hoeveel mm lens

Discussies over macro/micro objectieven
Plaats reactie
erwin2010

hoeveel mm lens

Bericht door erwin2010 » do jan 28 2010 6:57 pm

hallo
ik ben op zoek naar een goede macro lens voor mijn d90 .
maar wat kan ik nu het beste nemen een 60mm macro lens of een 90mm of een 105mm macro lens?
dit wat betreft de werk afstand.
ik hoor graag jullie reacties hierop.
alvast bedankt.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: hoeveel mm lens

Bericht door Patrick » do jan 28 2010 7:01 pm

Dat hangt natuurlijk van het onderwerp af. Wat ga je ermee fotograferen?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

erwin2010

Bericht door erwin2010 » do jan 28 2010 7:06 pm

sorry ben ik er helemaal vergeten bij te zetten.
het is mij bedoeld voor ao munten te fotograferen.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do jan 28 2010 7:09 pm

Dan kunnen ze allemaal wel. Zolang je maar niet in je eigen licht zit. Als je beestjes wilt gaan fotograferen kan je beter een wat grotere afstand bewaren, en dus voor bijvoorbeeld een 105mm kiezen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » do jan 28 2010 7:44 pm

Ik zou zeggen ga voor de 105mm dan kan je zowel munten als beestjes fotograferen en voor portretten is de 105mm ook nog bruikbaar.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

erwin2010

Bericht door erwin2010 » do jan 28 2010 7:51 pm

bedankt voor jullie reacties
ik denk zelf dat ik de nikon 105mm micro of de nieuwe 85mm micro ga kopen .
de werkafstand zou van deze 2 ongeveer gelijk liggen.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr jan 29 2010 8:23 am

citaat:

AF Micro-Nikkor 60mm f/2.8D. Kortste scherpstel afstand: 0,219 meter, gemeten vanaf het filmvlak.

AF-S Micro-Nikkor 60mm f/2.8D. Kortste scherpstel afstand: 0,185 meter, gemeten vanaf het filmvlak.

AF-S DX Micro Nikkor 85mm f/3.5 G ED VR. Kortste scherpstelafstand: 0,286 meter, gemeten vanaf het filmvlak.

AF Micro-Nikkor 105mm f/2.8D. Kortste scherpstel afstand: 0,314 meter, gemeten vanaf het filmvlak.

AF-S VR II f2,8 105 millimeter G IF-ED. Kortste scherpstel afstand: 0,31 meter, gemeten vanaf het filmvlak. De teleconverters TC-14E II / 17E II / 20E II passen wel maar geven geen autofocus. VR- en AE-functies werken wel. Lees over het gebruik van converters voor dit objectief ook het “objectief advies” op m’n site.

AF Micro-Nikkor 200mm f/4D IF-ED. Kortste scherpstel afstand: 0,5 meter, gemeten vanaf het filmvlak. Bij dit objectief heb je dus twee voordelen. ED glas voor een beter contrast en IF tegen stof in het objectief.

van: http://home.kpn.nl/braak117/macro.pdf

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr jan 29 2010 1:23 pm

erwin2010 schreef:bedankt voor jullie reacties
ik denk zelf dat ik de nikon 105mm micro of de nieuwe 85mm micro ga kopen .
de werkafstand zou van deze 2 ongeveer gelijk liggen.
De werkafstanden zou ik me niet zo hard op vastpinnen in betrekking tot optische formules. Hedendaagse macro-lenzen met AF zijn meestal zodanig geconstrueerd dat de brandpunt verandert afhankelijk van je instelafstand. Dus de instelafstand kan nog wel eens een stuk korter zijn dan dat je op grond van de op de lens aangegeven brandpunt denkt te gebruiken.
Andere nadeel is dat met een vaste opstelling op statief de veranderende brandpunt bij het scherpstellen impliceert dat je onderwerp tijdens het scherpstellen nogal in grootte verandert.

Lees een meer uitgebreide reactie hier: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 73#p330873
en lees wat eraan vooraf werd geschreven m.b.t. die veranderende afbeeldingsgrootte.

Voor fotografie van munten zou ik om die reden mooi een manuele macrolens aanschaffen. Bijv. een 2e hands Micro Nikkor 105mm/4.0 of een Zeiss 100mm/2.0 als je echt een dikke portemonnee hebt.

Een Nikon 105mm/2.8 AF-S VR is door zijn optische constructie van interne scherpstelling ook erg gevoelig voor kleurrandjes op hoge lichten van glanzende voorwerpen. Niet handig bij fotografie van metalen munten.

Voorbeeld van een vergelijkbare kleur-overstraling (ik weet niet welke lens ervoor gebruikt is).
Een en ander wordt nog meer versterkt door de mate van overbelichting / clipping in de hoge lichten.

Afbeelding

Bron, uit een andere draad waar je kunt zien hoe je dus beter niet je munten zou moeten fotograferen:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 47#p326047
Vriendelijke groet, Léon Obers

paulderidder

Bericht door paulderidder » vr jan 29 2010 7:20 pm

Bijv. een 2e hands Micro Nikkor 105mm/4.0

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

succes met de keuze.

erwin2010

Bericht door erwin2010 » vr jan 29 2010 9:10 pm

ziet er erg goed uit paul.
nog bedankt voor jullie reacties.
ik ga het toch nog eens allemaal opeen rij zetten voor dat ik er een ga kopen .
ik ben er wel uit dat ik minimaal een 105 mm ga halen , dan kan ik hem evt ook nog voor insecten gebruiken die erg schuw zijn.

gr erwin

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”