gezellig kaarslichtje

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
djwille

gezellig kaarslichtje

Bericht door djwille » vr feb 05 2010 11:28 pm

Omdat het buiten niet echt weer is om mijn nieuwe camera te testen ben ik nog steeds in huis aan het expirimenteren.
Ik vind deze 2 foto's wel aardig gelukt, al zeg ik het zelf :wink:

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

Groeten Jeroen

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: gezellig kaarslichtje

Bericht door JacTrum » za feb 06 2010 4:05 pm

Lastig onderwerp Jeroen, omdat het verschil in belichting tussen de vlam+kaars en de kaarsenhouder(s) te groot is, waardoor de kaars uitgebleekt wordt. Als je de hele foto donkerder maakt wordt de kandelaar te donker. Je zou dat verschil toch iets kleiner moeten zien te krijgen, bijvoorbeeld door iets indirect flitslicht?
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za feb 06 2010 4:33 pm

Ja, het is inderdaad nogal hard van contrast.
Bij opnamen wat witte kartonnetjes (of huishoud spiegeltjes) er omheen buiten het beeld plaatsen, dan weerkaatst licht via die kartonnetjes weer terug en verlicht enigszins de omgeving. Verder: Fotografeer in RAW, in Capture NX2 verwerken, Laagste camera contrast instellen, verder vrij hoge waarde voor D-lighting en schaduw ophelderen bij de gereedschappentools. Verder kun je dan nog met sturingspunten werken.
Vriendelijke groet, Léon Obers

djwille

Bericht door djwille » za feb 06 2010 5:08 pm

Bedankt voor jullie reactie alvast.
Ik zal eens wat proberen met de tips die jullie mij geven.

Jeroen

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”