NIEUW: AF-S NIKKOR 16-35mm f/4G ED VR

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
foto-ed
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

NIEUW: AF-S NIKKOR 16-35mm f/4G ED VR

Bericht door foto-ed » di feb 09 2010 6:28 am

Vannacht heeft Nikon, naast een andere vastpunt objectief, deze nieuwe objectief gepresenteerd;

AF-S NIKKOR 16-35mm f/4G ED VR:

Afbeelding

Price: $1259.95
Available in late February 2010
Ultra wide-angle zoom lens that covers focal lengths from 16mm to 35mm
Vibration Reduction (VR II) enables sharper pictures while shooting at shutter speeds up to four stops* slower than would otherwise be possible
*As determined in Nikon performance tests.
The adoption of Nano Crystal Coat effectively reduces ghost and flare
An ultra wide-angle zoom lens that, while offering a wide angle view of 107°, is compatible with 77mm screw-on filters
Fixed maximum aperture of f/4
ED glass and aspherical lens elements are utilized for a new optical design that achieves high resolution
Quiet focusing with built-in Silent Wave Motor (SWM)
Two focus modes selectable – M/A and M
Focal length 16-35mm

Maximum aperture f/4

Minimum aperture f/22

Lens construction 17 elements in 12 groups (with two ED glass and three aspherical lens elements, and Nano Crystal Coat)

Angle of view 107° – 60° (83° – 44° with Nikon DX format)

Closest focusing distance 0.29 m (1.0 ft.) at a focal length of 16mm or 35mm, 0.28 m (0.9 ft.) at a focal length between 20mm and 28mm

Maximum reproduction ratio 0.25x

No. of diaphragm blades 9 (rounded)

Filter/attachment size 77mm

Diameter x length
(extension from the camera’s lens-mount flange) Approximately 82.5 x 125 mm

Weight Approximately 680 g/24.0 oz.

Supplied accessories 77mm Snap-on Front Lens Cap LC-77, Rear Lens Cap LF-1, Bayonet Hood HB-23, Flexible Lens Pouch CL-11

Meer info via Nikon.com: http://imaging.nikon.com/products/imagi ... /index.htm
Product brochure: http://www.nikonusa.com/Assets/Camera-L ... _Sheet.pdf
Nikon (Club Nederland) Gek én NPS-lid

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: NIEUW: AF-S NIKKOR 16-35mm f/4G ED VR

Bericht door Hans Braakhuis » di feb 09 2010 6:50 am

De nieuwe AF-S NIKKOR 16-35mm f/4G ED VR: Definieert een nieuwe klasse van NIKKOR

Amsterdam, 9 februari 2010 — Nikon kondigt vandaag de AF-S NIKKOR 16-35mm f/4G ED VR aan, ’s werelds eerste ultragroothoek zoomobjectief met VR voor FX-formaat camera's. De AF-S NIKKOR 16-35mm f/4G ED VR is een betaalbare en praktische optie voor algemene fotografie met camera's van FX-formaat, zoals de D700.

Zurab Kiknadze, Product Manager Lenses, Accessories & Software bij Nikon Europe zegt: "De AF-S NIKKOR 16-35mm f/4G ED VR bestrijkt alle aspecten van groothoekfotografie en vormt een reactie op de vraag vanuit de markt, naar een meer betaalbaar alternatief voor de professionele AF-S Zoom-Nikkor 17-35mm f/2.8D IF-ED of het meer recente AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED ultragroothoekobjectief".

Scherpere beelden vanuit de hand bij langere sluitertijden
De AF-S NIKKOR 16-35mm f/4G ED VR is het eerste ultragroothoekobjectief ter wereld met vibratiereductietechnologie (VR) en maakt sluitertijden mogelijk die tot vier stops langer zijn. De toepassing van VR vormt een aanvulling op het maximale diafragma van f/4 tijdens fotograferen bij weinig licht.

Toonaangevende beeldkwaliteit in zijn klasse
Het complexe optische ontwerp van de AF-S NIKKOR 16-35mm f/4G ED VR bevat Nikon’s exclusieve antireflecterende Nano Crystal-coating, twee elementen van ED-glas en maar liefst drie asferische glaselementen om vervorming en aberratie tot een minimum te beperken, zelfs bij een maximaal diafragma. Het VR II-systeem en de Silent Wave Motor resulteren in een buitengewoon stille, discrete werking en het diafragma met negen afgeronde lamellen zorgt voor een schitterend bokeh-effect.

Ontworpen voor dagelijks gebruik
De AF-S NIKKOR 16-35mm f/4G ED VR biedt een goede balans met meer compacte FX-formaat camera's, zoals de D700, en bij het gehele ontwerp is rekening gehouden met de eisen die dagelijks gebruik stelt. De robuuste magnesium constructie en afdichting maken het een ideale keuze voor zowel avontuurlijk aangelegde amateurfotografen als professionals.

