Landschap in zwart en wit

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
TriGGeR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Landschap in zwart en wit

Bericht door TriGGeR » ma jan 25 2010 12:25 am

Mooie platen hoor, naamgenoot hahaha.. da's heel raar om je eigen naam te zien staan.

Groet,

Wijnand
Nikon D610 / Nikon SB 700 / Sigma 105 mm. macro f2.8 DG / Nikkor 35 mm. f1.8 / Nikorr 24-70 2.8 /
Nikkor 50 mm. f1.8 G / Nikkor 70-300 mm / filters e.d.

http://wijnand.smugmug.com/

Wijnand

Bericht door Wijnand » ma jan 25 2010 2:02 pm

Beste Frederix,

Je hebt helemaal gelijk, maar in aansluiting daarop heb ik toch een vraag. Hoe creëer ik in een sneeuwlandschap meer verloop in de kleuren als alles wit is? Ik hoop dat je me kunt vertellen, hoe ik dat kan realiseren. Mijn sensor heeft dit zo waargenomen. Hoe kan ik hem beter leren kijken?

Beste Wijnand,

Een (mooie) naam die niet veel voorkomt, grappig om te zien dat er hier ook één rondloopt.
Als ze ons maar niet door elkaar gaan halen. :)

Groet, Wijnand

Frederix

Bericht door Frederix » ma jan 25 2010 7:16 pm

Wijnand schreef:Beste Frederix,

Je hebt helemaal gelijk, maar in aansluiting daarop heb ik toch een vraag. Hoe creëer ik in een sneeuwlandschap meer verloop in de kleuren als alles wit is? Ik hoop dat je me kunt vertellen, hoe ik dat kan realiseren. Mijn sensor heeft dit zo waargenomen. Hoe kan ik hem beter leren kijken?
================== snip ======================
Beste Wijnand,

Als je goed kijkt is de sneeuw bij lange na niet helemaal wit, er zit duidelijk doortekening in. Je kunt de sneeuw richting horizon lichter maken, dat kun je ook met de weg, bomen e.d. doen. De voorgrond kun je wat donkerder maken. Ik heb er even mee gespeeld, ik heb nu even geen gelegenheid om er veel tijd in te steken. Je kunt zelf even met de foto spelen.

Op die manier kun je jouw sensor wat helpen. Hij registreert wel wat hij "ziet", maar soms kan een kleine aanpassing van die werkelijkheid de indruk die jij wilt laten zien behoorlijk versterken. Zo kan een verloop in kleur de indruk van diepte versterken.

Kijk maar eens hier onder:

Afbeelding
Originele foto

Afbeelding
Aangepaste foto

Als je het niets vind haal ik de foto wel weer weg.

Wijnand

Bericht door Wijnand » di jan 26 2010 6:38 pm

Hartelijk dank, Frederix. Hier heb ik zeker iets aan.
Het is goed om verschillen te zien, in bewerking en het naar je hand zetten van een beeld.
Sinds kort werk ik in Lightroom, maar dat is een nog zo goed als onontgonnen gebied voor mij.
Zal de komende weken me meer gaan verdiepen in de mogelijkheden van dit programma.

vriendelijke groet,

Wijnand

Freaky87
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Freaky87 » wo jan 27 2010 2:04 pm

Knappe reeks!

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”