto's maakt...
- vulture
- Forumlid
- Contacteer:
Dank jullie voor de uitleg en tips, veel gelezen het afgelopen uur. Heb keuze gemaakt op basis van hoe vaak ik hem ga gebruiken (weinig) en prijs en qualiteit. Heb gekozen voor de Bynolyt Sparrow WPR 8x42 zie http://www.bynolyt.nl/producten.aspx?se ... :0,7055475
1 probleem opgelost nu nog bedenken welke lenzen ik mee zal nemen!
1 probleem opgelost nu nog bedenken welke lenzen ik mee zal nemen!
Costa Rica .. Wow. Ben er 1 keer geweest: prachtig land. Probeer zoveel mogelijk Arroz con Poll (spreek pollo vooral uit als podzjo, anders weten ze ECHT niet wat je bedoeld) te eten. Hoe eenvoudiger de gelegenheid hoe beter de Arroz con Pollo.vulture schreef:We gaan in de zomer op vakantie naar Costa Rica. Daar kom je nog al veel vogels en andere dieren tegen. Graag wil ik een verrekijker meenemen om deze vogels wat van dichterbij te bekijken. Welke Nikon verrekijker bevelen jullie me aan?
Voor fotografie:
- Tortuguero: moerasgebied in het noordoosten, ZEER de moeite waard: schildpadden, slangen, allerlei mangrovedieren (slangen, vogels, apen, te veel om op te noemen).
- Lake Arenal en omgeving (werkende vulkaan, prachtig gezicht 's nachts), veel vogels, kleine felgekleurde en herriemakende kikkertjes. Hotel Arenal heeft voederpalen voor de vogels, je ziet er dan ook tig vanuit je hotelkamer en de kikkertjes maken het zo bont dat je aan tafel wat luider moet spreken om elkaar te kunnen verstaan.
- Westkust is erg toeristisch en aardig druk (en duurder), maar zwemmen in de Stille Oceaan is lekkker: je moet af en toe het water uit om wat af te koelen ...
- Hoofdstad San José moet je alleen gebruiken om te arriveren en je vooaf gereserveerde 4-wheel-drive op te halen (en die heb je ECHT nodig in Costa Rica!), vrder vond ik het een vervelende stad. (Nou hou ik sowieso niet van steden, dus dat kan verschil maken).
- Ronduit spectaculair waren de kabels (kilometers lang) waaraan je in een simple harnas met ophanging over grote diepten kon zoeven. Ik ben van die plaats helaas de naam kwijt.Het is in ieder geval op dat gebied de grootste ter wereld. Conditie vereist, want op de veresite hoogte komen gaat via een flinke "wandeling" omhoog: kostte me destijds al veel moeite: nu zou ik het niet meer kunnen doen.
_Lapa Rios in het zuiden aan de kust (Amerkaans lodgepark, wat duur, maar een ervaring op zich): mooi mooi mooi: apen, papagaaien rondom lodge en zwembad: zie http://www.laparios.com/pdf/brochure.pdf
- Heftig tele heb je in Costa Rica niet nodig (je kunt niet vaak erg ver kijken): 200- 300 mm max, meest rond de 100 mm (en groothoek natuurlijk).
HEEL veel plezier gewenst (en als er nog een plekje vrij is ...)
Willem.
- vulture
- Forumlid
- Contacteer:
Hoi willem dank voor je uitvoerige reactie. We gaan deze reis doen http://www.djoser.nl/rondreis_costa_ric ... rica/_day/ ben wel benieuwd wat je bedoeld dat je niet ver kunt kijken. Was eigenlijk in de veronderstelling dat ik een aardige telelens nodig had voor de vogels en apen!
- willemr
- Forumlid
- Contacteer:
Ik heb destijds voor de tripjes naar Afrika juist een kleine Leica (10x25) kijker aangeschaft. Weegt praktisch niets om je nek, en past in een broekzak. Groter is ongetwijfeld nog beter, maar er ging al genoeg gear mee die kant op, en deze gaf het beste beeld (kleuren/contrast).ReneG schreef: [...]
Ik zou wegblijven bij kleine kijkers zoals 8x25 of 10x25, die zijn vrij 'zenuwachtig' en hebben vaak weinig lichtopbrengst (maar wel lekker compact).
[...]
Jullie reis is nogal afwijkend van wat mijn zoon en ik in 2004 heben gedaan. k heb toen (mijn favoriete concept) elk hotel 2 dagen ook toegepast: Je hebt een reisdag (als je vroeg ter plaatse bent een extra middag) en daarna een volle dag om de omgeving af te grazen. Ik had toen alle slaapplaatsen vooraf geboekt en een 4WD (een dikke Mitshubishu) eveneens vooraf gehuurd. Ik zei het al eerder: die heb je nodig: zelfs de Pan American Highway is in Costa Rica een soort zandpad met kuilen.vulture schreef:Hoi willem dank voor je uitvoerige reactie. We gaan deze reis doen http://www.djoser.nl/rondreis_costa_ric ... rica/_day/ ben wel benieuwd wat je bedoeld dat je niet ver kunt kijken. Was eigenlijk in de veronderstelling dat ik een aardige telelens nodig had voor de vogels en apen!
Het was een enorm avontuur om samen met mijn zoon (toen 14 jaar) door dat land te crossen. We hebben van alles meegemaakt: zijn verdwaald (tot 4* toe op dezelfde plek uitgekomen omdat het betreffende gebied niet meer op de kaart stond, hebben toen WEL de lekkerste Arroz con Poll OOIT gegeten in een klein stil eethuisje, waar we uiteindelijk bijna de hele middag hebben doorgebracht (eigenaar wilde Engels leren van mij en ik wilde Spaans leren van hem)).
Looptocht in Tortuguero door de Jungle, waarbij we uiteindelijk tot ons middel door het water moesten waden (achteraf een onbezonnen en risicovolle actie).
Ach ik kan door blijven gaan: het is 1 van de mooiste (vakantie) landen die ik ken.
Oh ja, ver kijken.
Je kunt soms wel ver kijken en als je het beslist wilt om apen, papagaaien ed groot te fotograferen zul je inderdaad wat "tele" moeten meenemen. Persoonlijk had ik aan 200mm genoeg, maar ga nou niet alleen van mijn mening uit. Volgens mij zijn er horden lezers die OOK in CR zijn geweest.
Willem.
-
- Forumlid
Geen één. Als er wat mee aan de hand is, is de service van Nikon allerbelabberts.vulture schreef:We gaan in de zomer op vakantie naar Costa Rica. Daar kom je nog al veel vogels en andere dieren tegen. Graag wil ik een verrekijker meenemen om deze vogels wat van dichterbij te bekijken. Welke Nikon verrekijker bevelen jullie me aan?
gr
Peter
Peter
Als geld geen rol speelt gaat er niets boven een Zeiss kijker.
(Ik heb zelf de Nikon 10 x 50 Action.
Heel goede kijker, alleen beperkte dioptrie-instelling.
Kan niet goed overweg met grotere verschillen tussen beide ogen.)
emdeklerk
(Ik heb zelf de Nikon 10 x 50 Action.
Heel goede kijker, alleen beperkte dioptrie-instelling.
Kan niet goed overweg met grotere verschillen tussen beide ogen.)
emdeklerk