Op voorhand alvast bedankt voor jullie input, maar het wordt er zo niet makkelijker op. De ervaringen van HH Nikon, de Tamron 17-50 en de wens voor een super-groothoek (ook advies van Patrick), brengt me weer op andere gedachten. In ieder geval doe ik er beter aan om een supergroothoek ipv de 70-300 aan te schaffen als ik de reacties zo lees. Dat brengt dan weer keuzes met zich mee, want van de Tokina 12-24mm is net een nieuwe versie met stabilisatie uit (verschil €90), dan is er de Tokina 11-16mm en de Sigma 10-20mm waar je ook twee versies in hebt (F/4-5.6 tegenover F/3.5). Het mooiste is natuurlijk als je bereik aansluit op je huidige lenzen. Brengt me bij een volgend dilemma ..... Na het lezen van de reactie van HH Nikon ben ik in het forum ook gaan lezen over de Tamron 17-50 en de Nikon 16-85. Misschien niet helemaal met elkaar vergelijkbaar, maar ze kosten min of meer even veel (de Tamron heeft nu een versie met stabilisatie). Is het misschien ook een betere optie om de Nikon 18-105 te vervangen voor de Tamron 17-50 of Nikon 16-85? Of kan ik beter de Nikon 18-105 houden en alleen de supergroothoek aanschaffen? Ik ben een absolute beginner, maar ik wil een goede start maken. Als ik straks in Amerika ben wil ik niet achteraf denken had ik maar ...... Ik zal veel buiten fotograferen (landschapen, steden, kids, pretparken), de zon schijnt er volop en ik wil goede, binnen het redelijke, lenzen meenemen. Suggesties anyone?
PS: Wat een verslaving zeg dat neuzen in dit forum

Ik rol van het ene in het andere, geweldig