De bomen en het bos (70-200 2.8)

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Plaats reactie
103720

De bomen en het bos (70-200 2.8)

Bericht door 103720 » ma feb 08 2010 7:21 pm

Internet, een geweldig medium. Zeker als je op zoek bent naar een nieuwe lens.
Internet, je wordt er gek van. Zeker als je op zoek bent naar een nieuwe lens.

Ik weet het echt niet meer.

Sinds een jaar ben ik in het trotse bezit van een Nikkor AF-S VR 18-200mm f/3.5-5.6 G ED-IF DX. Daarvoor had ik een Tamron 18-200, maar ik vind mijn foto's met de Nikkor lens aanzienlijk mooier. Dus een tevreden foto-hobbyist. Toch kriebelt het altijd weer naar verloop van tijd dus ben ik het internet op gegaan om te kijken wat nu weer een stap vooruit zou zijn. Ik kwam al snel tot de conclusie dat ik dan bij een 70-200 2.8 uit zou komen. Maar na heel veel op diverse forums en reviews te hebben rond gekeken weet ik het niet meer. Door de bomen het bos niet meer zien, dus.

Ga ik er echt zoveel op vooruit (ik verwacht dat ik bijna zo'n 1000 Euro bij zal moeten leggen) als ik besluit een Nikon AF-S VR 70-200mm f/2.8G ED-IF VR aan te schaffen. Of is de Sigma APO 70-200mm F2.8 II EX DG MACRO HSM voor een amateur-fotograaf al voldoende en zie ik het verschil in foto's tussen die twee lenzen toch niet? Of is het zelfs zo dat ik geen verschil ga zien tussen mijn huidige lens en de Nikon AF-S VR 70-200mm f/2.8G ED-IF VR?

Ik dacht, laat ik de vraag hier maar eens stellen, want hier zijn mensen die misschien in het verleden met dezelfde vraag hebben gezeten en wel tot een oplossing zijn gekomen.
Alle hulp is welkom. Eens kijken of we wat bomen kunnen omhakken waardoor het bos wat overzichtelijker wordt.

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: De bomen en het bos (70-200 2.8)

Bericht door Melliw » ma feb 08 2010 7:26 pm

Kijk ook eens naar de 80-200 F2.8 van Nikon.
Prima objectief, wel iets beter betaalbaar.
Je kunt voor dit objectief kiezen als je de VR en AF-S niet perse nodig hebt.

Groeten van Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma feb 08 2010 7:28 pm

Ga je het verschil zien: zeker.

Ga je verschil zien tussen de Sigma en de Nikon 70-200. Onder bepaalde omstandigheden wel, maar het verschil is minder groot dan dat met je 18-200 VR.

Kan je je 18-200 VR vervangen door een 70-200? Nee. Het is eerder een aanvulling. Ik denk niet dat je het bereik van 18 tot 70mm (27 tot 105mm omgerekend naar FX) kan missen.

Is de Sigma goed genoeg voor een amateur? Ja, natuurlijk. Je 18-200 is dat ook. Maar ook als je amateur bent wil je soms het beste voor jezelf. En dan doe je wel eens maffe dingen.... en voor je het weet loop je met een tas vol mooi glaswerk, en een lege bankrekening. :mryellow:

Als alternatief: kijk eens naar een tweedehands 80-200 AF-D (liefst een draaizoom). Zelfde (of vergelijkbare) beeldkwaliteit als de Nikon 70-200 VR 1. Tweedehands niet overdreven duur, en zeer waardevast.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

103720

Bericht door 103720 » ma feb 08 2010 10:34 pm

Maar ik lees dat de 80-200 op bepaalde afstanden niet scherp is.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma feb 08 2010 10:46 pm

103720 schreef:Maar ik lees dat de 80-200 op bepaalde afstanden niet scherp is.
Binnen de anderhalve meter of zo, omdat hij daar niet scherp kan stellen. Iets anders kan ik niet bedenken. Waar heb je dat gelezen? Linkje?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » ma feb 08 2010 11:29 pm

Patrick schreef:
103720 schreef:Maar ik lees dat de 80-200 op bepaalde afstanden niet scherp is.
Binnen de anderhalve meter of zo, omdat hij daar niet scherp kan stellen. Iets anders kan ik niet bedenken. Waar heb je dat gelezen? Linkje?
Ben het met Patrick eens de Nikkor 80-200mm 2.8 is een geweldig objectief, de draaizoom zou mijn voorkeur genieten vanwege het feit van de statiefgondel dit objectief kan je goed op een statief bevestigen.
Zonder VR zou ik zeker op 200mm veel op statief werken.
De schuifzoom heeft standaard geen statiefgondel is wel van een vreemd merk aan te schaffen maar persoonlijk vind ik dat geen fijne optie.
De schuifzoom is wel iets goedkoper dan de draaizoom, kan zomaar 100 euro schelen.
Maar heb je het geld er voor over en je kan het ophoesten zou ik zeker voor de AF-S Nikkor 70-200mm 2.8 VR gaan wel een stuk duurder maar hier zal je zeker geen spijt van krijgen.
Is sneller met scherpstellen en de VR is eigenlijk wel een must voor telewerk vind ik persoonlijk.
Maar ga je voor low budget en optimale kwaliteit, neem dan de 80-200mm 2.8 draaizoom.
Het verschil tussen je 18-200mm VR is dag en nacht.

