Juiste keuze mbt objectieven?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Boba Patt

Juiste keuze mbt objectieven?

Bericht door Boba Patt » za jan 23 2010 5:41 pm

Beste forumlezers,

Als absolute newbie in de wondere wereld van de fotografie heb ik mijn eerste stap gezet en een Nikon, what else?, D90 met kitlens (Nikon 18-105mm) gekocht. Ook ben ik met heel veel interesse dit forum gaan lezen waar ik al heel veel aan heb gehad. Bv. de GGS screen protector, ondertussen al aangeschaft :D Er zijn al een aantal draajes geweest waarin gevraagd wordt wat de juiste lens in bepaalde situaties. Ik heb ook 'Keuze objectief' http://www.nikoncatalogus.tk/ doorgenomen. Toch wil ik een vraag voorleggen ... over een aantal maanden ga ik een rondreis maken in Amerika. Foto ondewerpen: steden, landschappen, mijn kinderen, pretparken, kortom heel divers. Ik wil daarom ook aanvulling(en) kopen op mijn kitlens. Sowieso koop ik de Nikon 70-300 erbij. Mijn budget is in totaal -/+ € 600,00 en daar gaat dan de voornoemde lens nog af. Ik zit denken om een de Nikon AF-S 35mm F/18.8 G DX erbij te kopen. Fotograferen met een prime-lens schijnt toch ook een beetje te basis te zijn als ik dat goed heb begrepen. Is deze lens dan ook geschikt voor de voorgestelde onderwerpen? Ik wil in ieder geval niet de 18-200 en ik koop ook nog geen groothoek. De 1e heeft een vergelijkbare kwaliteit als mijn kitlens (alleen minder bereik) en een groothoek ben ik nog te onervaren voor lijkt mij. Bovendien is mijn budget grotendeels leidend en ik wil ook nog wat filters kopen. Zo, wat een verhaal zeg, maar ik hoop toch nog op wat input van jullie profs :D
Laatst gewijzigd door Boba Patt op za jan 23 2010 9:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Arno P

Re: Juiste keuze mbt objectieven?

Bericht door Arno P » za jan 23 2010 6:05 pm

Met de kitlens kom je overigens al een heel eind hoor is toch de 18-105 niet? Landschap/portret...ik zou daar gewoon eens mee beginnen...en het makkelijkste voor op reis

Kroontje

Bericht door Kroontje » za jan 23 2010 6:40 pm

Arno P schreef:Met de kitlens kom je overigens al een heel eind hoor is toch de 18-105 niet? Landschap/portret...ik zou daar gewoon eens mee beginnen...en het makkelijkste voor op reis
Sluit ik me bij aan..18-105 is al lekker makkelijk en evt een 70-300 VR erbij..altijd makkelijk een beetje meer zoom :wink:

Kroontje

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za jan 23 2010 6:53 pm

Toch kan ik me wel vinden in de keus van de TS om daar nog een Nikon AF-S 35mm F/1.8 G DX bij te willen nemen voor slechte lichtomstandigheden en/of om een wat meer geselecteerde kleine scherptediepte te kunnen gebruiken.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Mark Verheijen

Bericht door Mark Verheijen » za jan 23 2010 6:56 pm

Wanneer ben je ervaren genoeg voor een groothoek.....?

Kroontje

Bericht door Kroontje » za jan 23 2010 7:11 pm

Mark Verheijen schreef:Wanneer ben je ervaren genoeg voor een groothoek.....?
Bij zoveel x ...kliks :?: :mrgreen:

Kroontje

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za jan 23 2010 7:47 pm

Ik zou een super-groothoek niet willen missen als ik die kant op zou gaan. Iets als een 10-24 of 12-24 (Tokina!). 70-300 VR is natuurlijk ook prachtig. 35mm f1.8 altijd fijn.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Boba Patt

