Welke lens bij d40?
Welke lens bij d40?
Hallo,
Na jaren gebruik te hebben gemaakt van mijn trouwe coolpix (3100) heb ik afgelopen zomer een d50 mogen lenen op vakantie en ben zwaar onder de indruk geraakt. Na een tijdje sparen sta ik nu op het punt een digitale spiegelreflex aan te schaffen en aangezien de d50 niet meer te verkrijgen is ben ik bij de d40 terecht gekomen. Nu ben ik een complete newbie op het gebied van spiegelreflexcamera's en vraag ik me af welke lens het beste is in mijn situatie. Op de site van foto konijnenberg kom ik 3 sets tegen. 18-55, 18-55/55-200 en 18-135. Ik zoek een camera (lens) die naast de "gewone" huis tuin en keukenkiekjes ook een goed zoombereik heeft.
Kortom de vragen: welke zouden jullie als ervaringsdeskundigen mij aanraden? En klopt het dat het zoombereik te berekenen is door het laatste getal te delen door het eerste? Als laatse vraag: hebben jullie een tip voor een goed boek die een antwoord heeft op dit soort (voor mij) technische vragen.
Alvast bedankt voor de moeite.
gr
erhen
Na jaren gebruik te hebben gemaakt van mijn trouwe coolpix (3100) heb ik afgelopen zomer een d50 mogen lenen op vakantie en ben zwaar onder de indruk geraakt. Na een tijdje sparen sta ik nu op het punt een digitale spiegelreflex aan te schaffen en aangezien de d50 niet meer te verkrijgen is ben ik bij de d40 terecht gekomen. Nu ben ik een complete newbie op het gebied van spiegelreflexcamera's en vraag ik me af welke lens het beste is in mijn situatie. Op de site van foto konijnenberg kom ik 3 sets tegen. 18-55, 18-55/55-200 en 18-135. Ik zoek een camera (lens) die naast de "gewone" huis tuin en keukenkiekjes ook een goed zoombereik heeft.
Kortom de vragen: welke zouden jullie als ervaringsdeskundigen mij aanraden? En klopt het dat het zoombereik te berekenen is door het laatste getal te delen door het eerste? Als laatse vraag: hebben jullie een tip voor een goed boek die een antwoord heeft op dit soort (voor mij) technische vragen.
Alvast bedankt voor de moeite.
gr
erhen
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
zou ik niet doen
Beste Erhen,
Als je vanwege het 'lage' instapbedrag een D40 neem, realiseer dan wel dat je wil je het goedkoop houden, alleen de kitlenzen kan gebruiken.
Ala je meer wil gaan doen met fotografie, kijk dan naar een D50/70s/80
Hier kan je bijna alle lenzen opzetten en niet alleen de dure AF-S objectieven.
De plaatjes die de D40 produceerd zijn niet slecht, maar de verrassing komt achteraf als je naar andere lenzen wil gaan en een gemiddeld bedrag voor een AF-S lens van 1600 euro is niet vreemd.
Dus realiseer dat wel van te voren.
Veel goedkoper is het kopen van een gebruikte D70s voor rond de 300 euro.
Succes met je keuze.
Groetjes George
Als je vanwege het 'lage' instapbedrag een D40 neem, realiseer dan wel dat je wil je het goedkoop houden, alleen de kitlenzen kan gebruiken.
Ala je meer wil gaan doen met fotografie, kijk dan naar een D50/70s/80
Hier kan je bijna alle lenzen opzetten en niet alleen de dure AF-S objectieven.
De plaatjes die de D40 produceerd zijn niet slecht, maar de verrassing komt achteraf als je naar andere lenzen wil gaan en een gemiddeld bedrag voor een AF-S lens van 1600 euro is niet vreemd.
Dus realiseer dat wel van te voren.
Veel goedkoper is het kopen van een gebruikte D70s voor rond de 300 euro.
Succes met je keuze.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Erhen, het zoombereik wat je zegt klopt wel, alleen is dat een term die alleen wordt gebruikt bij compactcamera's. Voor een spiegelreflex lens kijk je eigenlijk vooral naar de lichtsterkte (f/2.8 is beter -en duurder- dan f/5.6). Die getallen mis ik bij je rijtje met kitlenzen (al weet ik de meeste wel uit m'n hoofd....).
Uiteraard is het bereik ook wel van belang maar omdat je lenzen kan wisselen koop je vaak beter een paar lenzen om het hele bereik dat je wil aan te kunnen. Over het algemeen geldt, hoe meer zoom hoe kwalitatief minder de lens. De niet-zoomlenzen zijn dan ook vaak het beste. De super-zoomers worden ook wel "vakantielenzen" genoemd, dwz je hoeft maar 1 lens mee te nemen maar verwacht daar dan niet te veel van.
