Wie heeft er praktische ervaring met het gebruiken van een SSD in een laptop?
Ik heb een uitstekende IBM Thinkpad T42p met een 60Gb harddisk, 2Gb memory (=max) en een heerlijk IPS 1600x1200 scherm. Daarop draait XP SP3.
De machine is geschikt voor Windows 7, maar helaas niet voor de XP Mode (geen ondersteuning voor hardware virtualisatie en kan daarom daarvoor ook niet aangezet worden).
De XP mode had ik willen gebruiken voor de vele kleine programmaatjes/utilities.
Van sommige heb ik al ervaren dat ze niet werken of niet geïnstalleerd kunnen worden onder Windows 7.
Omdat de machine me nog steeds enorm bevalt, zit ik erover te denken hem een 2e leven te geven.
Ik wil het qua snelheid 'boosten' door er een SSD in te zetten. Zat te denken aan de uitstekende Intel X25-M G2 (in 64Gb uitvoering).
Kleine investering; voor 200 euro heb je zo'n SSD en je kunt er weer jaren mee verder. Ik denk dat veel meer mensen dat zouden willen.
Er zijn nog meer voordelen; langere levensduur, wordt niet warm, crashbestendig. En uiteraard het boosten en opstarten van programma's factoren sneller.
Zoals bekend zijn dit SATA disken. Maar in deze laptop zit momenteel een 2,5 inch IDE HDD drive.
Zijn er mogelijkheden om zo'n SATA SSD in de plaats van een IDE HDD te zetten? Ik weet dat er dunne SATA naar IDE adapters/converters zijn.
Da's dus een kwestie van meten en passen. Maar de theoretische snelheid van een SATA SSD is 2x zo hoog als die van een IDE HDD.
Gaat dit technisch werken? Ik heb geen zin in trial and error en er uiteindelijk achterkomen dat het niet werkt.
Ook heb ik gelezen dat je indexing uit moet zetten, en paging. Zijn er verder nog zaken waar je op moet letten, BIOS?
Het laatste redmiddel dat ik nog heb is het te betalen programma eBoostr waarmee ik ook ReadyBoost kan inzetten op een XP machine.
Maar ja, dat zal veel minder zoden aan de dijk zetten.
Bij voorbaat dank voor reakties.
SSD in een oudere laptop?
SSD in een oudere laptop?
Laatst gewijzigd door Myriad op za feb 06 2010 1:02 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: SSD in een oudere laptop?
SSD's zijn ook met PATA (IDE) interface te krijgen, o.a. deze:
http://www.hardeschijven.com/prodmem.od ... mpid=60648
Moet volgens mij gewoon werken, maar zelf heb ik er geen ervaring mee. Als je googled op 'PATA SSD' vind je veel informatie. Sata ipv IDE inzetten heeft denk ik geen zin ivm de snelheid omdat de IDE controller in de computer de bottleneck gaat vormen en je er een extra stukje hardware tussen zet.
http://www.hardeschijven.com/prodmem.od ... mpid=60648
Moet volgens mij gewoon werken, maar zelf heb ik er geen ervaring mee. Als je googled op 'PATA SSD' vind je veel informatie. Sata ipv IDE inzetten heeft denk ik geen zin ivm de snelheid omdat de IDE controller in de computer de bottleneck gaat vormen en je er een extra stukje hardware tussen zet.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik zou dit eens op tweakers.net of zo zetten. Daar zitten genoeg nerds die je graag verder helpen. 

Ik kom nog even terug op dat programmaatje eBoostr. Het zet wel zoden aan de dijk. En niet zo'n klein beetje ook!Myriad schreef:Het laatste redmiddel dat ik nog heb is het te betalen programma eBoostr waarmee ik ook ReadyBoost kan inzetten op een XP machine.
Maar ja, dat zal veel minder zoden aan de dijk zetten.

Programma's herstarten HEEL snel op (factor 4x of zo); bijna instant. Moet er wel bij zeggen dat ik er een lege (exFAT geformatteerde) 16Gb Sandisk Cruzer Titanium (USB-stick) in heb gestopt en volledig ervoor gealloceerd. Allicht dat het zelfs nog/al sneller gaat met een 4Gb CF in een PCMIA adapter kaart. Want de doorvoersnelheid van een CF is hoger dan die van een USB stick (in een USB2 poort).
Ook typische OS acties (bijv. menu's openen) gaan rap. Beslist de moeite waard dat pre-fetchen! Vooral kleine bestanden worden gecachet en ultra-snel gelezen.
Doe hier je voordeel mee. En het moet wel een USB 2.0 port op je computer zijn.
De freeware versie van die software is full functional maar gaat maximaal maar 4 uur na elke boot mee. Anders moet je een relatief goedkope licentie kopen.
Dit helpt al behoorlijk; ben nog bezig met het uitzoeken/lezen over (on)mogelijkheden/nut van SSD in een oudere/IDE laptop omgeving.
Wat een snelheidswinst! Heerlijk! Ga nu beslist een Intel X25-M G2 SSD (met de juiste firmware) in onze nieuwe Windows 7 desktop zetten (met daarop het OS en veelgebruikte programmatuur) en de HDD als 2e disk voor het overige. Gaat het booten ook nog sneller. Readyboost kan ik daar dan wel op vergeten.