Juiste keuze mbt objectieven?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Boba Patt

Re: Juiste keuze mbt objectieven?

Bericht door Boba Patt » ma jan 25 2010 9:47 am

Skippy schreef:Ik schat in dat in de VS de weidse landschappen en de natuurparken de meeste indruk op je zullen maken. Dat soort beelden vraagt om een groothoek, bijv. de genoemde Tokina 12-24mm. Ik heb in 2006 bijna uitsluitend hiermee in het westen van de VS gefotografeerd. Oh ja, en een polarisatiefilter is eigenlijk onmisbaar, wel thuis oefenen op het effect en gebruik hiervan.

Voorbeeldje 12mm, Bryce Canyon (Nikon D70s + Tokina 12-24mm).
Afbeelding
Oh, verkocht :oohh: Ik ga voor de groothoek. Voor dat soort foto's wil ik gaan. Dank voor jullie advies en ik zal verder gaan kijken in het draadje over supergroothoeken.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » ma jan 25 2010 10:25 am

Tja, een foto zegt meer dan 1000 woorden :lol:

Een groothoek lijkt me voor jou ook de weg. Je zegt dat Tokina 12-24 net vernieuwd is met stabilisatie, maar dat is niet waar: hij is vernieuwd met ingebouwde focusmotor (zodat-ie het ook doet op de Nikon-bodies zonder focusmotor (D40/60/3000/5000). Belangrijker is dat de nieuwe versie ook een coating heeft die o.a. de zgn. flare moet verminderen. Maar de 'oude' versie zou het op jouw D90 ook al prima moeten doen en scheelt toch 100 euro:
Oud: http://tweakers.net/pricewatch/243251/t ... ikon).html
Nieuw: http://tweakers.net/pricewatch/243253/t ... ikon).html
Geen van beide objectieven heeft dus stabilisatie (VR in Nikon -jargon), maar dat heeft bij mijn weten geen enkel extreemwijdhoek-objectief.

Boba Patt

Bericht door Boba Patt » ma jan 25 2010 9:49 pm

[quote="joepert"]Tja, een foto zegt meer dan 1000 woorden :lol:

.... Je zegt dat Tokina 12-24 net vernieuwd is met stabilisatie, maar dat is niet waar: hij is vernieuwd met ingebouwde focusmotor (zodat-ie het ook doet op de Nikon-bodies zonder focusmotor (D40/60/3000/5000) ....

Oeps :oops: Dat ik nog niet veel verstand heb van fotografie is daar aan toe, maar dat ik al niet mee kan lezen ...... Je hebt helemaal gelijk en hoe ik erop kom weet ik zelf eigenlijk ook niet. Mogelijk teveel info tot me genomen na het lezen van alle draadjes in dit forum :)

wilm10

Bericht door wilm10 » ma jan 25 2010 10:07 pm

Hallo, ik heb ook lang rondgezocht naar een goede groothoek. Uiteindelijk de tokina 12-24 gekocht, in een woord geweldige lens. Gebruik hem verreweg het meeste van al me lenzen.

Groet,

Wilm

Daniël

Bericht door Daniël » di jan 26 2010 7:20 am

Krijg geen foto te zien als ik de link aanklik.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jan 26 2010 10:59 am

wilm10 schreef:Hallo, ik heb ook lang rondgezocht naar een goede groothoek. Uiteindelijk de tokina 12-24 gekocht, in een woord geweldige lens. Gebruik hem verreweg het meeste van al me lenzen.
Verbaast me niet. Want volgens mij bestaat er geen Tamron 24-75, noch een Sigma 115 macro... :wink: Even de nummertjes checken?

Ik ben bezig met het nabewerken van m'n vakantiefoto's van afgelopen zomer in Oostenrijk. Ik liep meestal met de Tokina 12-24 f4 en de Sigma 50-150 f2.8 (met TC erbij), en ik kan niet anders zeggen dan dat die met de Tokina perfect ogen. Mooi scherp, prima kleuren, etc. Aanrader!

Oh ja, ik zag weer een test van supergroothoeken in de Chip Foto Video Digitaal, een blad waar ik een abonnement op heb. Wederom komt de Tokina 12-24 f4 als afgetekende winnaar uit de strijd. Ook op C@non bodies overigens, waar hij nog beter op presteert (iets kleinere sensor).
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » di jan 26 2010 11:22 am

Deden de Nikon groothoeken ook mee in de test? Dat Tokina wint van de DX-groothoeken wil ik nog wel geloven, maar van de 14-24?

