Hallo,
Ik heb wat plekken in m'n beeld. Met stofverwijdering kan ik wat weghalen in Nikon Capture. De vraag is echter, wat is nou precies de bedoeling van het maken van een Dust off ref. foto (NDF).
Marc (Nikon D70S)
Dust off ref
Volgens mij kun je beter je sensor gewoon schoonmaken en image dust off foto alleen gebruiken voor echte noodgevallen, beschadiging of zo.
Komt hier op neer, je maakt een foto tegen een egale achtergrond, en die wordt in de cameraelectronica ingevoerd en dan rekent die alles naar een egaal grijs vlak toe en past die crrectie verder op alle foto's toe.
Komt hier op neer, je maakt een foto tegen een egale achtergrond, en die wordt in de cameraelectronica ingevoerd en dan rekent die alles naar een egaal grijs vlak toe en past die crrectie verder op alle foto's toe.
Re: Dust off ref
Hierboven staat de technische uitleg maar wat de bedoeling is, dat jij een fotoshoot doet en je maakt de plaat van je leven maar een stofje wat weken in je kamer zat is nu op je sensor terrecht gekomen -> balen want je plaat is verziekt. Om die plaat van je leven dan nog te redden kan je daarna gelijk (dus zelfde dag want stof verplaatst zich met stoten etc) een referentie foto maken en deze opslaan bij de gemaakte foto's en hierdoor de stofjes weghalen.marc621 schreef:Hallo,
Ik heb wat plekken in m'n beeld. Met stofverwijdering kan ik wat weghalen in Nikon Capture. De vraag is echter, wat is nou precies de bedoeling van het maken van een Dust off ref. foto (NDF).
Marc (Nikon D70S)
Geen structurele oplossing maar meer een noodoplossing want stof verplaatst zich (als is het maar mm of kleiner) en dan klopt de ref foto al niet meer.