Serienummer vinden????????????

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
Johan1025
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Serienummer vinden????????????

Bericht door Johan1025 » vr jan 15 2010 3:08 pm

Hallo Nikon fans,

Vandaag een AF Nikor 14 mm 1:2.8 D ED gebruikt kunnen kopen. Nu ben ik op zoek naar het serienummer, kan iemand mij vertellen waar ik dat kan vinden???????
En hoe kan ik het beste een testfoto maken om te kijken of er geen serieuze afwijkingen in zitten??
Ik ben zowieso van plan om een servicebeurt te laten uitvoeren in Beverwijk. Dit heb ik al een gedaan met mijn 80 -200 2.8 en naar volle tevredeheid.
Fuji X Pro - 3 en divers glas :)

M.vr.gr.Johan1025

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Re: Serienummer vinden????????????

Bericht door EelcoD7100 » vr jan 15 2010 3:16 pm

Als het objectief op de camera zit, dan staat het aan de onderkant van het objectief, in de buurt van het bajonet.

En de testfoto's, misschien met verschillende diafragma-openingen foto's maken
(please correct me if I am wrong.. :wink: )
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » vr jan 15 2010 3:22 pm

Hééééél klein.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Johan1025
Forumlid
Forumlid

Bericht door Johan1025 » vr jan 15 2010 3:30 pm

Dank je Cees............................. gevonden met een zaklamp.
Nu nog een paar foto's er uit toveren

M.vr.gr.Johan1025

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr jan 15 2010 4:47 pm

Korte brandpunten zijn gevoelig voor decentrering van de lensdelen door de veel krappere toleranties bij korte brandpunt.

Hoe te testen om te kijken of er geen decentrering van de lensdelen is en de kwaliteit "symmetrisch" is verdeeld.

Neem een object buiten op wat grotere afstand. Camera op statief (of anders erg snelle sluitertijd nemen).
Stel op een duidelijk scherp gemarkeerd onderwerp in het midden scherp.
Maak een foto bij volle opening, omdat daarbij de scherptediepte het kleinste is (die op zich al erg groot is bij 14mm), en eventuele verschillen het meest sterk zullen gaan opvallen. Zet de autofocus uit, en zonder je lens te verstellen, draai, en kantel je de camera zodanig dat je het zelfde onderwerp kunt fotograferen in de linker bovenhoek, dan foto maken, linker onderhoek, foto maken, rechter bovenhoek, foto maken, rechter onderhoek, foto maken.

Dan vergelijk je de hoeken van die verschillende opnamen. Alle hoeken moeten min of meer "hetzelfde" beeld opleveren qua scherpte.
Als dat is, weet je dat de lens "symmetrisch" is qua kwaliteitsopbouw en er geen decentrering is.
Op zichzelf kan er wel veel verschil zijn met de kwaliteit in de hoeken en het centrum (zeker bij een lens van 14 mm).

Voorbeeld (lees ook de tekst in het bericht):
http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=28626289
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo jan 17 2010 3:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Johan1025
Forumlid
Forumlid

Bericht door Johan1025 » vr jan 15 2010 5:41 pm

Dank je Leon,

Zal dat morgen bij daglicht eens uitproberen, resultaten in het forum plaatsen of even mailen ter beoordeling???

M.vr.gr.Johan1025

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door EelcoD7100 » vr jan 15 2010 5:47 pm

Johan1025 schreef:Dank je Leon,

Zal dat morgen bij daglicht eens uitproberen, resultaten in het forum plaatsen of even mailen ter beoordeling???

Zet lekker hier neer, ben eigenlijk ook wel een beetje benieuwd.. :mryellow:
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Johan1025
Forumlid
Forumlid

Bericht door Johan1025 » za jan 16 2010 10:41 am

Testopname Nikon 14mm - Eendje in vier posities.
Ik denk dat de lens wel redelijk gelijkmatig is op 2.8(volgens tip van Leon) gemaakt.
1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding
4
Afbeelding
5
Afbeelding

M.vr.gr.Johan1025

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jan 16 2010 12:21 pm

Johan1025 schreef:Testopname Nikon 14mm - Eendje in vier posities.
Ik denk dat de lens wel redelijk gelijkmatig is op 2.8(volgens tip van Leon) gemaakt.
Maar die tip gaf aan om dat buiten te doen, en niet binnen. Binnen is de afstand eigenlijk te kort om dat soort kwaliteitsverschillen aan te tonen. Verder zou je de plaatjes echt op 100% grootte moeten bekijken, voor afbeelding op het web dus 100% crops maken. Als totaalbeeld zoals het nu gepresenteerd wordt kan niemand er iets mee om iets te kunnen beoordelen.
(Verder de plaatjes hier met het woord "Kenwood" en dat gele eendje erboven, zou je die nog veel meer in de hoeken moeten plaatsen voor een betrouwbare test. En dan ook netjes overal even ver van de buitenranden in de hoek, in vergelijkbare symmetrische "kwadranten").