Het objectief wordt geleverd met de duurzame zonnekap HB-23 en een zachte opbergtas. De AF-S NIKKOR 16-35mm f/4G ED VR is naar alle waarschijnlijkheid verkrijgbaar vanaf 19 februari 2010 voor een adviesverkoopprijs van €1.299.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di feb 09 2010 9:03 am

Oei Oei, hier zat ik wel op te wachten :)

Ik denk dat ik binnenkort maar even langs KE moet rijden
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

BUG322

Bericht door BUG322 » di feb 09 2010 9:28 am

Mooi objectief en dit is dus de eerste pro gebouwde met VR.
Een F4 lijn in aankomst?

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » di feb 09 2010 9:37 am

ik moet zeggen dat de adviesprijs mij alles mee valt als deze klopt.
gezien de prijs van de 17-35mm...oke dat was een 2.8 maar toch
ziet er knap uit iig

Arend

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » di feb 09 2010 9:52 am

Pfff... nu wordt mijn keuze nog moeilijker. Ik heb nu de 18-70 DX 3.5-4.5 en was er eindelijk uit dat ik ging sparen voor een 17-55 f/2.8 DX, en nu komt deze langs. f/4 is minder ideaal, maar deze is wel klaar voor FX. En precies in het bereik waarin ik meestal zit... :?
Spul waarmee je foto's maakt...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di feb 09 2010 10:05 am

Arend-ho schreef:ik moet zeggen dat de adviesprijs mij alles mee valt als deze klopt.
Ik zie geen reden om te twijfelen aan die adviesprijs, de USA adviesprijs zit ook op dat niveau, maar dan in USA dollars.
Dat maakt het nog interessant om de lens met de huidige koersen vanuit de USA te laten overkomen, zelfs incl. invoerrechten.
Dat zal wellicht de straat verkoopsprijs hier in Europa nog wel wat lager brengen. Dit lijkt me een prima aanvulling als lens.
Overigens echt compact is die lens niet met een lengte van 12,5 cm (zonder zonnekap) en een gewicht van 680 gram.
Je kunt wel weer gewoon filters gebruiken, zou je dat willen. Wellicht door de minder bollende voorlens minder gevoelig voor flare en ghosting.
De VR zou 4 stops langzamere tijd overbruggen. Gezien het brandpuntbereik is deze lens heel wat interessanter dan de 14-24mm/2.8
Vriendelijke groet, Léon Obers

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » di feb 09 2010 10:06 am

Léon, kan jij iets zinnigs zeggen over de optische prestaties a.d.h.v. de MTF-grafiek. Scherpte in de hoeken?

Afbeelding

BUG322

Bericht door BUG322 » di feb 09 2010 10:55 am

Deze lens is in principe zonde op een DX hij is gewoon bedoeld voor de FX.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di feb 09 2010 10:56 am

De curve hierboven by Skippy (betreft de curve bij 16mm) geeft beslist merkbaar slechtere hoeken (bij FX), die zakt in de uiterste hoeken naar beneden. Maar ik neem aan dat het een curve is bij volle opening EDIT--> bij volle opening, ik zie dat aangegeven in de rechter onderhoek. Interessant om dan te weten wat die lens doet bij f 5.6 en f 8.0 De kwaliteit over het overgrote deel van het beeldveld bij die volle opening is verder ontzettend hoog met een fraaie scherpte en hoog contrast. Op de langste zoomstand (35mm) een beeld langzaamaan afnemend vanuit het centrum naar de hoeken die daar op zichzelf beter zijn dan bij 16mm.

De mening dat deze 16-35mm minder interessant zou zijn voor DX deel ik niet. Doordat de naar beneden lopende kwaliteit in de hoeken vanuit het FX-formaat wegvalt, houdt je een extreem goede kwaliteit over, verspreid over het gehele DX oppervlak van hoek tot hoek direct vanaf volle opening, in een alleszins prettig brandpuntbereik (omgerekend naar beeldhoek in vergelijking met FX een bereik van 24-52mm), en met een VR-functie die tot 4 stops toe rendement heeft.

De 14-24mm/2.8 doet het in de hoeken op 14mm bij FX beter (bij f 2.8 ) als deze nieuwe 16-35mm/4.0 lens op 16mm (bij f 4.0)

EDIT Nog even de MTF-curven erbij gedaan van de oude 17-35mm/2.8 lens wat indertijd een "benchmark"-lens was.
Dan lijkt me nu wel duidelijk wat je van die nieuwe lens kunt verwachten. Klasse.

