Toch durf ik het aan om hier even mijn twijfel in de groep gooien.
Ik zoek een (tweedehands of nieuwe) tele voor mijn D40. Ik wil autofocus (een manuele tele heb ik al en ik ben relatief tevreden over de beeldkwaliteit, maar ik mistte al een paar leuke shots omdat hij te traag is en bovendien focust het manueel ook heel moeilijk op de D40). AF versies zijn dus niet interessant, dan moet ik een nieuwe camera kopen om autofocus te hebben.
Ik heb al getwijfeld om een betere camera te kopen omdat ik dan meer keuze heb, maar ik heb beslist om eerder een betere lens te kopen en met de camera nog even voort te doen omdat ik als beginneling nog niet alles uit de D40 heb gehaald wat erin zit. Indien ik later een betere camera zou kopen denk ik eerder aan de D90 of de D300 die tweedehands stilaan betaalbaarder wordt dan aan de D700 die voor mij echt overkill zou zijn (zowel financieel als naar kunde toe)
Ik zou graag wat meer bereik hebben dan de klassieke 200mm, maar ik wil wel graag de flexibiliteit van een zoom. Dilemma. Enkele opties waar ik zelf aan denk : de AF-s 80-200mm, de eerste versie van de 70-200mm VR (die VR is zo verleidelijk, is de prijs daarvan aan het zakken met die VRII op de markt?), de 70-300 VR (goedkoper, en dan zit ik wel met 300mm maar ik ben bang dat ik die snel zal ontgroeien op vlak van IQ). Er is ook nog de 300mm AF-s f/4 wat een heel goeie lens zou moeten zijn, maar dan verlies ik de flexibiliteit van de zoom. Zucht.
Indien ik een zoom 70-200 of 80-200 zou kiezen wil ik die wel kunnen combineren later met een convertor 1.4 of 2x en liefst zonder extreem verlies van kwaliteit. Bij een AF-s 80-200mm bvb. zou dat moeten kunnen lukken.
Er is ook nog de sigma 100-300mm maar ik las wisselende reviews daarover. Goede beeldkwaliteit maar zwakke kwaliteitscontrole van sigma. Zou nochtans een koopje kunnen zijn tweedehands.
Zo mijn ei is gelegd. Graag jullie mening en bedankt bij voorbaat.
PS budget is rond de 1000 euro.