Waarom buiten fotograferen en niet binnen?
Kijk bij een willekeurige lens naar de afstandsschaal. Dan zie je de schaal zelf niet lineair oplopen maar logaritmisch. Waar in het begin misschien stapjes worden gemaakt van 60 naar 80 centimeter, iets verder van 2 naar 3 meter, is het misschien van 5 meter naar oneindig.
Dezelfde verplaatsing van lensdelen dichtbij heeft "als verschil" minder effect dan bij een afstand in de buurt van oneindig.
Of anders beredeneerd, een zelfde afwijking in de scherpstelling, of afwijking in de centrering van lensdelen zal het sterkst naar voren komen bij onderwerpen op oneindig.
Een afwijking van bijv. 0,1 millimeter van de lens heeft een groter zichtbaar effect bij onderwerpen op oneindig dan dichtbij. En al helemaal nauwelijks in het "macro" gebied. Dat zal voor menigeen vreemd klinken en de wenkbrauwen doen fronzen. Bij macro ervaart men de scherpstelling juist altijd zo kritisch, en is er meteen uit, als je iets anders instelt. Dat kritische zit hem feitelijk in de kleine scherptediepte "aan de voorkant" van de lens, maar niet in afstand van de lens tot de chip. Het is als het ware omgekeerd met elkaar evenredig.

Zie een verder uitleg zoals ik het al eerder heb beschreven hier: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 70#p252270

Bij een extreme groothoek zoals een 14 millimeter lens zijn onderwerpen op oneindig zodanig klein en waarschijnlijk niet echt goed gedetailleerd meer te herkennen dat een test mogelijk wat moeilijkheden gaat opleveren bij de beoordeling ervan. Maar omdat de afstandsschaal bij een 14 millimeter brandpunt boven misschien 1 of 2 meter al direct op "oneindig" ligt, kun je voor het gemak een theoretisch iets minder gunstige afstand nemen dan het "oneindig" punt, bijv. iets van 15-30 meter.

Doe je een test van een telelens (200mm en meer) moet je echt grote afstanden nemen (boven 500-600 meter....... kilometer) voor de beste beoordeling in de marge op tolerantieverschillen.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za jan 16 2010 12:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Johan1025
Forumlid
Forumlid

Bericht door Johan1025 » za jan 16 2010 12:23 pm

ah........................ ik ga de test dus opnieuw doen, dankje tot zover.

En hoe crop je op 100% ???? ik gebruik NX capture of BD sizer

M.vr.gr.Johan1025

Roelof
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » za jan 16 2010 2:16 pm

Johan1025 schreef:En hoe crop je op 100% ???? ik gebruik NX capture of BD sizer
Wat er bedoeld wordt, is dat je een crop (uitsnede) maakt die een zodanige maat heeft dat je hem niet meer hoeft te verkleinen om de hele uitsnede te tonen. Om makkelijk in te schatten hoe groot je uitsnede wordt, zet je de wergave van de foto op 100% (in Capture NX2 doe je dat in het memu via weergave -=> weergave op 100%) Vervolgens maak je de uitsnede, waarbij je dan al direct ziet hoe groot hij wordt en dan houd je hem binnen de 800x800 pixels, dat toont prima op dit forum.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Johan1025
Forumlid
Forumlid

Bericht door Johan1025 » za jan 16 2010 11:05 pm

Nieuwe poging........................Diafragma 2.8 uit de hand genomen en onbewerkt kwa scherpte etc.
1 Orgineel
Afbeelding
2 Crop 100% Midden
Afbeelding
3 Crop 100% Links onder
Afbeelding
4 Crop 100% Rechts onder
Afbeelding
5 Crop 100% Rechts Boven
Afbeelding
6 Crop 100% Links Boven
Afbeelding

M.vr.gr.Johan1025

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jan 17 2010 5:43 am

Linksboven lijkt ietsje minder te zijn dan de andere hoeken. Maar het verschil vind ik klein. Dit soort kleine verschillen kom je doorgaans al gauw tegen, is de normale marge in tolerantie. Kan ook de sluitertijd zijn die misschien niet echt snel is. Het ziet er prima uit voor volle opening voor een groothoek in dit bereik. Heb je dus een leuk lensje aan. Nu ja lensje, het is een flinke brok glas. 8)

Johan1025
Forumlid
Forumlid

Bericht door Johan1025 » zo jan 17 2010 9:33 am

Dankje Leon,

Nu maar wachten op helder weer,................................ en ja ik ben hier erg blij mee. Overigens kom je ze niet vaak tegen in gebruikte versie en deze staat.
De sluitertijd 1/800 en echt helder was het niet gisteren. Binnenkort even langs Beverwijk voor een service beurt, dan kan ie weer jaren mee :D :D

M.vr.gr.Johan1025

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”