Color Balance Lens

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Color Balance Lens

Bericht door Léon Obers » do jan 21 2010 12:11 pm

Een interessant gegeven wat je hier laat zien "flitslicht". Maar het zit veel complexer in elkaar dan wat je hier beschrijft.
Met datgene wat je hier aangeeft, dat bij roder licht een roder onderwerp meer licht terugkaatst klopt op zichzelf, maar naar verhouding geldt dat evenzeer voor een grijskaart. Vandaar de mogelijkheid om dat binnen bepaalde grenzen nog bij te kunnen regelen.

Waar je in werkelijkheid mee te maken hebt zijn enerzijds de specifiek spectrale eigenschappen van de filters voor de pixels wat binnen het camerasysteem dan nog softwarematig een nominale afstemming heeft op een bepaalde "gemiddelde" kleurtemperatuur. Je zit aan dynamische bereiken wat voor elk kleurkanaal ten opzichte van elkaar "verschoven" wordt afhankelijk van de kleurtemperatuur, waardoor correcties hun praktische beperkingen hebben.

Anderzijds de mogelijk "grillig" gevormde spectrale samenstelling van hetgeen als gereflecteerd licht terugkomt bij bepaalde kleuren verfstoffen (of kleuren van voorwerpen in hun algemeenheid), afgezet tegen de spectrale samenstelling van het licht zelf. De dalen en toppen bij het één en de eventuele correcties erop sluiten misschien wel heel vervelend aan op de dalen en toppen bij het andere als het om afstemming gaat.

Dan kan het dus voorkomen dat in dit geval dat specifieke groen van dat schilderij een andere kleurtint krijgt als het bij een andere kleurtemperatuur licht gefotografeerd wordt.
Maar bedenk ook dat die kleur nog weer anders kan uitpakken als je een andere camera zou nemen, of als de schilder met ogenschijnlijk dezelfde kleur groen maar dan een tube van een ander merk verf zijn schilderij zou maken.
Dus er zijn nogal wat factoren die het resultaat kunnen beïnvloeden.

Dames die kleding gaan kopen, als ze kritisch zijn, lopen ze met de kleding naar de open deur van een winkel om te kijken hoe dan de kleuren eruit zien, omdat het onder de verlichting in de winkel zelf totaal anders van tint kan zijn. En dan is het niet een kwestie van enkel "warmer of koeler" als zijnde het verschil in kleurtemperatuur van dat licht.

Dit fenomeen wordt beschreven als "metamerisme". Het komt o.a. terug bij beschrijvingen over advies bij verfleveranciers, maar ook bijv. bij de verschillen bij (inkjet) kleurenprints waarbij de kleurweergave wordt scheef getrokken, ook hier anders dan enkel een verschil in kleurtemperatuur als het onder ander licht bekeken wordt. Bekend voorbeeld enkele jaren terug was de weergave van prints vanuit Epson printers waarbij bepaalde inkjet verfstoffen welke gebruikt werden in het ene type Epson printer daar meer last van hadden, dan de inkten gebruikt in een ander type printer van Epson.

EDIT:
Voor de lezers, ik vond hier een mooie en duidelijke omschrijving uit een boek van Johan Kerver over kleur-management (de andere hoofdstukken zijn ook heel interessant):
http://books.google.nl/books?id=git3owd ... me&f=false
Vriendelijke groet, Léon Obers

flitslicht

Bericht door flitslicht » do jan 21 2010 12:56 pm

Het testje was inderdaad een eerste aanzet om te kijken of je ipv een spectrofotometer ook een digitale camera kan gebruiken om metamerisme vast te stellen bij retouche in schilderijen, dus om vast te stellen of de retouche bij verschillende kleuren licht onzichtbaar blijft of opeens een duidelijk kleurverschil laat zien. Ik heb daarvoor een kaart met verschillende kleuren groen gefotografeerd die eerder doorgemeten waren met zo'n spectrofotometer. De kleur die ik liet zien was daar één van.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jan 21 2010 1:52 pm

Moeilijke opdracht om dat correct te kunnen bepalen.
Je hebt nog een Nikon D80 naast je D300. Het kan interessant zijn om te kijken of daar onderling nog verder verschil in naar voren komt. Verder zul je daar mogelijk nog weer andere (betere) resultaten uit krijgen als je voor de lens nog een IR blocking filter zet, ondanks dat de camera's zelf best wel met de nodige filteringen voor de sensor zijn uitgerust. Bij halogeen kunstlicht van je instellampen van studioflitsers is het aandeel IR-licht erg hoog als je dat afzet tegenover flitslicht.

