Met IQ bedoel ik de beeldkwaliteit. Ik zie vele foto's met detail, bijvoorbeeld van het verenkleed van vogels die me de ogen uitsteken, als ik me zo mag uitdrukken. Natuurlijk is dat deels de kunst van de fotograaf, en ik besef dat ik nog veel moet leren. Maar een deel ligt aan de lens en het toestel. Dat merk ik bijvoorbeeld wanneer ik de beeldkwaliteit van mijn AF-s 35mm vergelijk met foto's die ik manueel fotografeerde of met de kitlens.
Kitlenzen zoals de 55-200mm vind ik dus geen optie, dan denk ik dat de 70-300mm wel in een andere klasse speelt. Dat is dus wel een optie.
Ik fotografeer nu een jaar met de D40 en begin hem onder de knie te krijgen/ te ontgroeien. Mijn eerste pogingen heb ik hier trouwens nog gepost.
Wat fotografeer ik ? Vanalles. Portretjes, landschapjes, dieren, mijn honden, wielerwedstrijden ...
Misschien kan je even op mijn Flickr kijken , dat geeft toch een idee (oudere foto's zijn genomen met mijn vorige toestel, een medion) :
http://www.flickr.com/photos/44847726@N08/
Wat ik meer zou willen doen, dan totnogtoe, zijn vogels in de parken en natuurgebieden in de buurt. Onlangs was ik dicht bij een mooie reiger geslopen en toen die opsteeg kreeg ik hem niet scherp met mijn manuele tele. Dat is balen hé.
Dure tele's van meer dan 300mm zijn geen optie voor mij, dit even voor alle duidelijkheid

Ik zou later ook meer met oude manuele lenzen willen fotograferen, maar met de D40 lijkt dat niet goed genoeg te lukken, dan haal ik betere resultaten met film (met een FE).
Ik heb enkel een oude manuele tele en de AF 70-300G.
Dat zal misschien nog wat extra discussie aanwakkeren.
Nog eens bedankt en nog extra reacties en meningen welkom. Axel.