Hoe maak je goede indoor sportfoto's?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
harrebas

Hoe maak je goede indoor sportfoto's?

Bericht door harrebas » ma jan 11 2010 10:16 pm

Hallo,

mijn naam is Herman en ik ben nieuw op dit forum. Ik heb een D40 met een nikkor 18:55 lens.
Verder ben ik slechts beperkt bezig met fotografie, maar ik zou wel beter willen fotograferen.

Komend weekend is er een groot atletiekevenement in Groningen waar mijn dochter aan meedoet en ik wil daar een paar leuke plaatjes schieten.
Het kost me altijd veel moeite om goede foto's te maken van zo'n wedstrijd waarbij de verlichting niet optimaal is.
Wie kan mij tips geven mbt belichting, sluitertijd, gebruik van de flitser etc. Kortom, hoe maak ik fraaie foto's?

Sommige atleten dragen een reflecterende band waaraan het nummer is bevestigd. Volgens mij moet ik de flitser (als die nodig is) niet op maximaal instellen.

Wie helpt mij?

pietje-nukem
Forumlid
Forumlid

Re: Hoe maak je goede indoor sportfoto's?

Bericht door pietje-nukem » ma jan 11 2010 10:48 pm

hier vind je nog een topic over sporthal fotografie.
Misschien staat er wat voor je bij?
Nou, van mij ook de groeten

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma jan 11 2010 11:04 pm

Er zijn al meerdere vragen over geweest op dit forum, dus de zoekfunctie zou je wel wat interessante draadjes moeten opleveren.

Kort samengevat; het is een hele lastige fotografie met name vanwege het weinige licht, zeker bij snelle actiesporten.

Het is het domein van lichtsterke objectieven, liefst gecombineerd met een camera die goed presteert bij hoge(re) ISO waarden. Het zou in jouw geval op z'n minst een behoorlijke investering kosten in een objectief. Heb je daar een budget voor?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

harrebas

Bericht door harrebas » di jan 12 2010 11:28 am

Patrick schreef:Er zijn al meerdere vragen over geweest op dit forum, dus de zoekfunctie zou je wel wat interessante draadjes moeten opleveren.

Kort samengevat; het is een hele lastige fotografie met name vanwege het weinige licht, zeker bij snelle actiesporten.

Het is het domein van lichtsterke objectieven, liefst gecombineerd met een camera die goed presteert bij hoge(re) ISO waarden. Het zou in jouw geval op z'n minst een behoorlijke investering kosten in een objectief. Heb je daar een budget voor?
Ik ben op dit forum gekomen, omdat ik graag een nikkor 18:200 mm lens wil aanschaffe. De waarde van mijn apparatuur verdubbeld daarmee zo ongeveer. Zou dat ook een oplossing kunnen zijn voor het probleem van de sporthalfotografie?

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » di jan 12 2010 11:34 am

Herman,
Een 18-200 lens geeft wellicht een sexy bereik, maar niet meer lichtsterkte dan jouw huidige objectief.
Mijn tip voor de korte termijn is: probeer eens hoge ISO waardes die jouw kamera toestaat en kijk of de resultaten je bevallen.
Flitsen is uit den boze: het verstoort de atleten en de afstanden zijn vaak te groot.
Voor binnen/sportfotografie maakt Nikon speciale lenzen, maar daar hangt een zeer speciaal prijskaartje aan...
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » di jan 12 2010 12:00 pm

Herman,

Als je met een D40 foto's in een sporthal wilt maken, dan moet je vooral niet de 18-200 gebruiken.
Het budget in aanmerking genomen zou ik voor iets als een Sigma 70-200 F2.8 gaan. Tenzij je er heel dicht op zit, heeft een 70-200 een prima bereik voor een sporthal en een diafragma van F2.8 is toch wel het minste wat je nodig hebt.
Flitsen met een interne flitser heeft in een sporthal geen zijn, je licht komt niet terug. Als je een externeflitser Flitsen met een externe flitser waar zoveel licht afkomt dat je ook nog iets terug krijgt, wordt niet echt gewaardeerd door de deelnemers, dat stoort nogal in wat ze zien.
Instellingen voor sportfotografie in een zaal?
Aangenomen dat je die 70-200/2.8 gebruikt, dan zou ik met de D40 de camera op A (niet op auto) zetten, diafragma vervolgens op 2.8 en de ISO op 1600. Maak ook maar wat foto's op ISO 800 dan kun je thuis bekijken wat je het meeste aanstaat: licht bewogen foto's of plaatjes met iets meer ruis. Hoewel het qua beweging mee kan vallen als je een extreem goed verlichte zaal hebt of een relatief trage sport. Bij atletiek zou ik niet teveel verwachten.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Hans

