70-200 VR II - testfoto's
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: 70-200 VR II - testfoto's
Die NC-filters zijn inderdaad heel erg mooi, mag ook wel voor die prijs.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Grappig, ik heb dat lensje ook. Pakweg anderhalf jaar geleden een keer op E-bay gekocht. Wel meer als de door jouw gestelde prijs, ik dacht iets van € 189,- maar het was dan ook een perfect mint en erg "jong" exemplaar. Ik ging er zo-wie-zo vanuit dat het niet op alle gebied een top-lens zou zijn. Bij 210mm aan de randen/hoeken (op DX) inderdaad behoorlijk wat kwaliteitsverlies. Op de kortere brandpunten was ik echter best wel aangenaam verrast door de kwaliteit (zelfs in de hoeken). Ik gebruik die lens slechts zeer incidenteel. Gekocht om naast mijn manuele objectieven ook een AF-variant te hebben voor die (bewegende) onderwerpen waar die AF wel makkelijk is (de AF in mijn geval als "AF-D versie", is trouwens super snel). Bij dat soort onderwerpen vind ik die hoekscherpte minder belangrijk, en kan die lens daarin prima voldoen. Meer als "vakantielens" aangeschaft.flitslicht schreef: Als je dan je foto's wilt verkopen heb je een probleem, ondanks je dure lens. Verder heb ik ook de 70-210 f/4-5.6, een objectiefje dat je nu voor ongeveer €100 kunt kopen.
Toevallig van de week in de studio weer eens tevoorschijn gehaald, toen mijn "make-up assistente" ook een paar opnamen van een model wilde maken. Ze was niet gewend om met manuele objectieven met vast brandpunt om te gaan (Voigtländer 90mm/3.5).
"Hoe moet ik zoomen met deze lens ?"

Ik heb op mijn D700 toen die 70-210 f/4-5.6 er maar opgezet. Toen ik weer zelf verder ging heb ik die lens maar even laten zitten. Ik gebruikte brandpunten tussen circa 90-105mm met diafragma f 11 en dacht dat ik in de studio daarmee dan wel "veilig" zou zitten. Op mijn display was ik eigenlijk al zeer verbaasd over de kwaliteit. Achteraf op de computer was ik nog veel meer verbaasd. Ik had echt een "waauw" effect, nooit geweten dat die lens zulke kwaliteit kan leveren. Bloedje scherp. Geen enkele reden om hem alleen als "vakantielens" te gebruiken.
Let wel, de resultaten zijn onder ideale omstandigheden en gebruikte diafragma-instelling opgenomen. Wel reden om hem op mijn D700 wat meer uit te testen ook bij wat minder gunstige instellingen. Kijken wat dat oplevert.
100% crop

Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr jan 15 2010 6:54 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Het ziet er echt scherp uit.
Ik gebruik deze lens samen met de 28-105 Afd If voor het "gewone" werk.
In combinatie met de D3s zijn de resultaten zonder meer uitstekend te noemen.
Voor het betere werk gebruik ik de manuele Ais objectieven van Nikon.

Ik gebruik deze lens samen met de 28-105 Afd If voor het "gewone" werk.
In combinatie met de D3s zijn de resultaten zonder meer uitstekend te noemen.
Voor het betere werk gebruik ik de manuele Ais objectieven van Nikon.
boekie
- Jaap Driest
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik heb em ook.
Op dit moment uitgeleend. Maar wel bezworen dat ik em terug wil.
Voor goede omstandigheden prima, en lekker handzaam.
De AF-D versie schijnt wel een stuk sneller te zijn dan de non-D versies.
Ik heb een D-versie, dus ik kan niet vergelijken.
(Als ik een non-D had, kon ik ook niet vergelijken,
Maar, eh, misschien weer terug naar de 70-200 VRII, want ik lees de berichten met veel interesse.
Want die heb ik nl. ook net aangeschaft.
Voor goede omstandigheden prima, en lekker handzaam.
De AF-D versie schijnt wel een stuk sneller te zijn dan de non-D versies.
Ik heb een D-versie, dus ik kan niet vergelijken.
(Als ik een non-D had, kon ik ook niet vergelijken,

Maar, eh, misschien weer terug naar de 70-200 VRII, want ik lees de berichten met veel interesse.
Want die heb ik nl. ook net aangeschaft.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
-
- Forumlid
Stupid me, ik kan een C niet meer van een D onderscheiden...maar ND of NC maakt natuurlijk wel veel uit !flitslicht schreef:Het is de bedoeling dat het niets uitmaakt, want het is een beschermfilter.lock schreef:Je kunt ook andersom redeneren: als het weinig uitmaakt waarom dan een filter erop ?
lock
lock
Met alle lenzen die ik heb en op 70mm kunnen een portretfoto gemaakt om eens naar de verschillen te kijken. Dit is de foto:
D300, (diverse lenzen), 70mm, f/11-f/13, 1/125 (flits), ISO 100

24-70 f/2.8G

16-85 f/3.5-5.6D

28-105 f/3.5-4.5D

35-70 f/2.8D

70-210 f/4-5.6D

70-200 f/2.8G VRII

Zoek de verschillen
D300, (diverse lenzen), 70mm, f/11-f/13, 1/125 (flits), ISO 100

24-70 f/2.8G

16-85 f/3.5-5.6D

28-105 f/3.5-4.5D

35-70 f/2.8D

70-210 f/4-5.6D

70-200 f/2.8G VRII

Zoek de verschillen

Dat heb ik ook een keer gezegd over een basgitaar... 25 jaar geleden. Ik heb maar een nieuwe gekochtJaap Driest schreef:Ik heb em ook.

