Canon flits op Nikon camera?

Discussies over flitsers
Plaats reactie
Mirjam

Canon flits op Nikon camera?

Bericht door Mirjam » do jan 14 2010 9:03 pm

Wie kan mij zo vertellen of ik een Canon flits op een Nikon D 40 kan gebruiken?? Met ik letten op voltages die compatible zijn ofzo?

Groet,
Mirjam

Tom
Forumlid
Forumlid

Re: Canon flits op Nikon camera?

Bericht door Tom » do jan 14 2010 10:34 pm

Ik denk niet dat Canon de TTL-taal van Nikon spreekt. Manual zal waarschijnlijk werken, en uitgaande van een recente flitser zal het voltage geen probleem opleveren. Ik zou echter zeker een Nikon (compatible) flitser aanraden.

Waarom wil je het?

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr jan 15 2010 8:02 am

Nikon heeft al sinds ze de Nikkormat uitbrachten gebruik gemaakt van de norm ISO aansluiting. Aanvankelijk met één centrale + pool. De - zat onder de rand. Daar pasten alle flitsers op van waarschijnlijk wel alle merken. De flitsers zagen er altijd zo uit:
Afbeelding

Deze flitser zal op een huidige camera ook nog uitstekend werken (op M). Je vindt ze op rommelmarkten vanaf 1 euro.

Canon heeft ongeveer deze aansluiting:
Afbeelding

En je ziet het: geen midden contact. Nu heeft Canon volgens mij weinig historisch besef. Ze hebben meerdere keren de bajonet van objectief en camera gewisseld. Ze hebben geen uniform draadloos flitssysteem (zoals Nikon dat wel heeft) en het zou dus best kunnen dat ze ook meerdere flitsaansluitingen hebben.

Hier komen de foto's vandaan: http://pics.idemdito.org/flitser/externe-flash.htm

mdoigny

Bericht door mdoigny » vr jan 15 2010 9:10 am

Sorry, maar met de vorige stellingen kan ik niet akkoord gaan.
De foto's zijn trouwens van mijn site afkomstig (bedankt om een backlink te plaatsen, de meeste mensen doen dit niet).

De Canon flitsers zijn compatible met de ISO norm (van alle merken is enkel Sony niet compatible). Enkel manuele werking is mogelijk. Je kan het flitsvermogen regelen van vol vermogen tot 1/128 vermogen en de openingshoek instellen (indien van toepassing). De flitsers gebruiken een lage schakelspanning van 3.3 tot 5V

Ook met de opermkingen over het niet compatibel zijn van de mounts kan ik niet akkoord gaan. Canon gebruikt dezelfde mount sinds 1987 (EF), voordien was er één enkele mount (FD). De EF mount (van "electro focus") was de eerste mount met electronische focusinstelling (en dus niet meer met de schroef). Alle bodies zijn compatibel met alle EF lenzen en alle EF lenzen kunnen op alle bodies gebruikt worden, zonder uitzonderingen en met behoud van alle funkties. De EF-S lenzen zijn enkel geschikt voor bodies met crop sensor. De 'S' staat voor short back focus.

De flitssysteem van Canon vormt één geheel, met enkelvoudige flitsers, flitsers die ook als slave kunnen werken en flitsers die als master en slave kunnen werken. Er bestaat ook een zenderke om slave flitssers aan te sturen.

Dat ik zo'n opmerking moet horen van een Nikonaat is nog het meest lachwekkende, ik dacht dat juist Nikon met de overstap van schroef en vijs naar electronisch bezig was?

Maar om tot de vraag terug te komen: werk liever met een manuele no-name flits, want de extra funkties van de Canon zal je toch niet kunnen gebruiken. Mijn Canon flits is zo zwaar dat ik vaak met een zuivere manuele flitser werk!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr jan 15 2010 10:47 am

Mirjam schreef:Wie kan mij zo vertellen of ik een Canon flits op een Nikon D 40 kan gebruiken?? Met ik letten op voltages die compatible zijn ofzo?
mdoigny schreef: Maar om tot de vraag terug te komen: werk liever met een manuele no-name flits, want de extra funkties van de Canon zal je toch niet kunnen gebruiken.
Ik zou in ieder geval GEEN Canon flitser op een Nikon gaan gebruiken. Het zit hem niet in de ISO-aansluiting van een middencontact, maar in die andere pinnekes die er zitten en op andere contactjes in de zoekerschoen van de camera wel of niet aansluiten. Die hebben beslist een andere functie als bij Nikon. Ik zou het risico niet nemen dat er elektronisch iets verkeert gaat met de aansturing ervan, met mogelijk een defect wat daaruit voort kan vloeien.

