D5000 backfocus probleem???

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
johan79

D5000 backfocus probleem???

Bericht door johan79 » di jan 26 2010 10:04 pm

Hallo,

Ik ben nieuw in kamaraland en heb het idee dat mijn foto's niet zo scherp zijn als dat ze moeten zijn.

Ik las op zoom.nl iets over backfocus en heb het idee dat dit bij mijn kamera ook aan de orde is.
Als ik testfoto bekijk op het net, (Flickr) dan heb ik het idee dat die foto's veel scherper zijn, vraag mij dan ook af of deze foto's dan orgineel zijn of bewerkt.

Ik kan dan ook alleen maar mijn foto's mooi scherp krijgen als ik ze in Picasa 3 bewerk en dan voornamelijk het contrast en de scherpte bewerk.

Hoe doen jullie dit nu? Halen jullie ook altijd de foto's door een programma om ze scherper te maken?

Misschien dat iemand ze eens in vieuwnx wil bekijken hoe het zit met de scherpstelpunten.

Ik schiet met een nikon D5000 met een Nikkor 18-105vr lens

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: D5000 backfocus probleem???

Bericht door Léon Obers » wo jan 27 2010 12:06 am

Als ik de foto's zie is er helemaal geen sprake van backfocus. De scherpte lijkt me keurig netjes op de delen te liggen waar die moet liggen. In mijn EXIF-viewer kan ik zien dat meerdere scherpstelpunten worden gebruikt. Volgens mij iets van dynamische scherpstelmode. Dat is een soort van gemiddelde tussen al de veldjes die actief zijn. Welke actief zijn kan een vreemd patroon opleveren. Ook op welke de nadruk wordt gelegd. Dat is afhankelijk van het contrast van wat er wordt opgepikt.

De scherpte bij de eerste foto ligt op de kop / ogen van de kat. Precies waar je het zou verwachten en door de scherpstelveldjes wordt aangegeven. Misschien ligt de scherpte hier zelfs een fractie naar voren ten opzichte van die scherpstelveldjes. Maar met de variabelen die een dynamische scherpstelling met zich mee kan brengen (gemiddelde scherpstelling), prima zou ik zeggen.

Foto met het woonhuis zijn de steentjes van het middelste huis aan de voorkant prachtig mooi scherp, Suzuki auto ook nog zo'n beetje, precies waar de scherpstelveldjes op gericht zijn ---> op huis en auto, dus scherpte ligt er zo'n beetje tussenin ---> op de witte lantaarnpaal, en die is ook scherp.

3e foto ligt de scherpte op dat houten vlondertje, strookje tuin in het midden en de gieter. Zo'n beetje de plaats ook van de scherpstelveldjes.

Wellicht helpt het om een enkel scherpstelveldje in te stellen, dat hoort bij een andere scherpstelmode. Dan heb je meer controle op de exacte plaats waar je de scherpte wilt leggen.

Verder is het de eigenschap van digitale bestanden als je die verkleint voor internetgebruik dat de scherpte iets terugloopt. Een normaal verschijnsel. Daar hoort dus standaard dan weer een verscherping overheen te gaan als correctie op die verzachting.
Het lijkt me handiger een beter fotobewerkingsprogramma ergens vandaan te halen met meer mogelijkheden om tot een beter eindbeeld te komen. Mocht Photoshop te zwaar zijn, probeer het met Photoshop Elements en veel oefenen om je beeld te optimaliseren.
Vriendelijke groet, Léon Obers

pixelpeter
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door pixelpeter » wo jan 27 2010 7:35 am

Hallo Johan79
Ben het met Léon eens. Scherpte lijkt mij goed in orde.
Je schrijft
Ik las op zoom.nl iets over backfocus en heb het idee dat dit bij mijn kamera ook aan de orde is.
Even een vergelijking: Als medische studenten iets leren over de kenmerken van een bepaalde ziekte dan is een bekend
verschijnsel dat ze vaak denken "dat heb ik ook". En vervolgens voelen ze zich zieker en zieker worden.
Ik zeg dit niet om flauw te doen. Je bent hartstikke serieus met je hobby bezig. Maar ik denk dat die camera van jou
prima is. :D
Lekker mee gaan fotograferen zou ik zeggen.
PixelPeter
PixelPeter
Al 50 jaar amateur

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » wo jan 27 2010 11:34 am

Zet je kamera op een statief of op een muurtje of iets dergelijks. VR van de lens uitzetten. Stel de AF-modus in op AF-S (dus niet AF-A of AF-C). Gebruik de zelfontspanner. Scherpstelling zo instellen dat jij bepaalt welk scherpstelpunt je gebruikt. Dan scherpstellen op een voorwerp en in de P-stand een foto maken met de zelfontspanner. Je elimineert dan alle bewegingsonscherpte. Dan kan je zien of er echt iets is met scherpte. Twijfel je nog steeds, dan kan je een focuschart gebruiken (downloaden van internet), maar eerlijk gezegd lijkt me dat er niets aan de hand is. Gewoon beginnersproblemen.

Inderdaad zonder flauw te willen doen: met een DSLR maak je niet zomaar uit de losse pols goede foto's.

Verder zijn foto's op flickr en dergelijke in de regel nabewerkt en inderdaad verscherpt. Je zult versteld staan hoe je je resultaat kunt verbeteren met wat eenvoudige nabewerking. Je kunt trouwens je camera al het nodige laten doen door bijvoorbeeld de voorinstelling "Levendig" te gebruiken.

Bij de camera heb je het programma ViewNX gekregen. Daarmee kun je ook eenvoudige bewerkingen loslaten op je foto's. Kijk eens wat er gebeurt als je de verscherping gebruikt. Ik gebruik dat regelmatig voor snelle bewerkingen en de resultaten zijn m.i. goed genoeg.

Verder: lees de handleiding goed door en kijk eens op de tutorials op sites van Kenrockwell.com, bythom.com etc. Dit zijn betweterige mannetjesputters, maar ze hebben vaak wel nuttige tips.

johan79

Bericht door johan79 » do jan 28 2010 8:41 pm

Bedankt voor de info, hier kan ik wat mee.

Ik ga lekker fotograferen.

Gr,

Johan

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”