Groetjes George :mryellow:
Blijf het objectief bekijken

Dushi
Forumlid
Forumlid

Bericht door Dushi » di feb 09 2010 12:41 am

Het blijft moeilijk met objectieven. Steeds meer kom ik erachter (hetgeen al vaak beschreven is) dat een goede lens loont. Zelf heb ik ook de 18-200mm Nikon, maar gebruik deze niet of nauwelijks meer. Een 70-200mm of 80-200mm vond ik niet interessant, omdat de overlap met de bestaande lens dan heel groot is. Wel de lensopening van 2.8. Na lang wikken en wegen ben ik uitgekomen op de Sigma 120-300mm f/2.8. De enige met dit interessante bereik. Geen VR en dat was mijn grootste twijfel. Inmiddels is het de lens die 90% van de tijd op de Nikon body zit en geweldige foto's mee te maken zijn. Voortdurend uit de losse hand! Ook bij grote openingen is het resultaat verbluffend mooi. En pittig zware lens, maar met een IQ die volgens mij niet of nauwelijks onder doet voor de alom geprezen 70-200mm Nikon.

Daniël

Bericht door Daniël » di feb 09 2010 8:17 am

Er wordt veel gepraat of de 70-200 f2.8 VR1 wel goed is.
Er zijn in ieder geval vele topics hierover. Maar kan over deze lens geen mening geven behalve dat ie duur is.

Waar ik wel een mening over kan geven is de 80-200 f2.8 schuifzoom. Dit is echt een prachtige lens. Scherp, redelijk snel en geeft mooie bohek en diepte scherpte voor mij (ook een amateur).
Maar deze lens heb ik te leen.
Als ik er zelf een zou aanschaffen zou het de 80-200 f2.8 draaizoom worden. Een voordeel is de draaizoom en zoals al gezegt de statief steun.

Het is inderdaad lastig om een keuze te maken met negatieve berichten en positieve berichten. Dit omdat je gaat twijfelen.
Een tip wat al vaak gegeven is, neem je camera mee naar de winkel en schroef hier de lens op die je voorkeur heeft.
Neem een zooi foto's buiten. Geef de lens terug aan de winkelier en ga naar huis. Kijk op je eigen scherm naar de resultaten. Als het positief is zou ik hem aanschaffen.
Zo zou ik het doen. 2ehands via MP zou ik een laptop meenemen en testen op dezelfde wijze.

Succes, hoor graag wat het geworden is.

103720

Bericht door 103720 » di feb 09 2010 5:53 pm

Hartelijk dank voor de vele en snelle reacties.

Ik denk dat ik gerust mag concluderen dat 'een perfekte lens' gewoon niet bestaat. Primes geven een betere kwaliteit maar je bent niet echt flexibel. Met een zoom kun je meer, maar dat gaat wel ten koste van de kwaliteit. Met mijn 18-200 heb ik inderdaad eigenlijk niets meer nodig (daarom heb ik hem ook gekocht). Maar soms zie ik foto's (hier op dit forum, maar ook op andere forums) die zijn zo ontzettend mooi en scherp, dan denk ik 'dat wil ik ook'. Verder lezend kom je dan toch tot de conclusie dat je moet investeren in lenzen. En je komt op heel veel forums tegen dat de 70-200 van Nikon een absolute toplens is.

De 80-200 kan ook een optie zijn, maar ik fotografeer nooit met een statief. Als dat wel een vereiste is voor goede foto's met deze lens dan valt hij af.

Bij de 70-200 zal ik misschien wel de 18-70 range gaan missen die ik nu wel heb. Misschien moet ik inderdaad maar eens naar een winkel gaan om te kijken wat ik dan mis. Want ik heb destijds bewust voor een 18-200 gekozen zodat ik geen lenzen hoef te wisselen, om daarmee te voorkomen dat er stof op mijn sensor komt.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di feb 09 2010 6:04 pm

Natuurlijk kan je ook ui de hand fotograferen met een 80-200. Het is een lichtsterk objectief, en als je wat minder licht hebt, kan je met de moderne camera's best de ISO een stuk opschroeven...

Scherpe foto's is trouwens vaak ook een kwestie van goed nabewerken. Daarnaast zie je hier verkleinde versies van foto's. Bij het verkleinen van kan je ook veel fout doen!

Daniël

Bericht door Daniël » di feb 09 2010 6:08 pm

Ho, je begrijpt het verkeerd.
De 80-200 f2.8 kan je ook fotograveren zonder statief.
Vuistregel is 1/brandpunstafstand om nog scherpe foto's te maken uit de hand. Dus op 200mm een minimale snelheid van 1/200s.

Waarom zou je het bereik missen van 18-70 (DX) missen. Je hebt toch niet gezegt dat je de 18-200 in gaat wisselen.
Mooi combo voor je is de 16-85 DX met de 80-200 of 70-200 f2.8 als je die wilt hebben. De 70-300 VR is ook heel erg goed naar verluid.
Dan ben je lekker aan 1 gesloten. Of je zoekt een 18-70mm DX lens.

En tja stof, kan vervelend zijn. Maar gewoon wijs mee omgaan als je lensen verwisseld. Was er eerst ook panisch voor. Maar daar ben ik gelukkig overheen gestapt.
Tip die ik had gekregen is lens eraf, andere lens pakken. Zowel body als andere lens schoon blazen met balgje en dan op de juiste wijze erop zetten.
Heb het nu een paar keer gedaan en het valt enorm mee.

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”