Dus werk inderdaad beter met niet dedicated andere merk flitsers, waar enkel een middencontact aansluiting zit of met flitsers waarbij vast staat dat de aansluitingen voor op Nikon bedoelde camera's zijn.
Vriendelijke groet, Léon Obers

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » vr jan 15 2010 5:53 pm

Bij de foto's van onder andere Canon flitser staat een toelichting:
Citaat:
De algemene, niet merkgebonden flitser heeft slechts één contact (eerste foto rechts) om de flitser te laten afgaan (strobe contact, rode pijl). De Canon flitser kan met alle fototoestellen werken want naast de specifieke Canon-contacten heeft de flitser ook een strobe contact (tweede foto, rode pijl). Enkel de Sony kan uitsluitend gebruikt worden op een Sony fototoestel: het belangrijke strobe-contact is namelijk niet aanwezig! Een mankement voor een flitser dat meer kost dan een compact fototoestel!
Einde citaat.
Dus zoveel historisch besef heeft Canon dan nog wel, Sony niet. Blijft natuurlijk die andere contacten. Mogelijk dat de afstand zodanig is dat ze in Nikon voet geen contact maken.

groet Hans

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » vr jan 15 2010 6:34 pm

J.Hoes schreef:Bij de foto's van onder andere Canon flitser staat een toelichting:

Dus zoveel historisch besef heeft Canon dan nog wel, Sony niet.
Dat komt al van Minolta; die had al die rare (kunststof geloof ik) hotshoe. Echter, ik heb een hele oude Minolta flitser, en die heeft weer wel de pin in het midden.
Blijft natuurlijk die andere contacten. Mogelijk dat de afstand zodanig is dat ze in Nikon voet geen contact maken.

groet Hans
Maakt niet uit, je zult hoe dan ook op M moeten werken omdat de TTL protocollen van Canon en Nikon verschillend zullen zijn. Ik heb het niet opgezocht, maar ik kan me niet voorstellen dat die beiden exact hetzelfde protocol gebruiken. Als het een standaard zou zijn, zouden de overige contacten ook wel passen, en zouden de flitsers geheel compatible zijn. Het feit dat Metz en andere 'b-flitsboeren' voor elk merk een andere (aangepaste) flitser uitbrengen zegt genoeg. De essentie is hetzelfde, de aansturing is verschillend.

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » vr jan 15 2010 6:59 pm

Er spelen twee dingen:
1) Hans Braakhuis geeft een onvolledige informatie.
2) Nikon en Canon gebruiken verschillende protocollen, je moet dus sowieso in A of M mode op de flitser werken. Maken de stuurpennetjes wel contact moet je of de flitser laten liggen, of contacten isoleren, of nog drastischer: verwijderen. al of niet destructief.

Groet Hans.

Edit: tekst.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr jan 15 2010 8:22 pm

mdoigny:
"Ook met de opmerkingen over het niet compatibel zijn van de mounts kan ik niet akkoord gaan. Canon gebruikt dezelfde mount sinds 1987 (EF), voordien was er één enkele mount (FD). De EF mount (van "electro focus") was de eerste mount met electronische focusinstelling (en dus niet meer met de schroef). Alle bodies zijn compatibel met alle EF lenzen en alle EF lenzen kunnen op alle bodies gebruikt worden, zonder uitzonderingen en met behoud van alle funkties. De EF-S lenzen zijn enkel geschikt voor bodies met crop sensor. De 'S' staat voor short back focus."

Dat er wel degelijk sprake is van vier vattingen illustreer ik hieronder, met dank aan Google en Plumtree-Photo:

http://stores.ebay.com/Plumtree-Photo/H ... Mount.html

Over de al dan niet onderlinge Canon-compatibiliteit kun je een boek volschrijven, maar het haalt in ieder geval niet bij die van Nikon, van wie de basis-bajonet sinds 1959 ongewijzigd is. Je kunt een objectief uit 2010 op een camera van 1959 zetten en er nog foto's mee maken ook.
In dit flitser-verhaal niet helemaal "on-topic", maar het heeft er zeker zijdelings mee te maken.
Koploper in compatibiliteit blijft natuurlijk Leica: op de M9 passen vrijwel alle M-objectieven sinds 1954...

emdeklerk

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za jan 16 2010 7:03 am

Sorry mdoigny

soms werkt het Canon woord op mij als een rode vlag, en dan noem ik allemaal dingen die misschien wat overdreven aankomen.

Vind het wel heel leuk dat de maker van een site zich direct meldt als er opeens veel naar zijn site gekeken wordt.

mdoigny

Bericht door mdoigny » za jan 16 2010 9:06 am

@ Hans Braakhuis
No harm dome
Zelfs ik leer nog dagelijks bij. Ik had van die oude Canon mounts niet gehoord, mijn fotografie-tijd is begonnen met de F1 en de FD mount. :oops:
Ik werk als technieker in een winkel, en hier hebben we bijna alle merken. Ik heb voor Canon gekozen omdat vrienden allemaal Canon hadden en het dus gemakkelijker was om lenzen uit te proberen. Overigens zijn mijn beste lenzen allemaal... Sigmas. Heb ze één voor één uitgekozen, want bij Sigma is het de bedoeling dat je zelf de Quality Control zou doen. En de flitser die ik het meest gebruik een oude Vivitar.
Fotografie site (niet enkel over Canon ...)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo jan 17 2010 2:40 pm

mdoigny schreef:Overigens zijn mijn beste lenzen allemaal... Sigmas. Heb ze één voor één uitgekozen, want bij Sigma is het de bedoeling dat je zelf de Quality Control zou doen.
Dat vind ik wel een aardige. Heb dat indertijd ook gedaan met een Sigma 10-20mm
Maar ik heb de indruk dat je die Quality Control tegenwoordig bij elk merk moet doen. :shock:
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”