Ben op dit moment " Guide to creative ligthning ( part 1)" van de "Nikon school" aan het bekijken.
In deze dvd wordt meerdere keren duidelijk vermeld dat je diafragma het belangrijkste element voor flitslicht is en niet je sluitersnelheid ( mits je onder de flits synch van 1/250 s blijft )
Nu is mijn engels al niet bijzonder maar bij mijn weten bepaalt je diafragma( aperture) samen met de sluitersnelheid de hoeveelheid licht wat er op de sensor valt en bepaald je diafragma je scherptediepte ( depth of field).
Kan iemand me uitleggen wat er wordt bedoeld met het door hun bedoelde ...Dat je diafragma ( aperture) het belangrijkste element is bij flitsfotografie .
BVD
Nikon
flits /diafragma (f-stop)
Re: flits /diafragma (f-stop)
De flitsduur van een elektronenflitser ligt meestal tussen de 1/1000 en 1/10.000 seconde. Zolang je onder de maximale synchronisatiesnelheid blijft zal dus altijd de volledige hoeveelheid flitslicht je opname belichten. Ga je hoger dan die snelheid dan dekt op ieder moment de sluiter een gedeelte van je opname af omdat hij een spleet vormt die over het sensorvlak trekt.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Ik denk dat BVD het nog anders bedoeld.
In laten we zeggen een verduisterde ruimte heb je geen continulicht. Vandaar dat je gaat flitsen. Daarbij wordt de belichting bepaalt door het afgegeven vermogen van de flitser. De flitstijd zelf is ontzettend kort. Daarbij is de sluitertijd van de camera verder niet zo belangrijk, als die flits maar binnen de flitssynchronisatie valt (langer dan pakweg 1/250 sec.). Als de flits weer gedooft is, is de situatie weer verduisterd en doet de belichtingstijd van de camera er verder niet meer toe of die nu op 1/250 sec. staat op 1/30 of 10 sec. seconden.
Alleen in praktische situaties fotografeer je niet altijd in volle duisternis, maar met meer of minder aanwezig licht. Hoe meer aanwezig licht, hoe meer dat continuelicht deel gaat uitmaken van de opname en daarmee ook die sluitertijd van de camera steeds belangrijker gaat worden. Het eindresultaat wordt dan bepaald deels door continue licht en deels door flitslicht.
De stelling voor belichting diafragma/sluitertijd voor de hoeveelheid licht geldt voor continuelicht (daglicht, kunstlicht).Nikon schreef:maar bij mijn weten bepaalt je diafragma( aperture) samen met de sluitersnelheid de hoeveelheid licht wat er op de sensor valt
In laten we zeggen een verduisterde ruimte heb je geen continulicht. Vandaar dat je gaat flitsen. Daarbij wordt de belichting bepaalt door het afgegeven vermogen van de flitser. De flitstijd zelf is ontzettend kort. Daarbij is de sluitertijd van de camera verder niet zo belangrijk, als die flits maar binnen de flitssynchronisatie valt (langer dan pakweg 1/250 sec.). Als de flits weer gedooft is, is de situatie weer verduisterd en doet de belichtingstijd van de camera er verder niet meer toe of die nu op 1/250 sec. staat op 1/30 of 10 sec. seconden.
Alleen in praktische situaties fotografeer je niet altijd in volle duisternis, maar met meer of minder aanwezig licht. Hoe meer aanwezig licht, hoe meer dat continuelicht deel gaat uitmaken van de opname en daarmee ook die sluitertijd van de camera steeds belangrijker gaat worden. Het eindresultaat wordt dan bepaald deels door continue licht en deels door flitslicht.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Thanks,
Het is me duidelijk.Toch erg goed zo'n forum
Thanks en grusse
Het is me duidelijk.Toch erg goed zo'n forum
Thanks en grusse