probleem met nikkor 24/70 2.8 g.ed
- gijsbert27
- Forumlid
- Contacteer:
probleem met nikkor 24/70 2.8 g.ed
hoi allemaal,ik heb een vraag betreffende een nikkor 24/70 2.8 -g-ed ,het is een lens van mijn zoon maar ik mag hem ook wel eens gebruiken ,nu het probleem ,de lens geeft een fout melding op de camera ,namelijk als ik hem op mijn d80 heb geeft hij f-- , het zelfde doet hij bij m,n zoon op zijn d300,heeft iemand van jullie hier misschien een idee wat dit heeft te betekenen,
bij voorbaat dank voor de antwoorden . groetjes gijs
bij voorbaat dank voor de antwoorden . groetjes gijs
Nikon D500 Sigma EX 10/20mm D f4-5.6 DC HSM , Sigma 17/70 f2.8 f4 C Sigma 150-600 Sport sb600
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: probleem met nikkor 24/70 2.8 g.ed
Komt kennelijk regelmatig voor: http://www.google.nl/#hl=nl&safe=active ... e2a43e6a98
Vriendelijke groet, Léon Obers
Contacten schoonmaken (zowel body als objectief) en (alleen objectief) kijken hoe het pennetje wat het diafragma knijpt staat. Kijk ook of je dat pennetje vrij kunt bewegen.
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Er zit geen diafragmaring op, anders zou ik zeggen dat je het diafragma vast moet zetten op de hoogste waarde.
Maak de contacten eens schoon. Wellicht wat vuil.
Daarom kan het dat het diafragmapalletje 'hangt'.Patrick schreef:Er zit geen diafragmaring op, anders zou ik zeggen dat je het diafragma vast moet zetten op de hoogste waarde.
- gijsbert27
- Forumlid
- Contacteer:
hoi allemaal,contacten schoonmaken heb ik al enkele keren gedaan ,maar ga er vanmiddag nog eens voor zitten ,tot zover bedankt voor de antwoorden ,kom hier vanavond nog wel even op terug of het geholpen heeft ,hoop het i.i.g. wel ,groetjes gijs
Nikon D500 Sigma EX 10/20mm D f4-5.6 DC HSM , Sigma 17/70 f2.8 f4 C Sigma 150-600 Sport sb600
- gijsbert27
- Forumlid
- Contacteer:
hoi allemaal,ik zou er nog even op terug komen ,heb de lenscontacten nog eens goed schoon gemaakt ,maar niets hielp,
heb nu de schroefjes die aan de bodykant van de lens zitten iets aan gedraaid zaten er 2 iets los van ,lens had ook wat speling op de vatting ,schroefjes aangedraaid ,speling weg en nog geen probleem weer gehad ,hoop dat het zo blijft.
groetjes gijs
heb nu de schroefjes die aan de bodykant van de lens zitten iets aan gedraaid zaten er 2 iets los van ,lens had ook wat speling op de vatting ,schroefjes aangedraaid ,speling weg en nog geen probleem weer gehad ,hoop dat het zo blijft.
groetjes gijs
Losse bajonetschroeven? Speling van de bajonet?
Het moet niet gekker worden.
Heb in de 36 jaar dat ik met Nikon werk nog nooit ook maar één los bajonetschroefje meegemaakt, en ik heb heel wat objectieven in mijn handen mogen hebben.
Heb je er zelf ooit aan gedraaid? Objectief in onderhoud/reparatie geweest?
Gaan die schroefjes nu sneller los omdat ze in plastic gedraaid zijn misschien?
Maar goed, de contacten maken weer contact en het werkt weer.
Groet, emdeklerk
Het moet niet gekker worden.
Heb in de 36 jaar dat ik met Nikon werk nog nooit ook maar één los bajonetschroefje meegemaakt, en ik heb heel wat objectieven in mijn handen mogen hebben.
Heb je er zelf ooit aan gedraaid? Objectief in onderhoud/reparatie geweest?
Gaan die schroefjes nu sneller los omdat ze in plastic gedraaid zijn misschien?
Maar goed, de contacten maken weer contact en het werkt weer.
Groet, emdeklerk
- Léon Obers
- Forumlid
Flip ("flitslicht") heeft vorig jaar toch ook al melding gemaakt van losse bajonetschroefjes van zijn D80 en D200.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 99#p313299
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 99#p313299
Ha, Flitslicht weer ? Die maakt toch wat mee met Nikon..... 

- Léon Obers
- Forumlid
Losse schroefjes is kennelijk toch een meer voorkomend probleem aan het worden. Lees ik net een reactie van Jan en Yuul waarbij met een spiksplinternieuwe 14-24mm/2.8 lens inwendig een lensje bewoog door losse schroefjes als het diafragma versteld werd. Zie bericht: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 93#p334893
De aller eerste productie series van de 24-70 schijnen er meer last van te hebben Later heeft men blijkbaar iets aangepast.
Maar om nu te gaan beweren dat het veel voorkomt....
Luc
Maar om nu te gaan beweren dat het veel voorkomt....
Luc
Ik kan wel even samenvatten welke problemen ik gehad heb, zodat je niet denkt dat een verwijzing naar een eerder probleem weer een nieuw probleem isMarco schreef:Ha, Flitslicht weer ? Die maakt toch wat mee met Nikon.....

- D200, D80, 17-55 en 70-200 tezamen laten calibreren in Beverwijk. Daarna bleken de schroefjes van de bajonetten van beide camera's een slag los te zitten waardoor ik de vreemdste resultaten kreeg bij het fotograferen. Omdat het met twee camera's tegelijk gebeurde heeft het lang geduurd voor ik achter het probleem was.
- D300 met 24-70 zelf mishandeld, waarschijnlijk terwijl ze in mijn tas zaten. De 24-70 laten onderzoeken, werd te duur om te repareren maar kwam in onbruikbare staat terug, terwijl hij er werkend heen ging alleen met een stroeve zoomring. De D300 bleek een scheve sensor te hebben wat niet werd opgemerkt tijdens de reparatie; dat heb ik zelf met voelermaatjes onder de bajonet uiteindelijk kunnen demonstreren. De benodigde aanpassing bleek 7,5 keer de eigen tolerantie van Nikon te bedragen.
- Een tweede 24-70 gekocht, 'hand-picked' op basis van de scheve D300 sensor en de lens bleek dus zelf ook scheef de andere kant op. Is aangepast in Beverwijk.
- Van de vijf lenzen die ik in het afgelopen half jaar heb uitgeprobeerd in winkels (2x 70-300VR, 2x 50 f/1.4G, 1x 70-200VRII) waren er drie scheef en twee recht.
Door de bovenstaande problemen ben ik de afgelopen 2,5 jaar vermoedelijk een keer of 25 in Beverwijk geweest, heb ik drie 70-200VRI lenzen teruggebracht, drie sessies op het hoofdkantoor van Nikon gehad, een camera en een lens verkocht en ontzettend veel tijd kwijtgeraakt met testjes maken en dergelijke.
Op dit moment werkt alles weer prima en in die situatie is Nikon apparatuur heel goed en erg prettig om mee te werken.
- Gobert
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Er zijn mensen die altijd pech hebbenflitslicht schreef:Ik kan wel even samenvatten welke problemen ik gehad heb, zodat je niet denkt dat een verwijzing naar een eerder probleem weer een nieuw probleem isMarco schreef:Ha, Flitslicht weer ? Die maakt toch wat mee met Nikon.....
...
...
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
- Léon Obers
- Forumlid