Bericht door Hans » do jan 14 2010 3:15 pm

Hallo allemaal,

als ik hier in dit topic mag reageren...ook ik wil betere foto's maken van indoor-sportwedstrijden en dan wel van volleybal-wedstrijden (slecht licht en snelle actie).

Ik heb sinds kort een lichtsterke lens aangeschaft (Nikon 50 mm f1.4, helaas dus geen zoom-functie) en ik kom wel een heel eind maar ben toch nog niet helemaal tevereden. Zie hieronder twee voorbeelden:

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn de waarden waarmee ik deze heb geschoten:

f1.4
ISO1600
1/500 en 1/640

Persoonlijk vind ik ze nog iets te donker en bovendien waren ze erg korrelig (vanwege hoge ISO, ik schiet met een D40x).

Heeft er iemand tips??

Met vriendelijke groet en mijn dank alvast,

Hans

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » do jan 14 2010 4:08 pm

Korreligheid (ruis dus) kan met nabewerking nog wel wat verholpen worden en als je in RAW schiet dan is er aan het licht van de foto ook nog wel wat te doen, maar dat levert natuurlijk weer meer ruis op.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Hans

Bericht door Hans » vr jan 15 2010 8:22 am

Ik lees ook over camera's die goed omgaan met ruis bij hoge ISO. Over welke body's praten we dan? D300 bijvoorbeeld?

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » vr jan 15 2010 9:46 am

Ja, bijvoorbeeld, of de D700, de D3 en baas boven baas de D3s.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

harrebas

Bericht door harrebas » vr jan 15 2010 9:25 pm

Roelof schreef:Korreligheid (ruis dus) kan met nabewerking nog wel wat verholpen worden en als je in RAW schiet dan is er aan het licht van de foto ook nog wel wat te doen, maar dat levert natuurlijk weer meer ruis op.
Is er met de nieuwste versie van Adobe photoshop nog wat te doen aan die ruis?

Photofanatic

Bericht door Photofanatic » di jan 19 2010 4:14 pm

Wat ik hier nog mis is wat mij betreft een net zo belangrijk factor en dat is de witbalans.
Aan de eerder geplaatste post (zie post van Hans) is een verkeerd ingesteld witbalans goed aan de foto te zien.
Dit zijn een paar voorbeelden van indoorplaatjes die ik vorig jaar maakte;

Voorbeeld #1
Afbeelding
Exif: 1/40 - F3.5 op ISO 320;

Voorbeeld #2
Afbeelding
Exif: 1/40 - F3.5 op ISO 320;

Ik zou dus ook naar de witbalans kijken en per foto kijken wat het meest kleurgetrouw plaatje geeft.
Uiteraard is er in RAW nog wat te corrigeren, maar hoe minder je corrigeert, hoe echter de foto wordt.

Robby Roos
One With Nature
http://www.photofanatic.nl

Gun uzelf het plaatje, maar vooral ook een ander

Photofanatic

Bericht door Photofanatic » di jan 19 2010 4:29 pm

Heb voor Hans ook de vrijehid genomen om 1 van zijn geposte foto's na te bewerken, maar weet niet of het 'm bevalt.
En anders gewoon verwijderen...

Afbeelding

Robby Roos
One With Nature
http://www.photofanatic.nl

Gun uzelf het plaatje, maar vooral ook een ander
Laatst gewijzigd door Photofanatic op di jan 19 2010 4:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Robin » di jan 19 2010 4:29 pm

Cees Laarman schreef:Ja, bijvoorbeeld, of de D700, de D3 en baas boven baas de D3s.
vergeet de D90 niet 8) :wink2: :D
Greetz... Robin

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

pbreev

Bericht door pbreev » di jan 19 2010 8:38 pm

theshadow schreef:
Cees Laarman schreef:Ja, bijvoorbeeld, of de D700, de D3 en baas boven baas de D3s.
vergeet de D90 niet 8) :wink2: :D
Die is te min ...

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”