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jan 26 2010 11:57 am

joepert schreef:Deden de Nikon groothoeken ook mee in de test? Dat Tokina wint van de DX-groothoeken wil ik nog wel geloven, maar van de 14-24?
De 14-24 zat er niet bij. Maar die is op een DX camera geen optie wat mij betreft (te weinig groothoek). En hij kost ruim 3 maal zoveel, dus dan mag ie ook wel wat beter zijn.

De Nikon 12-24 f4 eindigt als tweede, maar met een hele grote achterstand. Die kost ook nog eens aanzienlijk meer. En ja kan niet eens zeggen dat de nikon beter gebouwd is...

Ik vind de tests ook wel betrouwbaar overkomen eerlijk gezegd.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » di jan 26 2010 12:10 pm

dcschuiling schreef:Krijg geen foto te zien als ik de link aanklik.
Je hebt een Yahoo-account nodig om via de link een foto te kunnen bekijken.

Daniël

Bericht door Daniël » di jan 26 2010 1:57 pm

heb ik :wink:
Daarom vraag ik het. Ik heb ook een Flickr account

Boba Patt

Bericht door Boba Patt » di jan 26 2010 8:47 pm

Patrick schreef:
joepert schreef:Deden de Nikon groothoeken ook mee in de test? Dat Tokina wint van de DX-groothoeken wil ik nog wel geloven, maar van de 14-24?
De 14-24 zat er niet bij. Maar die is op een DX camera geen optie wat mij betreft (te weinig groothoek). En hij kost ruim 3 maal zoveel, dus dan mag ie ook wel wat beter zijn.

De Nikon 12-24 f4 eindigt als tweede, maar met een hele grote achterstand. Die kost ook nog eens aanzienlijk meer. En ja kan niet eens zeggen dat de nikon beter gebouwd is...

Ik vind de tests ook wel betrouwbaar overkomen eerlijk gezegd.
Toevallig had ik dit blad ook gekocht (leuk blad trouwens) voor de lenzentest. De winnaar betreft wel de nieuwe versie van Tokina. De kooptip is de Sigma 10-24mm, maar deze scoort op lenskwaliteit minder. De beeldkwaliteit is voor beiden zeer goed. Mijn keuze zal dan ook tussen deze twee worden, waarbij ik wel neig naar de Tokina vanwege zijn degelijkheid. Zal ik die 2mm verschil gaan missen? Ook de Tokina 11-16mm f/2.8 is nog een optie. Enne ... de gebruikers van de Tokina 12-24mm hebben jullie een polarisatiefilter erop? Bij de een site lees ik niet doen, de andere site zegt van wel, weer andere site gaat voor de slimversie. Verwarrend :roll:

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo jan 27 2010 12:17 am

Boba Patt schreef:Toevallig had ik dit blad ook gekocht (leuk blad trouwens) voor de lenzentest. De winnaar betreft wel de nieuwe versie van Tokina. De kooptip is de Sigma 10-24mm, maar deze scoort op lenskwaliteit minder. De beeldkwaliteit is voor beiden zeer goed. Mijn keuze zal dan ook tussen deze twee worden, waarbij ik wel neig naar de Tokina vanwege zijn degelijkheid. Zal ik die 2mm verschil gaan missen? Ook de Tokina 11-16mm f/2.8 is nog een optie. Enne ... de gebruikers van de Tokina 12-24mm hebben jullie een polarisatiefilter erop? Bij de een site lees ik niet doen, de andere site zegt van wel, weer andere site gaat voor de slimversie. Verwarrend :roll:
De oude versie is nauwelijks anders. Toen de nieuwe versie er nog niet was won deze versie de diverse tests. :D

2mm Is best veel, maar 12mm levert 18mm op als je het terugrekent naar FX. Dat is echt heel wijd hoor!

Ik heb er wel eens een polarisatiefilter op. Een heel klein beetje vignettering heb ik wel als ik 'm wijd open zet, met name in de uiterste standen in de buurt van de 12mm. Ook met een slim filter. De reden waarom het wel eens afgeraden wordt is doordat je vanwege de enorme beeldhoek een niet egaal effect heb van het filter. Dat komt doordat de hoek tussen het licht en waarheen je fotografeert erg veel verschilt. Ik denk dat je het voor jezelf moet bepalen wanneer je het filter wel en wanneer niet.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”