Systeemwensen Lightroom etc.

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
pdc_2
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Systeemwensen Lightroom etc.

Bericht door pdc_2 » di jan 19 2010 4:18 pm

Ik wil een nieuwe laptop bestellen en deze heeft de volgende specs:
- Intel quadcore i7 720QM
- Windows7, 64-bit
- grafische kaart 1GB ATI HD 4650
- 4 GB 1333mHz Dual channel DDR3 (2x2)
- 500GB HDD

Ik ben benieuwd of met dit systeem fatsoenlijk te werken is op Lightroom en CS4.
Heeft iemand hier ervaring of enig idee van?

Arend-ho

Re: Systeemwensen Lightroom etc.

Bericht door Arend-ho » di jan 19 2010 4:28 pm

ja dta moet wel gaan lukken
zou niet weten waarom niet.
afgezien dan van het scherm wat ik over het algemeen een drama vind op een laptop.

Arend

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jan 19 2010 4:47 pm

Zulke specs zijn zelfs voor een desktop niet alledaags. Geen enkel probleem.

Een goed (extern) scherm is zoals hierboven al gesuggereerd is een goed idee.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

pdc_2
Forumlid
Forumlid

Bericht door pdc_2 » di jan 19 2010 9:30 pm

Patrick schreef:Zulke specs zijn zelfs voor een desktop niet alledaags. Geen enkel probleem.

Een goed (extern) scherm is zoals hierboven al gesuggereerd is een goed idee.
Dat hoor ik het liefst.
Ik werk nu ook veel op een oudere laptop, maar die kan het bewerken totaal niet aan.
Ik zal hem morgen bestellen, dan kan ik er vanacht nog een nachtje over slapen.

Ik weet dat wel dat een groter extern scherm beter werkt, maar deze machines hebben tegenwoordig ontzettende goede fullHD schermen die volgens beter zijn dan het oudere lcd scherm dat ik bij mijn desktop heb staan.

Bedankt voor het meedenken.

dotcat
Clublid
Clublid

Bericht door dotcat » wo jan 20 2010 10:04 pm

Bij veel (RAW) foto's is de hard disk van 500GB misschien wat aan de krappe kant. LR is in principe een RAW workflow programma.
En vergeet een eventuele externe harde schijf niet voor de broodnodige backup. :mrgreen:

.
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light

pdc_2
Forumlid
Forumlid

Bericht door pdc_2 » do jan 21 2010 4:51 pm

De backup en opslag is geregeld uiteraard :)

Heeft er iemand van jullie verstand van het scherm dat erop komt..
Het scherm dat ik wil bestellen (FullHD 1920x1080) is voorlopig in dit type niet te bestellen en misschien wel helemaal niet meer...
Wel wordt deze nu geleverd met een HD scherm 1600x900. Ga ik spijt krijgen van dit verschil. Dat vraag ik me af.

ReneG
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » do jan 21 2010 5:08 pm

Vergeet niet om een calibratie-apparaat voor je schermen te kopen (als je die nog niet hebt tenminste).
Spul waarmee je foto's maakt...

pdc_2
Forumlid
Forumlid

Bericht door pdc_2 » vr jan 22 2010 1:13 pm

ReneG schreef:Vergeet niet om een calibratie-apparaat voor je schermen te kopen (als je die nog niet hebt tenminste).
Nee die heb ik nog niet, staat op het verlanglijstje.. eerst die deuk in mijn bankrekening na de laptop weer wat aanvullen.

Dwarrel

Bericht door Dwarrel » ma jan 25 2010 10:29 pm

pdc_2 schreef:De backup en opslag is geregeld uiteraard :)

Het scherm dat ik wil bestellen (FullHD 1920x1080) is voorlopig in dit type niet te bestellen en misschien wel helemaal niet meer...
Wel wordt deze nu geleverd met een HD scherm 1600x900. Ga ik spijt krijgen van dit verschil. Dat vraag ik me af.
Met het beeldscherm gaan we beetje off topic maar ik dacht ik reageer even. Ik heb een HP LP2475w (staat nu ook tweedehands op het forum). Dit scherm heeft IPS paneel dat foto's veel beter weer geeft dan een normaal scherm met een TN paneel. HP komt binnenkort ook met andere IPS schermen uit, misschien kan je daar naar uit kijken. Ik zou op internet even op ontdekkingstocht gaan!

pdc_2
Forumlid
Forumlid

Bericht door pdc_2 » di jan 26 2010 7:55 am

Dwarrel schreef:
pdc_2 schreef:De backup en opslag is geregeld uiteraard :)

Met het beeldscherm gaan we beetje off topic maar ik dacht ik reageer even. Ik heb een HP LP2475w (staat nu ook tweedehands op het forum). Dit scherm heeft IPS paneel dat foto's veel beter weer geeft dan een normaal scherm met een TN paneel. HP komt binnenkort ook met andere IPS schermen uit, misschien kan je daar naar uit kijken. Ik zou op internet even op ontdekkingstocht gaan!
Nee hoor, offtopic stoort niet. Helemaal niet als het met dit speelgoed te maken heeft.
Ik krijg de HP LP2475w deze week op mijn werk, ben benieuwd of dit inderdaad zo goed is.

Myriad

Bericht door Myriad » wo jan 27 2010 10:29 pm

Die HP LP2475w is echt een fantastisch scherm, voor een goede prijs. Het is zelfs een H-IPS scherm (i.t.t. de specs van HP, die foutief S-IPS aangeeft).
Er zit exact hetzelfde type 24-inch panel in (LM240WU4 van LG) als in de Cinema van Apple.
En ... het kan AdobeRGB aan (veel grotere kleurruimte).
I.t.t. de HP is de rand van de Cinema glossy :roll: en misschien heeft ie ook nog een polarizer voor het scherm.
Een goed IPS scherm is een investering; duurder, maar kwalitatief veel beter dan die TN 'rotzooi' die op laptops zit en die in helaas ook steeds grotere maten bij desktops worden aangeboden. Een goed scherm gaat ook langer mee dan een computer.
Voor fotobewerking wil ik sinds kort nooit meer iets anders dan dit soort kwaliteitsschermen (een maand geleden wist ik niet beter).
Overigens, de iPAD die vandaag door Apple is geïntroduceerd heeft ook een IPS scherm.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”