MTF van de 14-24 versus 16-35 (bij volle opening) ---> helemaal rechts ter vergelijk de oude 17-35mm/2.8
Afbeelding 14-24 vs 16-35 Afbeelding 16-35 vs 17-35mm Afbeelding

Op de lange zoomstanden (24mm en 35mm):
MTF van de 14-24 versus 16-35 (bij volle opening) ---> helemaal rechts ter vergelijk de oude 17-35mm/2.8
Afbeelding 14-24 vs 16-35 Afbeelding 16-35 vs 17-35 Afbeelding

Uitleg MTF-curven: http://imaging.nikon.com/products/imagi ... ns/mtf.htm
Voor wie zich voor 200% intens wil verdiepen in MTF-curven: http://www.smt.zeiss.com/C12567A8003B8B ... n_2_en.pdf :wink:
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di feb 09 2010 11:38 am, 4 keer totaal gewijzigd.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » di feb 09 2010 11:14 am

Bedankt Léon, grote klasse!

George Fennes
Clublid
Clublid

Bericht door George Fennes » di feb 09 2010 11:32 am

Amsterdam, 9 februari 2010 — Nikon kondigt vandaag de AF-S NIKKOR 16-35mm f/4G ED VR aan, ’s werelds eerste ultragroothoek zoomobjectief met VR voor FX-formaat camera's. De AF-S NIKKOR 16-35mm f/4G ED VR is een betaalbare en praktische optie voor algemene fotografie met camera's van FX-formaat, zoals de D700.
Zurab Kiknadze, Product Manager Lenses, Accessories & Software bij Nikon Europe zegt: "De AF-S NIKKOR 16-35mm f/4G ED VR bestrijkt alle aspecten van groothoekfotografie en vormt een reactie op de vraag vanuit de markt, naar een meer betaalbaar alternatief voor de professionele AF-S Zoom-Nikkor 17-35mm f/2.8D IF-ED of het meer recente AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED ultragroothoekobjectief".

Scherpere beelden vanuit de hand bij langere sluitertijden
De AF-S NIKKOR 16-35mm f/4G ED VR is het eerste ultragroothoekobjectief ter wereld met vibratiereductietechnologie (VR) en maakt sluitertijden mogelijk die tot vier stops langer zijn. De toepassing van VR vormt een aanvulling op het maximale diafragma van f/4 tijdens fotograferen bij weinig licht.

Toonaangevende beeldkwaliteit in zijn klasse
Het complexe optische ontwerp van de AF-S NIKKOR 16-35mm f/4G ED VR bevat Nikon’s exclusieve antireflecterende Nano Crystal-coating, twee elementen van ED-glas en maar liefst drie asferische glaselementen om vervorming en aberratie tot een minimum te beperken, zelfs bij een maximaal diafragma. Het VR II-systeem en de Silent Wave Motor resulteren in een buitengewoon stille, discrete werking en het diafragma met negen afgeronde lamellen zorgt voor een schitterend bokeh-effect.

Ontworpen voor dagelijks gebruik
De AF-S NIKKOR 16-35mm f/4G ED VR biedt een goede balans met meer compacte FX-formaat camera's, zoals de D700, en bij het gehele ontwerp is rekening gehouden met de eisen die dagelijks gebruik stelt. De robuuste magnesium constructie en afdichting maken het een ideale keuze voor zowel avontuurlijk aangelegde amateurfotografen als professionals.

Het objectief wordt geleverd met de duurzame zonnekap HB-23 en een zachte opbergtas. De AF-S NIKKOR 16-35mm f/4G ED VR is naar alle waarschijnlijkheid verkrijgbaar vanaf 19 februari 2010 voor een adviesverkoopprijs van €1.299.

Eerst wordt gezegd dat dit objectief een bataalbare praktische optie is en aan het eind wordt een adviesprijs genoemd van € 1.299,00 :oops:

Bijna € 1.300,-- voor een F4 objectief vind ik nu niet direct betaalbaar.
Ik zou eerder denken aan 600-700 euro.

Nikon denkt zeker dat wij allemaal miljonairs zijn :mrgreen:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » di feb 09 2010 11:39 am

Weet je wat de adviesprijs van de D300s is? En wat de winkelprijs is? Om maar iets te noemen?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di feb 09 2010 11:42 am

Binnen een half jaar, als het niet eerder is, zit die lens als straatprijs (ver ?) onder de EURO 1000,-
Gezien de kwaliteit uit die MTF-curven, meer dan dik waard. Dit wordt een bestseller lens.

George Fennes
Clublid
Clublid

Bericht door George Fennes » di feb 09 2010 11:43 am

Léon Obers schreef:Binnen een half jaar, als het niet eerder is, zit die lens als straatprijs (ver ?) onder de EURO 1000,-
Gezien de kwaliteit uit die MTF-curven, meer dan dik waard. Dit wordt een bestseller lens.
Dus als ik het goed begrijp moet ik alvast gaan sparen?! :wink:

Groetjes George :mryellow:
Blijf het objectief bekijken

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”