Live view werkt niet

Discussies over macro/micro objectieven
flitslicht

Re: Live view werkt niet

Bericht door flitslicht » wo jan 20 2010 4:19 pm

gijs sandberg schreef: Ik geef toe dat het wat tijd kost om het gehele handboek te doorgronden en in het hoofd te stampen, maar soms lijkt het de enige oplossing.
Je moet gewoon zorgen dat je Léon zijn email adres hebt :lol:

Scheltes

Bericht door Scheltes » wo jan 20 2010 4:34 pm

gijs sandberg schreef: Ik geef toe dat het wat tijd kost om het gehele handboek te doorgronden en in het hoofd te stampen, maar soms lijkt het de enige oplossing.
Ik ben daar al een hele tijd mee bezig en stukje bij beetje maak ik me steeds meer kennis van de camera eigen. Maar als zich een probleem voordoet, waarvan ik absoluut geen idee heb waar ik de oplossing in de handleiding zou kunnen vinden, wil ik, ik weet niet hoe dat bij jullie is, dat het zo snel mogelijk wordt opgelost en dan ga ik niet eerst de gehele handleiding doorspitten. In zo'n geval plaats ik een topic in het forum. Ik hoop, dat jullie me dat niet kwalijk nemen.
Groet,
Jan.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo jan 20 2010 5:08 pm

flitslicht schreef:
Je moet gewoon zorgen dat je Léon zijn email adres hebt :lol:
Hoeft niet. Met name wat later op de avond is hij vrijwel altijd bereikbaar via dit forum met een PB. :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re:stukje bij beetje

Bericht door gijs sandberg » wo jan 20 2010 6:03 pm

Beste Jan,
Ik ken verhalen van mensen die weken nodig hadden om alleen al het systeem van autofocus te doorgronden.
Je bent dus in goed gezelschap.
Met vragen kan je natuurlijk altijd op dit forum terecht.
Tip: haal via nikon.nl de pdf versie van het handboek op, dat kan je electronisch doorzoeken.
Nu nog een plaatsje waar je kamera, papieren handboek en computer onder handbereik hebt (en een regenachtige paar weken natuurlijk). :mryellow:
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » do jan 21 2010 12:35 am

Léon Obers schreef:Persoonlijk vind ik deze optie/benadering van Nikon toch een behoorlijke "instinker". Dat hadden ze beslist anders kunnen oplossen.
Ik kan me zo voorstellen dat ze hiervoor kozen omdat ze vinden dat je voor een goede werking van live view het diafragma maximaal open moet hebben staan en dat hoeft bij het nemen van de foto niet zo te zijn. Dan wil je graag dat de camera het diafragma in kan stellen.
Bij niet-cpu lenzen is die optie er niet en leggen ze zich dus maar bij die beperkingen neer.
Gewoon hardop aan het denken.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr jan 22 2010 12:37 am

Anders dan jij denkt, sluit het diafragma zich bij LiveView tot het ingestelde diafragma, juist ook bij CPU-lenzen en instelling van het diafragma met het instelwiel op de camera. Het diafragma staat dus niet vol open. Nu ja, behalve als je de instelling van het diafragma vol open hebt gezet. Dat werkt dus anders als dat je gewoon door de zoeker kijkt, waarbij het diafragma wel altijd vol open staat.

Dus als je een CPU lens gebruikt en je het diafragma via het instelwiel op de camera afregelt op bijv. f 5.6, wordt het diafragma bij LiveView ook werkelijk gesloten tot diafragma f 5.6. Dat is niet anders als dat je bij een niet CPU lens je diafragma met de diafragma-ring van de lens zelf afregelt. Ook die sluit zich tot het ingestelde diafragma bij LiveView. En ook die lenzen staan helemaal open bij het fotograferen via de zoeker.

De functies op de camera biedt voor lenzen met CPU die daarnaast ook gewoon een diafragma-ring hebben op de lens (alle niet G lenzen) de mogelijkheid de diafragma-ring op de lens te gebruiken in plaats van het instelwiel bij fotografie door de zoeker. Ik zie geen enkele reden waarom de LiveView functie in die stand dan ineens wel uitgezonderd zou moeten zijn.

Dat de instelling van het kiezen van het diafragma via de diafragma-ring op de lens bepaalde beperkingen heeft voor de camera ---> je kunt dan niet meer via sluitertijdenvoorkeuze werken, is voor een gebruiker bekend, want dat werkt in die stand ook niet in de gewone wijze van fotograferen via de zoeker (dan krijg je een foutmelding).
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”