In de mini-studio: Netsuke, Japanese art

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
HH nikon
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

In de mini-studio: Netsuke, Japanese art

Bericht door HH nikon » zo jan 31 2010 2:11 pm

Afgelopen week een poging gedaan om enkele Netsuke op de foto te zetten. Netsuke (origine het oude Japan) zijn een soort knoop / gesp om een koord of riem vast te zetten (er zitten daartoe altijd 2 gaten aan de onder- of achterzijde). Deze gebruiksvoorwerpen werden vaak -vooral voor de rijkere stand- gemaakt van kostbare materialen (vaak ivoor) en schitterend bewerkt. Netsuke zijn meestal zo tussen de 3 en 5 cm groot.
Het "vrouwtje met lantaarn" in dit voorbeeld is 5,5 cm hoog en een moderne replika, gesneden uit ivoor (afkomstig van mammoetbeen uit Siberië).
Bedoeling was om ze "mooi" uit te laten zien, de details van de bewerking en de struktuur / textuur van het ivoor tot zijn recht te laten komen. Is deze opzet -in jullie ogen- geslaagd?
Serie gemaakt met D300 / Tokina 50-135/2.8 op 100mm met 2x close-up voorzetlens / F=14 / 2 flitsers (door opaalglas dome).

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding
No Guts No Glory!

Rebel

Re: In de mini-studio: Netsuke, Japanese art

Bericht door Rebel » zo jan 31 2010 6:06 pm

Ik denk dat je vrij aardig bent geslaagd in je opzet.
De foto's zien er niet plat uit, de contouren komen goed er uit, de schaduwen vallen mooi en de details zijn goed zichtbaar!

Persoonlijk was ik nog niet bekend met deze beeldjes, vind ze zeker mooi!
Te bedenken dat ze zo klein zijn en zoveel details bevatten vind ik bewonderenswaardig, vakmanschap!

Groet Richard.

SportsPhotography

Bericht door SportsPhotography » zo jan 31 2010 7:55 pm

Ik kan weinig bedenken waarom de foto's niet goed zouden zijn.
Overigens ben ik wel benieuwd hoe de foto's zijn met een lichtere ondergrond, overigens op een paar foto's wat stof rondom het beeldje.
Een kniesoor die er op let.....

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door JacTrum » zo jan 31 2010 10:45 pm

Ik vind het schitterende foto's! Een vriend van me spaarde die Netsuke's en ik moest onmiddellijk denken aan de dag dat we samen door Tokyo hebben gesjouwd om een paar exemplaren te kunnen kopen. Voor zijn rekening overigens, want de mooie zijn waanzinnig duur!
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

HH nikon
Forumlid
Forumlid

Bericht door HH nikon » zo jan 31 2010 11:47 pm

Bedankt voor de reakties!
Ik was zelf ook redelijk tevreden met de resultaten maar altijd nieuwsgierig naar een second opinion / verbeterpunten.
De witte stofpuntjes waren me nog niet opgevallen :oops:
Ik heb ook nog enkele opnamen gemaakt met een witte ondergrond maar daar was ik nog niet zo tevreden over.
Ook opnamen van netsuke, gesneden uit (vrij donker) hout waren nog niet naar mijn zin (heel moeilijk om die goed te belichten zonder storende reflekties)
Ik zal komende week nog eens een nieuwe poging wagen.
@JacTrum; de originele -Japanse- netsuke zijn inderdaad gewilde collector items en kunnen vele duizenden euri waard zijn. Er zijn ook enkele moderne kunstenaars (zowel Japans, Europees als ook Amerikaans) die kleine aantallen zeer hoge kwaliteit netsuke produceren maar de meeste, op de markt (Ebay :wink2: ) beschikbare netsuke komen tegenwoordig uit Hong Kong e.o. De kwaliteit daarvan varieert van "heel matig" tot "heel aardig" en de prijzen van af een 10 euro (hout) of 50 euro (ivoor). Ik kwam die goedkope replica's afgelopen zomer in San Francisco's China Town tegen, waar ze probeerden deze te verkopen als "echte, originele antieke". Even de onnozele gespeeld en interesse geveinst... yes sir yes sir real authentic, I garantee!! Normal price $3500 but because "retirement sale" I make you offer you can not refuse (waar heb ik dat eerder gehoord :mryellow: ) for you; only $950. .......Thanks, but no thanks...
Grtz, Hans
No Guts No Glory!

Frans Keijzers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Frans Keijzers » ma feb 01 2010 9:56 am

Mooie serie.
Groet, Frans

Nikon D80 - Nikkor AF-S DX 18-70mm F/3.5-4.5 G IF - Nikkor 50mm AF F/1.8 D - Sigma 70-200mm F2.8 APO EX DG MACRO II HSM Nikon
http://www.franskeijzers.com

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”