lichtsterk objectief of flitser

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
WORMERT

lichtsterk objectief of flitser

Bericht door WORMERT » vr jan 15 2010 4:26 pm

Beste forumleden,

Ik ben een nieuweling op dit forum. Na jaren met compactcamera's ben ik een maand geleden overgestapt op een Nikon D5000 + 18-105 VR DX omdat de hoeveelheid ruis bij compactcamera's mij begon te irriteren. De 18-105 lens wil ik vooral buiten gebruiken, maar omdat ik ook graag in huis fotografeer zonder flits bij huiskamerverlichting, feestjes etc. merk ik dat dit met deze lens niet goed mogelijk is. De iso moet dan omhoog naar 1600 of 3200 en dan gaat ruis weer een rol spelen.
De ingebouwde flitser haalt alle sfeer weg uit foto's om maar te zwijgen over de glimmende gezichten etc. Dus wat is nu wijs als volgende stap in mijn ontwikkeling wat betreft fotograferen:
1. Ik koop een lichtsterkobjectief (38 mm 1.8 DX) en kan zonder flits goede foto's maken binnenshuis.
2. Ik koop een flitser (SB 800?) en ga leren flitsen ( dat lijkt een vak apart als ik dat zo lees op het forum) en kan in combinatie met mijn 18-105 objectief ook mooie sfeerrijke foto's maken.

graag jullie mening hierover.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: lichtsterk objectief of flitser

Bericht door gijs sandberg » vr jan 15 2010 4:31 pm

Sorry,
kijk hier eens:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 28&t=22975
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

WORMERT

Re: lichtsterk objectief of flitser

Bericht door WORMERT » vr jan 15 2010 6:11 pm

Oeps :oops: draadje niet gezien. De daar gebruikte koptekst gaf mij niet het idee dat het over hetzelfde onderwerp ging. En alle draadjes lezen is gezien de omvang van dit prima forum een beetje heel veel. :D

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”