- ger k.
- Forumlid
Nog een testje dan, vlijmscherp, mooie contrasten/kleuren.
Beetje uitsnede, Verder niets aan gedaan.

Beetje uitsnede, Verder niets aan gedaan.

Fotograferen is schrijven met licht. D800E
- Léon Obers
- Forumlid
Het zou vreemd zijn als de foto niet scherp zou zijn bij diafragma 11.
Het aardige van de test van Flip is dat het bij kleinere diafragma's eigenlijk niks uitmaakt welke lens je gebruikt, ze zijn allemaal scherp (in het centrum) of je daar nu een goedkope consumer zoomlens voor neemt of de meest dure pro-lens. Tenminste wat scherpte betreft (in het centrum) zie ik geen verschillen. Hooguit een klein verschil in de kleur.
Het aardige van de test van Flip is dat het bij kleinere diafragma's eigenlijk niks uitmaakt welke lens je gebruikt, ze zijn allemaal scherp (in het centrum) of je daar nu een goedkope consumer zoomlens voor neemt of de meest dure pro-lens. Tenminste wat scherpte betreft (in het centrum) zie ik geen verschillen. Hooguit een klein verschil in de kleur.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Ik begin langzaam maar zeker een beetje vertrouwd te raken met het objectief en moet zeggen dat ik er heel erg blij mee ben. Voor mijn gevoel is hij duidelijk verbeterd tov de eerste versie op het gebied van contrast en scherpte, met name vol open. Je kan het objectief goed gebruiken op f/2.8, zelfs als je tegen het licht in schiet. Ga je diafragmeren dan wordt het alleen maar beter en is de beeldkwaliteit echt subliem. De beeldveldwelving is volgens mij ook verbeterd tov versie I en de hoge gevoeligheid voor flare met tegenlicht van versie I is bijna weg. Echt een top objectief waar ik eigenlijk niets op aan te merken heb. De verkorting van de brandpuntsafstand bij dichtbij scherpstellen merk ik niet echt duidelijk vanwege mijn DX camera, wat ook geldt voor vignettering. De lens stelt ook razendsnel scherp, net als de eerste versie, een echte actielens.
Hier een foto van een meeuw. Weliswaar niet direct 'onder' het scherpstelpunt maar ja die beestjes gaan zo ontzettend snel, het blijft een kwestie van geluk.
D300, 70-200VRII, 200mm, f/4, 1/1600, ISO200

en een 100% crop:

En nog een foto van de Magere Brug met een beetje zon, weinig gezien sinds ik de lens heb
, op f/5.6 waar de lens zo'n beetje op zijn scherpst moet zijn denk ik. De lens (zie het volledig beeld) heeft hetzelfde prachtige 'botervette' contrast als de 24-70 en past daar heel goed bij naar mijn mening. Voor één keer eens niets te klagen over een Nikon product
D300, 70-200VRII, 70mm, f/5.6, 1/400, ISO100

Volledig beeld: http://www.xs4all.nl/~pfahren/tempimg/mbrug.jpg
Happy camper
Hier een foto van een meeuw. Weliswaar niet direct 'onder' het scherpstelpunt maar ja die beestjes gaan zo ontzettend snel, het blijft een kwestie van geluk.
D300, 70-200VRII, 200mm, f/4, 1/1600, ISO200

en een 100% crop:

En nog een foto van de Magere Brug met een beetje zon, weinig gezien sinds ik de lens heb

D300, 70-200VRII, 70mm, f/5.6, 1/400, ISO100

Volledig beeld: http://www.xs4all.nl/~pfahren/tempimg/mbrug.jpg
Happy camper

- Léon Obers
- Forumlid
Vandaag heb ik geprobeerd de afname in kwaliteit van de 70-200VRII als die met de 1.7TCII gebruikt wordt in kaart te brengen. Hiervoor heb ik opnamen gemaakt op 180mm zowel met (lens op 105mm) als zonder TC (lens op 180mm). Alle foto's vanaf statief met opgeklapte spiegel bij een redelijk snelle sluitertijd .
De gehele opname, scherpgesteld in het midden op de letters, D300, 70-200VRII+1.7TCII:

In onderstaande crops is de bovenste rij zonder TC en de onderste met TC, terwijl links de opnamen geschoten zijn op f/5 (bijna wijd open voor de TC-lens combinatie) en rechts op f/8. Het is te zien dat er enig kwaliteitsverlies optreedt dat met diafragmeren naar f/8 iets verminderd wordt:

In de hoeken is het verschil groter:

Met meer glazen elementen in het pad van het licht neemt de flare toe bij tegenlicht fotografie. Hieronder twee verkleinde tegenlicht beelden (boven zonder TC abusievelijk op 170mm en onder met TC op 180mm; beide overigens met een NC filter) waarop het verschil in flare met en zonder TC zichtbaar is.

Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid brengt Nikon binnenkort een nieuwe 1.7TCIII uit. Ik verwacht dat die het beter zal doen in de hoeken door een asferisch lenselement en het contrast verbeterd zal zijn door betere coating.
De gehele opname, scherpgesteld in het midden op de letters, D300, 70-200VRII+1.7TCII:

In onderstaande crops is de bovenste rij zonder TC en de onderste met TC, terwijl links de opnamen geschoten zijn op f/5 (bijna wijd open voor de TC-lens combinatie) en rechts op f/8. Het is te zien dat er enig kwaliteitsverlies optreedt dat met diafragmeren naar f/8 iets verminderd wordt:

In de hoeken is het verschil groter:

Met meer glazen elementen in het pad van het licht neemt de flare toe bij tegenlicht fotografie. Hieronder twee verkleinde tegenlicht beelden (boven zonder TC abusievelijk op 170mm en onder met TC op 180mm; beide overigens met een NC filter) waarop het verschil in flare met en zonder TC zichtbaar is.

Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid brengt Nikon binnenkort een nieuwe 1.7TCIII uit. Ik verwacht dat die het beter zal doen in de hoeken door een asferisch lenselement en het contrast verbeterd zal zijn door betere coating.
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Als je ze zo gaat vergelijken, zie je inderdaad wel wat verschil. Maar ik vind het ook met TC meer dan goed bruikbaar. Het verschil is feitelijk helemaal niet zo groot.
Het doet mij een beetje denken aan de 70-300VR.Patrick schreef:Als je ze zo gaat vergelijken, zie je inderdaad wel wat verschil. Maar ik vind het ook met TC meer dan goed bruikbaar. Het verschil is feitelijk helemaal niet zo groot.
Nog een stapje verder gegaan; ik weet dat sommige mensen hier helemaal gek van worden, maar je hoeft het niet te lezen 
Nu heb ik het verschil proberen zichtbaar te maken tussen een foto met de 70-200VRII + 1.7TCII op de maximale 340mm en dezelfde foto met alleen de 70-200VRII op 200mm die dan wordt uitvergroot. Hier de twee opnamen, beide met de D300 op f/5:

Onder de twee middengedeelten naast elkaar. De foto met TC (links) heeft iets meer detail. De rechter foto is met CaptureNX naar 170% gebracht, wat naar mijn mening beter gaat dan met Photoshop, zelfs als je dat doet in stapjes van 10%.

Hieronder de linker benedenhoek van het beeld. Op deze plek wint de uitvergrote foto (rechts) van de 'kale' 70-200VRII het met een hele kleine marge van de foto met TC (links).

Voor mij is het nu een beetje de vraag of het wel zinvol is met zo'n TC te werken. In het midden win je iets tov gewoon uitvergroten maar aan de randen verlies je wat door de toevoeging van de TC. Deze foto is dan bijna wijd open genomen met de TC en vermoedelijk is op f/8 de totale winst iets groter. De TC is echter vrij duur en je kan de kale lens heel goed wijd open op f/2.8 schieten waardoor je een veel hogere sluitertijd kan realiseren en minder snel je ISO hoeft op te schroeven. Misschien doen de nieuwe TC's het beter.

Nu heb ik het verschil proberen zichtbaar te maken tussen een foto met de 70-200VRII + 1.7TCII op de maximale 340mm en dezelfde foto met alleen de 70-200VRII op 200mm die dan wordt uitvergroot. Hier de twee opnamen, beide met de D300 op f/5:

Onder de twee middengedeelten naast elkaar. De foto met TC (links) heeft iets meer detail. De rechter foto is met CaptureNX naar 170% gebracht, wat naar mijn mening beter gaat dan met Photoshop, zelfs als je dat doet in stapjes van 10%.

Hieronder de linker benedenhoek van het beeld. Op deze plek wint de uitvergrote foto (rechts) van de 'kale' 70-200VRII het met een hele kleine marge van de foto met TC (links).

Voor mij is het nu een beetje de vraag of het wel zinvol is met zo'n TC te werken. In het midden win je iets tov gewoon uitvergroten maar aan de randen verlies je wat door de toevoeging van de TC. Deze foto is dan bijna wijd open genomen met de TC en vermoedelijk is op f/8 de totale winst iets groter. De TC is echter vrij duur en je kan de kale lens heel goed wijd open op f/2.8 schieten waardoor je een veel hogere sluitertijd kan realiseren en minder snel je ISO hoeft op te schroeven. Misschien doen de nieuwe TC's het beter.