En dan nog kan dat resultaat misschien wel anders zijn dan wat het menselijk oog ervaart onder verschillende lichtbronnen.

flitslicht

Bericht door flitslicht » do jan 21 2010 2:09 pm

Mijn vrouw studeert schiderijen restauratie aan de universiteit en het testje was onderdeel van een mengtest, eigenlijk als extraatje. Er is ook een hoogleraar bezig met deze materie, die de techniek wel ziet zitten geloof ik. Dus ik verleen alleen wat hand- en spandiensten aan een student, zonder verder al te veel pretenties te hebben :D Ik wilde alleen even het verschil laten zien binnen deze discussie.

De resultaten worden overigens bekeken in LAB, dat een afspiegeling is (of moet zijn) van de gevoeligheid van het menselijk oog.

Brava
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Brava » za feb 06 2010 5:41 pm

Een beetje later maar kwam het nu pas min of meer toevallig tegen en sluit aan bij een eerdere vraag in dit draadje.

Hier http://www.ppmag.com/web-exclusives/200 ... .html#more een testje op een D3 met een aantal middelen voor de Pre white balance. Verbazingwekkend weer te zien wat je o.a. met een melitta koffie filter (of de tempo zakdoek e.d.) al niet kunt bereiken tov van de zeker duurdere maar niet altijd beter aanbod uit de handel.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma feb 08 2010 2:33 pm

Brava schreef:Verbazingwekkend weer te zien wat je o.a. met een melitta koffie filter (of de tempo zakdoek e.d.) al niet kunt bereiken tov van de zeker duurdere maar niet altijd beter aanbod uit de handel.
Eigenlijk is het niet zo verbazend als het lijkt. Zoewel met het Melitta koffiefilter als Tempo zakdoekjes heb je te maken met producten gerelateerd aan gezondheid en voeding. Allerlei witmakers en kleurstoffen is alleen maar overbodige balast. Nu wordt dat papier ook wel gebleekt maar het zal denk ik wel PH-neutraal moeten zijn. Verder komt er mogelijk m.b.t. die bleking ook een psychologisch effect om de hoek kijken dat men juist ook een volkomen neutrale weergave van dat papier wil geven als zuiverheid tegenover die gedachte van gezondheid en voeding. Een koffie-filter moet op zichzelf reuk- en smaakloos zijn, anders krijgt de koffie een bijsmaak. Dat idee van reuk- en smaakloos wordt versterkt als het ook geen enkele kleur heeft, dus neutraal wit van samenstelling.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » ma feb 08 2010 2:36 pm

Beste Leon,
Een leuke redenering.
Alleen zijn in mijn regio vele koffiefilters van ongebleekt/ge-recycled papier dus alles behalve wit... :(
Groeten, Gijs
(prefereert A4 papier of zakdoeken, vaak zijn die al in huis...)
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op ma feb 08 2010 6:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma feb 08 2010 3:20 pm

gijs sandberg schreef:Beste Leon,
Een leuke redenering.
Alleen zijn in mijn regio vele koffiefilters van ongebleekd/ge-recycled papier dus alles behalve wit... :(
Ja, van die vale geel/bruinige papier filters, alsof de koffie er al een keer doorheen gelopen is. "2e hands" filters.
Dat is op voorhand al duidelijk om dat beter niet te gebruiken :lol:
A4 papier is verder net zo afwijkend als dat er papier leveranciers zijn.

Brava
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Brava » ma feb 08 2010 3:56 pm

@ Leon Mijn verbazing zit meer in het feit dat de nihil kostende huis tuin en keuken oplossingen voor de WB instelling een bijna gelijk en soms beter resultaat geven dan de in de handel aangeschafte middelen en je dus voor een prikkie een betere WB kunnen genereren en minder hoeft na te bewerken.

@ Gijs De filters van melitta zoals in de link te zien zijn, zijn voor de meer professionele koffiezet apparaten een soort pliseerde schalen en dat kan soms bij b.v. bij een 14-24 met een 95 mm opening een stuk handiger zijn dan de tempo zakdoek die dan in in diameter dan wat tekort schiet.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma feb 08 2010 4:51 pm

Brava schreef:@ Leon Mijn verbazing zit meer in het feit dat de nihil kostende huis tuin en keuken oplossingen voor de WB instelling een bijna gelijk en soms beter resultaat geven dan de in de handel aangeschafte middelen en je dus voor een prikkie een betere WB kunnen genereren en minder hoeft na te bewerken.
Het zit hem juist in de enorme massaproductie van zo'n simpel product. Juist bij zo'n enorm volume als massaproduct is de samenstelling van het materiaal meestal uitermate juist en nauwgezet samengesteld. Voor een grote hoeveelheid is dat ook makkelijker te doen. Dat moet ook, want de winstmarges op een dergelijk product zijn klein. In kleinere volumes "van meer ingewikkeld materiaal" zit dikwijls een veel meer grotere variatie of het kost navenant zo ontzettend veel meer.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”