Geheugenkaartje gaat richting 2 terabyte

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Geheugenkaartje gaat richting 2 terabyte

Bericht door Jos » zo jan 25 2009 1:56 pm

Ik heb niet meer dan 2 Gb per kaartje (3 in totaal). Passen minimaal 98 RAW's per stuk op. Wat moet ik met 2 Tb.. :shock:
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » ma jan 26 2009 7:39 pm

Jos schreef:Ik heb niet meer dan 2 Gb per kaartje (3 in totaal). Passen minimaal 98 RAW's per stuk op. Wat moet ik met 2 Tb.. :shock:
Ehh, ik gebruik 8 Gb kaartjes ( en voel me ouderwets), WEL heel snelle (300*) exemplaren (Lexar).
Kan per kaartje 8000/15=533 NEF bestanden op kwijt.
Soms vul je dat in een middag (Roofvogels Nieuwe Nieuwdorp), soms kun je daar een jaar mee doen.
Jij hebt het overigens over SD-kaartjes, de CF kaartjes maken een minder stormachtige ontwikkeling door.

Ik zou graag een 4-tal 16 Gb 300* Lexar dan wel Sandisk Extreme iV CF kaartjes willen aanschaffen: nu alleen die prijs nog ...
Willem.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » ma jan 26 2009 7:48 pm

wblink schreef:
Jos schreef:Ik heb niet meer dan 2 Gb per kaartje (3 in totaal). Passen minimaal 98 RAW's per stuk op. Wat moet ik met 2 Tb.. :shock:
Ehh, ik gebruik 8 Gb kaartjes ( en voel me ouderwets), WEL heel snelle (300*) exemplaren (Lexar).
Soms vul je dat in een middag (Roofvogels Nieuwe Nieuwdorp), soms kun je daar een jaar mee doen.
Jij hebt het overigens over SD-kaartjes, de CF kaartjes maken een minder stormachtige ontwikkeling door.

Ik zou graag een 4-tal 16 Gb 300* Lexar dan wel Sandisk Extreme iV CF kaartjes willen aanschaffen: nu alleen die prijs nog ...

Tjonge, dan loop ik met m'n 2 en 4 Gig kaartjes blijkbaar wel heel erg achter! :shock:
Ben nog steeds heel tevreden ermee! 8)
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » ma jan 26 2009 7:53 pm

wblink schreef:Ehh, ik gebruik 8 Gb kaartjes ( en voel me ouderwets), WEL heel snelle (300*) exemplaren (Lexar).
Willem,

Met de komst van 20+ Mgeapixel kameras neemt de behoefte aan opslag alleen maar toe.
Een D3X produceert NEF bestanden van 20-50 Megabytes per foto.
Gelukkig zijn zowel Sandisk als Lexar recent met 16Gb kaartjes gekomen (UDMA).
Ik dank dat een volgende stap moet zitten in de versnelling van kaartlezers en PC's, ik zou op mijn huidige PC niet graag een stel 25Mb NEF's tegelijk willen openen.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » ma jan 26 2009 7:59 pm

gijs sandberg schreef:
wblink schreef:Ehh, ik gebruik 8 Gb kaartjes ( en voel me ouderwets), WEL heel snelle (300*) exemplaren (Lexar).
Willem,

Met de komst van 20+ Mgeapixel kameras neemt de behoefte aan opslag alleen maar toe.
Een D3X produceert NEF bestanden van 20-50 Megabytes per foto.
Gelukkig zijn zowel Sandisk als Lexar recent met 16Gb kaartjes gekomen (UDMA).
Ik dank dat een volgende stap moet zitten in de versnelling van kaartlezers en PC's, ik zou op mijn huidige PC niet graag een stel 25Mb NEF's tegelijk willen openen.

Groeten, Gijs
Kortom: we zijn het eens .... Ook leuk voor een keer :-)
Willem.

Myriad

Bericht door Myriad » zo jan 24 2010 11:21 am

Even een schopje door de komst van Windows 7 ...

Heb een 4Gb Sandisk Extreme III (dus geen SD(XC)) geformatteerd als exFAT (met cluster size 4Kb) en dedicated als extra cache bij Windows 7 gezet
(in een ingebouwde kaartlezer van m'n desktop) voor ReadyBoost. Het is er hier en daar toch ietsje sneller mee.
Je kunt het zelfs op bijv. een qua geheugen beperkte XP laptop (SP2 of SP3) gebruiken ter versnelling.
Dan moet je bij MicroSoft een KB patch ophalen zodat je ook op XP het exFAT filesysteem kan gebruiken.
Het programma eBoostr heb je nodig voor ReadyBoost functionaliteit op XP.
Alleen jammer dat het nog niet een algemeen aanvaard/gebruikt filesysteem is.
Ben erg benieuwd wat het qua snelheid betekent als kaartjes met exFAT ook door (Nikon) camera's worden geslikt.
FAT32 en NTFS zijn minder geschikt als filesysteem voor flashgeheugen.

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”