Wat zijn mooie Stations in Nederland?

Plaats hier tips over mooie locaties om te fotograferen.
ydiver

Re: Wat zijn mooie Stations in Nederland?

Bericht door ydiver » di jan 12 2010 5:01 pm

sumar schreef:
yoyo schreef:Vraag wel eerst om toestemming... scheelt problemen...
Hoe en waar doe je dat? Als ik via de NS site kijk kom ik op een dode link terecht (dezelfde die op de site van Nico Slpit staat).
Fotograferen mag gewoon! We leven in een vrij land en niet in de DDR. Alleen het fotograferen van personeel wordt soms niet op prijs gesteld.

En nog even een tip van een ervaren spoorhobbyist: Neem nicospilt.com niet al te serieus/met een zeer grote korrel zout. Hier staat wel vaker iets op wat totaal overdreven is.

Verder wat ik mooie stations vind: Den Haag HS, het emplacement van Hoek Holland Haven is 's nachts erg mooi, Groningen, Zwolle, Haarlem, Amsterdam CS, Delft (ook nog een stukje luchtspoor), Maastricht, Geldermalsen.

peturbo
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door peturbo » do jan 14 2010 9:46 am

Station in 's-Hertogenbosch, mix van oud en nieuw, weet niet welke architect.
Stalen spanten etc. echt nostalgie en dan die details....smullen.
D4/ Z9/14-24 2.8/ 24-70 2.8/ 70-200 2.8/ 85 1.4/ 200-500/ Gitzo 1poot en statief / SB900

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » do jan 14 2010 10:11 am

ydiver schreef:Fotograferen mag gewoon! We leven in een vrij land en niet in de DDR. Alleen het fotograferen van personeel wordt soms niet op prijs gesteld.
De ervaringen in de praktijk zijn toch anders:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 37&t=21187
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 37&t=15133
Uit deze draadjes blijkt dat er wel discussie mogelijk is over de mate waarin je in stations beperkt zou mogen worden in het fotograferen en dat sommige beveiliginsmedewerkers ten onrechte denken bepaalde bevoegdheden te hebben.

Is dit geen interessant onderwerp voor een clubmeeting? Fotograferen in de (semi-)openbare ruimte en de (juridische) obstakels die je daarbij kunt tegenkomen: fotograferen in musea, het betreden van (verlaten) (bedrijfs-)terreinen en/of panden, fotograferen op stations, vliegvelden, tijdens concerten etc. En dan ook aandacht aan het publiceren van de foto's (portretrecht, auteursrecht).

ydiver

Bericht door ydiver » za jan 16 2010 10:58 am

Het eerste voorbeeld gaat over de RET, dit bedrijf staat volledig los van de NS dus hoe de regels daar zijn weet ik niet. Maar ik weet dat het op stations wel mag!
Ik ben zelf bij meerdere museumorganisaties betrokken en wij hebben nooit problemen gehad over fotograferen zelfs niet in werkplaatsen.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » za jan 16 2010 1:27 pm

ydiver schreef:Het eerste voorbeeld gaat over de RET, dit bedrijf staat volledig los van de NS dus hoe de regels daar zijn weet ik niet. Maar ik weet dat het op stations wel mag!
Ik ben zelf bij meerdere museumorganisaties betrokken en wij hebben nooit problemen gehad over fotograferen zelfs niet in werkplaatsen.
De RET heeft toch ook stations? TS geeft niet aan dat hij zich wil beperken tot NS-stations. Verder staat er inderdaad op de site van de NS dat je op stations wel mag fotograferen, maar zijn er (blijkens de ervaringen) toch nog wel eens beveiligingsmedewerkers die menen dat er grenzen worden overtreden.
Tevens heb ik hier ook al eens gelezen dat mensen bijvoorbeeld niet met een statief een museum in mochten.
Daarnaast is het de vraag: als je in een museum mag fotograferen en je maakt een foto van een kunstwerk, mag je die foto dan later ook publiceren (bijvoorbeeld op dit forum)? Enfin: stof voor discussie dus.

Plaats reactie

Terug naar “Fotolocatie tips”