Bericht door Boba Patt » za jan 23 2010 9:47 pm

Mark Verheijen schreef:Wanneer ben je ervaren genoeg voor een groothoek.....?
Hallo Mark, tja wanneer ben je ervaren genoeg voor een groothoek? Ik heb absoluut nog geen oog voor compositie, vertekening, gulden snedes, etc. en alles wat er met fotografie heeft te maken. Wat ik tot nu weet, weet ik alleen door te lezen. Ik heb begrepen dat een groothoek een bepaalde vertekening maakt en daar moet je wel mee weten om te gaan. Ik hoop natuurlijk dat een ik een groot natuurtalent blijk te zijn :wink2: en binnen no-time alles onder de knie heb. Ik vrees echter dat ik dat niet ben en dan moet ik keuzes maken. Een nette groothoek kost dik € 400,00 en dat is met de Nikon 70-300mm erbij ruim boven mijn budget. Echter indien ik hier toch echt het advies krijg vooral een groothoek te kopen ipv de Nikon 70-300 neem ik dat natuurlijk serieus in overweging. Prachtige hobby dat fotograferen, de sky is the limit, maar mijn beurs niet :D. Groet Patrick 'Boba Patt'

Boba Patt

Bericht door Boba Patt » za jan 23 2010 9:55 pm

Patrick schreef:Ik zou een super-groothoek niet willen missen als ik die kant op zou gaan. Iets als een 10-24 of 12-24 (Tokina!). 70-300 VR is natuurlijk ook prachtig. 35mm f1.8 altijd fijn.
Hallo Patrick, dank voor je reactie. Zij de door jouw genoemden 10-24 en 12-24 beiden van Tokina of alleen de 12-24? Mvg, Patrick 'Boba Patt'

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo jan 24 2010 3:13 am

Nikon maakt een 10-24 en een 12-24 f4. Tokina heeft een 12-24 f4 en een 11-16 f2.8. Sigma heeft een 10-20. En ik zal er vast nog wel wat vergeten zijn.

De Tokina staat bekend als een van de beste in z'n soort, en dat voor een alleszins schappelijke prijs. De Sigma 10-20 is natuurlijk nog een stuk groothoekiger en ook vrij goed. De Nikon 12-24 f4 is van een soortgelijk niveau als de Tokina 12-24 f4, maar voor een behoorlijk hogere prijs. Eerlijk gezegd vind ik de Tokina zelfs beter gebouwd. De Nikon 10-24 ken ik niet uit de eerste hand.

Wat als je een keuze moet maken tussen een 70-300 VR en iets als een 12-24. Heel erg afhankelijk van wat je gaat doen. Ik weet dat ik in de praktijk in Oostenrijk niet zo heel veel doe in het telebereik. Afgelopen zomer liep ik meestal met een Tokina 12-24 f4 en een 50-150 f2.8 (Sigma). Of de Sigma vervangen door m'n Tamron 90mm macro die dan als tele-objectief bruikbaar is naast de bloemetjes. De grotere/zwaardere jongens als de Nikon 17-55 f2.8 en Sigma 100-300 f4 (die had ik toen nog) bleven vaak thuis tijdens bergwandelingen omdat het gewoon best zware dingen zijn. En de eerste heb ik in de praktijk in de bergen vaak in de onderste regionen van het bereik staan, en dat heb ik dus ook op de Tokina.

Veel wijsheid toegewenst! :wink:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

HH nikon
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door HH nikon » zo jan 24 2010 10:51 am

Boba Patt schreef:Beste forumlezers,
Toch wil ik een vraag voorleggen ... over een aantal maanden ga ik een rondreis maken in Amerika. Foto ondewerpen: steden, landschappen, mijn kinderen, pretparken, kortom heel divers. Ik wil daarom ook aanvulling(en) kopen op mijn kitlens.
Ik heb even terug gekeken welke objectieven ik tijdens mijn Amerika rondreizen heb gebruikt.......nagenoeg uitsluitend de (Tamron) 17-50/2.8 en dan ook nog vooral in het wijdtste bereik (= 17 tot 35mm)
De tele's zijn alleen uit de koffer gekomen voor de air races in Reno en een hele enkele shot elders. Een sterkere groothoek was wel leuk geweest (vooral in de steden), die ga ik dus dit jaar aanschaffen vóór de volgende trip (Tokina 11-16/2.8).
Mocht je er nog geen hebben; een statief is toch wel een aanrader om mee te slepen...
Grtz, Hans
No Guts No Glory!

