Lange sluitertijden

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
chrisje
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Lange sluitertijden

Bericht door chrisje » ma feb 01 2010 9:30 am

Hoi,

regelmatig zie ik foto's met een hele lange sluitertijd.
Bijv. 948 sec .(Foto van een sterrenhemel)
Hoe kan ik ook zo'n foto maken?

Gr. Chrisje
NIKON D80 18-135MM 50MM f1,8 70-300VR SB600

http://www.flickr.com/photos/christianvorstenbosch/

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Lange sluitertijden

Bericht door Léon Obers » ma feb 01 2010 10:35 am

Met een optionele afstandbediening en dan op de camera kiezen voor "bulb".
Lees de handleiding van je type camera daarover bij "lange tijdopnamen".
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma feb 01 2010 10:44 am

chrisje schreef:Bijv. 948 sec .(Foto van een sterrenhemel)
Dat zijn dan strepen van sterren op de foto neem ik aan...

Bulb inderdaad.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma feb 01 2010 10:52 am

Ik denk dat 948 sec. (wat neerkomt op ca 15 min 48 sec.) gedaan is d.m.v. "stacken"

Bijv ca. 31 foto's maken van 30 sec. en die met software op elkaar leggen. Dit levert veelal een veel schoner beeld op dan in 1 keer 948 sec. je sensor belichten :) Om zulke sterrenstrepen vast te leggen raad ik je aan dit ergens op het platteland te doen waar je geen last hebt van lichtvervuiling van kassen of stadsverlichting, zoals hier in de randstad.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma feb 01 2010 12:59 pm

Als het je nu echt gaat om de meest donkere plekken, is het in heel Europa niet echt donker 's nachts, zoveel lichtvervuiling heb je. :shock:
Zou je naar de binnenlanden van Afrika kunnen gaan, bij nieuwe maan. Echt dan zie je geen hand voor ogen. :wink:

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » ma feb 01 2010 2:10 pm

Nee hoor, ik was vorig jaar een nacht in de Witte Woestijn in Egypte met nieuwe maan. Zoals wel vaker een keer wakker geworden wegens hoge druk in de blaas... Het aanwezige sterrenlicht was dusdanig voldoende om een geschikte plek te zoeken om wat aan het 'drukprobleem' te doen. In kon behoorlijk goed zien waar ik liep en kon goed een plekje zoeken waar geen medereizigers lagen te slapen. Het was wel te donker om een boek te lezen. Maar misschien is het in het oerwoud wél donker. Dan krijg je wel weer het probleem van allerlei ongewenste voorwerpen in beeld.

Ik vraag me af of je wel 900 sec. kan belichten. Zou de chip niet gaan koken?
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma feb 01 2010 5:18 pm

ArjanL schreef:Het aanwezige sterrenlicht was dusdanig voldoende om een geschikte plek te zoeken om wat aan het 'drukprobleem' te doen.
Het zou kunnen zijn een keer bij een reis naar Zuid-Afrika dat het toen en nieuwe maan was, en bewolkt weer (maar geen regen). Het was een keer bij een situatie dat ik me verbaasde over de zwartheid van de nacht. Ik deed werkelijk mijn handen voor mijn gezicht en dan weer weg om te kijken of ik verschil zag. Ik zag mijn handen dus niet (of het licht wat het zou kunnen afdekken). Vandaar dat het me nog zo goed bijblijft. :lol:

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma feb 01 2010 5:39 pm

ArjanL schreef: Ik vraag me af of je wel 900 sec. kan belichten. Zou de chip niet gaan koken?
Ik heb toevallig een 'lenscap' foto van de D80 online staan met een sluitertijd van 966 seconden bij ISO 1600, dat gaat best alleen een klein beetje 'ampglow':

Afbeelding

De D200 doet dat slechter, opname 1024 seconden bij ISO 1600:

Afbeelding

Die D200 heb ik ook een keer een uur of twee belicht, gewikkeld in een zwarte doek en toen was hij echt heet geworden! Don't try this at home:

Afbeelding

Brava
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brava » ma feb 01 2010 5:55 pm

flitslicht schreef:Ik heb toevallig een 'lenscap' foto van de D80 online staan met een sluitertijd van 966 seconden bij ISO 1600

Hahaha Flip Ik blijf mij altijd verbazen over jouw gedrevenheid in het testen en zo ook je enorme voorraad aan samples hoe krijg je het voor elkaar prachtig.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma feb 01 2010 6:17 pm

Flitslicht knijpt camera's in het donker! :lol: :lol: :lol:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma feb 01 2010 8:53 pm

Brava schreef:
flitslicht schreef:Ik heb toevallig een 'lenscap' foto van de D80 online staan met een sluitertijd van 966 seconden bij ISO 1600

Hahaha Flip Ik blijf mij altijd verbazen over jouw gedrevenheid in het testen en zo ook je enorme voorraad aan samples hoe krijg je het voor elkaar prachtig.
Ik kan me voorstellen dat dit een beetje komisch overkomt, ja 8)

Het is zo dat ik vier jaar op de fotoschool in Den Haag heb doorgebracht en daar is mij geleerd apparatuur eerst heel grondig te testen voordat je het inzet voor een (al dan niet 'belangrijke') opdracht. Dat voorkomt verassingen. Aan de andere kant kan ik me ook wel inleven in de gemiddelde gebruiker hier die ervan uitgaat dat vadertje Nikon het allemaal voor elkaar heeft.

Die opnamen van de D80 heb ik indertijd gemaakt nav een 'poll' van Thom Hogan die het 'amplglow' effect ontdekt had bij zijn D80 en gebruikers vroeg hetzelfde te proberen. Toen ik een veel erger effect ontdekte bij de D200 en dat online zette werd me dat op dpreview niet echt in dank afgenomen :lol: Mensen zijn erg bezig met hun spullen en als je dan suggereert dat in een bepaalde situatie een goedkoper of 'lager' apparaat het beter doet vinden ze dat niet leuk. :huh:

Was wel een goede van Thom Hogan, zelf was ik inderdaad nog niet op het idee gekomen om gedurende 1000 seconden een foto te maken met de lensdop op de camera. Het verschil in niveau is duidelijk lijkt me :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”