Verder sluit ik me aan bij de opmerking dat je beter de D40 niet kan kopen als je denkt dat je later ook maar 1 lens erbij wil aanschaffen.
Uiteraard is het bereik ook wel van belang maar omdat je lenzen kan wisselen koop je vaak beter een paar lenzen om het hele bereik dat je wil aan te kunnen. Over het algemeen geldt, hoe meer zoom hoe kwalitatief minder de lens. De niet-zoomlenzen zijn dan ook vaak het beste. De super-zoomers worden ook wel "vakantielenzen" genoemd, dwz je hoeft maar 1 lens mee te nemen maar verwacht daar dan niet te veel van.
Verder sluit ik me aan bij de opmerking dat je beter de D40 niet kan kopen als je denkt dat je later ook maar 1 lens erbij wil aanschaffen.
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
D70s
Snel naar de Mediamarkt en kopen dat ding, daar krijg je geen spijt van.
Groetjes George
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Bij de plaatselijke fotoboer hier in het zonnige zuiden (al zal het nu overal wel zonnig zijn) heb ik zojuist nog een D50 zien staan. In een kit met een Tamron 18-200. De prijs is me even niet bijgebleven, maar misschien kun je die ook krijgen zonder de lens, gewoon alleen de body? Als je meer info wilt (tel.nr of zo van die winkel) dan stuur maar een PB.
- cstr1
- Forumlid
- Contacteer:
Moet me toch even van ´t hart dat hier steeds weer de dure AF-S lenzen in verband worden gebracht als negatief voor de D40. Natuurlijk klopt de constatering dat op de D40 alleen dat type lenzen gebruikt kunnen worden. Maar het is niet zo dat AF-S lenzen ALLEEN op de D40 gebruikt kunnen worden, ook op andere D-typen van Nikon. Dit soort lenzen kent ook voordelen en het is maar net waarvoor je kiest, waaraan je geld wil uitgeven en welk gebruik van je van body en lenzen wil maken.
D40 met een Nikon 18-55 AF-S in zwart en zilver, 55-200 AF-S, 50mm f/1.8 D AF en 18-70 AF-S, SB-600, omkeerring, IR Remote Control, 52mm 0.45X Wide-Angle Lens en in de broekzak een Minolta Dimage.
Met respect voor alle reacties van de fotografen over de d40 en de lenzen denk ik dat dit model toch de juiste voor mij is (hoewel de twijfel dan toch weer toeslaat
). Ik ben echt een newbie die het erg leuk lijkt de ins en outs van een spiegelreflex camera te leren kennen. Wat ik begreep van diverse test-sites is de d40 hier uitermate geschikt voor dmv de help-functie(misschien kan en wil een d40 eigenaar dit bevestigen?).
Buiten de discussie d40-of-niet; welke lens zouden jullie adviseren? Zoals ik al zei is het in eerste instantie voor huis-tuin-keuken gebruik, natuurlijk verder onderzoek naar de mogelijkheden en regelmatig foto's voor websites die ik ontwerp.

Buiten de discussie d40-of-niet; welke lens zouden jullie adviseren? Zoals ik al zei is het in eerste instantie voor huis-tuin-keuken gebruik, natuurlijk verder onderzoek naar de mogelijkheden en regelmatig foto's voor websites die ik ontwerp.
- cstr1
- Forumlid
- Contacteer:
Erhen, dat is wat mij betreft het juiste antwoord en de juiste instelling!
Als gebruiker van de D40 ben ik ook gewoon met de kitlens (18-55) begonnen. Na tal van foto´s in de afgelopen maanden heb ik er de 55-200 lens bij gekocht, maar dat had meer ermee te maken wat ik wilde fotograferen. De kitlens voldoet uitstekend!
Als gebruiker van de D40 ben ik ook gewoon met de kitlens (18-55) begonnen. Na tal van foto´s in de afgelopen maanden heb ik er de 55-200 lens bij gekocht, maar dat had meer ermee te maken wat ik wilde fotograferen. De kitlens voldoet uitstekend!
D40 met een Nikon 18-55 AF-S in zwart en zilver, 55-200 AF-S, 50mm f/1.8 D AF en 18-70 AF-S, SB-600, omkeerring, IR Remote Control, 52mm 0.45X Wide-Angle Lens en in de broekzak een Minolta Dimage.
- cstr1
- Forumlid
- Contacteer:
Met de 55-200 lens kun je beter inzoomen, dus voorwerpen van veraf meer naar je toehalen in vergelijking met de 18-55 lens. Je moet even bij een ander draadje hier op het forum kijken, want ik heb dezelfde vraag gesteld en daar staan fotovoorbeelden bij.
http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?p=28622&highlight=#28622
http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?p=28622&highlight=#28622
Laatst gewijzigd door cstr1 op wo apr 25 2007 2:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.