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo jan 24 2010 1:24 pm

HH nikon schreef:Ik heb even terug gekeken welke objectieven ik tijdens mijn Amerika rondreizen heb gebruikt.......nagenoeg uitsluitend de (Tamron) 17-50/2.8 en dan ook nog vooral in het wijdtste bereik (= 17 tot 35mm)
De tele's zijn alleen uit de koffer gekomen voor de air races in Reno en een hele enkele shot elders. Een sterkere groothoek was wel leuk geweest (vooral in de steden), die ga ik dus dit jaar aanschaffen vóór de volgende trip (Tokina 11-16/2.8).
Het verbaast me niet. Vandaar mijn opmerking over een super-groothoek.

Boba Patt

Bericht door Boba Patt » zo jan 24 2010 4:50 pm

Op voorhand alvast bedankt voor jullie input, maar het wordt er zo niet makkelijker op. De ervaringen van HH Nikon, de Tamron 17-50 en de wens voor een super-groothoek (ook advies van Patrick), brengt me weer op andere gedachten. In ieder geval doe ik er beter aan om een supergroothoek ipv de 70-300 aan te schaffen als ik de reacties zo lees. Dat brengt dan weer keuzes met zich mee, want van de Tokina 12-24mm is net een nieuwe versie met stabilisatie uit (verschil €90), dan is er de Tokina 11-16mm en de Sigma 10-20mm waar je ook twee versies in hebt (F/4-5.6 tegenover F/3.5). Het mooiste is natuurlijk als je bereik aansluit op je huidige lenzen. Brengt me bij een volgend dilemma ..... Na het lezen van de reactie van HH Nikon ben ik in het forum ook gaan lezen over de Tamron 17-50 en de Nikon 16-85. Misschien niet helemaal met elkaar vergelijkbaar, maar ze kosten min of meer even veel (de Tamron heeft nu een versie met stabilisatie). Is het misschien ook een betere optie om de Nikon 18-105 te vervangen voor de Tamron 17-50 of Nikon 16-85? Of kan ik beter de Nikon 18-105 houden en alleen de supergroothoek aanschaffen? Ik ben een absolute beginner, maar ik wil een goede start maken. Als ik straks in Amerika ben wil ik niet achteraf denken had ik maar ...... Ik zal veel buiten fotograferen (landschapen, steden, kids, pretparken), de zon schijnt er volop en ik wil goede, binnen het redelijke, lenzen meenemen. Suggesties anyone?

PS: Wat een verslaving zeg dat neuzen in dit forum :wink: Ik rol van het ene in het andere, geweldig :D

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo jan 24 2010 5:33 pm

Boba Patt schreef:PS: Wat een verslaving zeg dat neuzen in dit forum :wink: Ik rol van het ene in het andere, geweldig :D
En ondertussen is je wereld er niets simpeler op geworden. :lol:

Mijn biologieleraar zei het al: hoe meer je ervan weet, hoe meer vragen je hebt.

Ik ga even op het vinkentouw zitten. Even kijken wat er langskomt. Ik laat me wel weer horen als ik iets bij te dragen heb... :mryellow:

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo jan 24 2010 5:48 pm

Ik schat in dat in de VS de weidse landschappen en de natuurparken de meeste indruk op je zullen maken. Dat soort beelden vraagt om een groothoek, bijv. de genoemde Tokina 12-24mm. Ik heb in 2006 bijna uitsluitend hiermee in het westen van de VS gefotografeerd. Oh ja, en een polarisatiefilter is eigenlijk onmisbaar, wel thuis oefenen op het effect en gebruik hiervan.

Voorbeeldje 12mm, Bryce Canyon (Nikon D70s + Tokina 12-24mm).
Afbeelding

Link naar 1.200 breed http://www.flickr.com/photos/lucdeschep ... 362426023/

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”