Straatfotografie
- Frans Keijzers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Straatfotografie
Ik wil me meer gaan toeleggen op straatfotografie, nu wil ik er een objectief bijkopen
welk objectief komt er voor in aanmerking?
Is de 17-55mm iets om te kopen of moet ik het in een andere hoek zoeken?
Ik heb nu een 18-70mm en een 50mm 1.8 objectief.
welk objectief komt er voor in aanmerking?
Is de 17-55mm iets om te kopen of moet ik het in een andere hoek zoeken?
Ik heb nu een 18-70mm en een 50mm 1.8 objectief.
Groet, Frans
Nikon D80 - Nikkor AF-S DX 18-70mm F/3.5-4.5 G IF - Nikkor 50mm AF F/1.8 D - Sigma 70-200mm F2.8 APO EX DG MACRO II HSM Nikon
http://www.franskeijzers.com
Nikon D80 - Nikkor AF-S DX 18-70mm F/3.5-4.5 G IF - Nikkor 50mm AF F/1.8 D - Sigma 70-200mm F2.8 APO EX DG MACRO II HSM Nikon
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Straatfotografie
Wat je al hebt lijkt me uitstekend. De 17-55mm is dan wel meer lichtgevoelig, maar ook meer provocerend door de flinke afmetingen van die lens. Je zou er ook een Nikkor 35mm/1.8 bij kunnen kopen, of een (manueel) Nikon lensje 24mm/2.8 lensje.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo jan 20 2010 2:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
dan heb je objectieven die elkaar overlappen? Ik zou eerder een 10-24mm erbij kopen...
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
...of een 12-24/4.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Als je niet teveel wilt opvallen, primes gebruiken.
Zoals Leon al schreef een 24 mm werkt echt heel fijn, op f8 afstand instellen op 2 meter en scherp van 1m tot oneindig.
Zoals Leon al schreef een 24 mm werkt echt heel fijn, op f8 afstand instellen op 2 meter en scherp van 1m tot oneindig.
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Voor het werken op iets grotere afstand is een 85 f1.8 een hele fijne. Niet groot en superscherp.
- unga
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
als je het in de groothoek zoekt: objectieven kleiner dan 24 mm daarbij dien je nog wel rekening te houden met de cropfactor van 1,5 dus die 24 mm = 36 mm
en dat noem ik geen groothoek
als je echt voor de snapshots etc gaat lijkt mij die 85 mm die Patrick voorstelt een goede keuze
en dat noem ik geen groothoek
als je echt voor de snapshots etc gaat lijkt mij die 85 mm die Patrick voorstelt een goede keuze
D-5100
Sigma 10-20 mm HSM, AF-S DX 18-70, Sigma 70-300 APO-HSM, Sigma 150 mm Macro HSM
coolpix s9100
F-75+28-80 mm+75-240 mm
F3 HP + 1.8/50, 2.8/28
Nikon L35AF2
Rollei 35
Canonet 28
Olympus 35 RD
Sigma 10-20 mm HSM, AF-S DX 18-70, Sigma 70-300 APO-HSM, Sigma 150 mm Macro HSM
coolpix s9100
F-75+28-80 mm+75-240 mm
F3 HP + 1.8/50, 2.8/28
Nikon L35AF2
Rollei 35
Canonet 28
Olympus 35 RD
Als je op DX blijft werken. De objectieven die je nu bezit wegdoen en gaan voor de 17-55. Voordeel is dat je deze topper ook onder minder gunstig licht (denk aan schemer) in kunt zetten.
Het provocerende wan een objectief begrijp ik niet zo goed. Om tot leuke of aansprekende beelden te komen zoek je zoveel mogelijk contact met je onderwerp. Een fotograaf als Ed vd Elske was daar meester in. Hij legde bij wijze van spreke de camera en hand zowat op het model. Zijn favoriet was 24mm maar. Geen groot objectief maar hij maakte de apparatuur geheel ondergeschikt aan het contact zoeken. Heb deze man een keer aan het werk gezien. In die tijd gebruikte je geen zoom maar hingen er minimaal twee camera's om je hals. Er zijn natuurlijk mensen die met een miniatuur camera nog provocerend overkomen
Heb je deze eigenschap niet dan zou ik het zoeken in wat meer afstand, dus meer mm.
Het provocerende wan een objectief begrijp ik niet zo goed. Om tot leuke of aansprekende beelden te komen zoek je zoveel mogelijk contact met je onderwerp. Een fotograaf als Ed vd Elske was daar meester in. Hij legde bij wijze van spreke de camera en hand zowat op het model. Zijn favoriet was 24mm maar. Geen groot objectief maar hij maakte de apparatuur geheel ondergeschikt aan het contact zoeken. Heb deze man een keer aan het werk gezien. In die tijd gebruikte je geen zoom maar hingen er minimaal twee camera's om je hals. Er zijn natuurlijk mensen die met een miniatuur camera nog provocerend overkomen

Heb je deze eigenschap niet dan zou ik het zoeken in wat meer afstand, dus meer mm.
- Léon Obers
- Forumlid
Uiteraard maakte hij de apparatuur ondergeschikt aan zijn contact. Hij gebruikte hoofdzakelijk Leica, het schoolvoorbeeld van kleine compacte apparatuur en lenzen. Het tegenovergestelde van de provocerende afmetingen die tegenwoordig mensen met een reflex en AF-S (met VR) zoomlenzen denken nodig te hebben. De lenzen van Leica indertijd, zo'n 24mm lensje steek je bij wijze van spreken in je broekzak.Tobias schreef: Het provocerende wan een objectief begrijp ik niet zo goed. Om tot leuke of aansprekende beelden te komen zoek je zoveel mogelijk contact met je onderwerp. Een fotograaf als Ed vd Elske was daar meester in. Hij legde bij wijze van spreke de camera en hand zowat op het model. Zijn favoriet was 24mm maar. Geen groot objectief maar hij maakte de apparatuur geheel ondergeschikt aan het contact zoeken.
De tegenwoordige lensontwerpen van Leica zijn alweer groter door een sterker retrofocusontwerp om beter te kunnen voldoen voor digitaal. Maar zelfs die nieuwe types zijn nog steeds relatief compact als je die afzet tegenover redelijk lichtsterke AF-S zoomlenzen voor een digitale reflex.
Een aardig artikel m.b.t. Leica in relatie tot straatfotografie en in relatie tot het "gevoel" dat een fotograaf met een camera heeft. (Ed van der Elsken wordt ook even vernoemt). http://www.imx.nl/photo/leica/camera/MP/page30.html
Overigens de rest van de website is ook zeer interessant.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Frans Keijzers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Bedankt voor jullie adviezen, ik ben er nog niet helemaal uit wat ik ga doen. 

Groet, Frans