70-200 VR II - testfoto's

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: 70-200 VR II - testfoto's

Bericht door Léon Obers » ma feb 01 2010 4:24 pm

flitslicht schreef:De rechter foto is met CaptureNX naar 170% gebracht, wat naar mijn mening beter gaat dan met Photoshop, zelfs als je dat doet in stapjes van 10%.
Heb je PhotoZoom Pro, van Ben Vista wel eens geprobeerd om te vergroten?
Moet je beslist eens doen. De demo-versie werkt volledig, maar met een verdeling van watermerkjes erin.
Wel goed genoeg om te kijken of het buiten die watermerkjes voor je voldoet.
http://www.benvista.com/main/content/co ... ozoompro_1
Vriendelijke groet, Léon Obers

flitslicht

Bericht door flitslicht » wo feb 03 2010 12:06 pm

Ik heb dat programma gedownload, de TC opnieuw afgesteld in mijn camera en opnieuw wat foto's gemaakt op 340mm met TC en op 200mm zonder.

Hieronder links de 200mm opname uitvergroot met CaptureNX2, midden de opname met TC op 340mm as-is en rechts de 200mm opname uitvergroot met het gedownloade PhotoZoom.

Afbeelding

Met de TC zo afgesteld wordt de opname duidelijk scherper dan wanneer je uitvergroot met CaptureNX. Blijkt toch hoe belangrijk die AF fine tune instelling is. Het programma Photozoom doet inderdaad heel goed werk en mogelijk is €170 daaraan uitgeven verstandiger dan het dubbele aan de 1.7TCII.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo feb 03 2010 1:28 pm

flitslicht schreef:Het programma Photozoom doet inderdaad heel goed werk en mogelijk is €170 daaraan uitgeven verstandiger dan het dubbele aan de 1.7TCII.
Er zitten nog allerlei tweaks, en lijstje van voorkeurinstellingen om het aan je persoonlijke voorkeuren en standaard bewerkte bestanden aan te passen. Met name als je formaten nog groter opblaast (70x100 cm prints) doet PhotoZoom geweldig werk. Overigens kan het in versie 3 geïntroduceerde algoritme S-Spline Max mij niet altijd bekoren. Voor grote prints gebruik ik S-Spline XL.

Aan je PhotoZoom plaatje zie ik wel dat je voor dit formaat net een te grote kunstmatige "ruis" hebt ingesteld ten opzichte van de andere plaatjes. Te zien in de licht beschilderde houten randen / constructie. Dat is een van de tweaks (of kan in dit geval mogelijk ook te maken hebben met het watermerk wat eroverheen ligt). Overigens geeft die kunstmatige "ruis" juist bij prints wel weer een prettig ogend natuurlijk karakter aan een beeld.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”