Carnaval !!
Carnaval !!
Hallo allemaal,
Zoals jullie weten is de carnaval weer in aantocht !!
De optochten s´avonds en overdag zou ik dan willen gaan fotograferen.
Hebben jullie nog tips?
P.s. is een flitser een "must" bij een avond optocht ?
Groetjes Mark
Zoals jullie weten is de carnaval weer in aantocht !!
De optochten s´avonds en overdag zou ik dan willen gaan fotograferen.
Hebben jullie nog tips?
P.s. is een flitser een "must" bij een avond optocht ?
Groetjes Mark
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Carnaval !!
Hoi Mark,
Volgens mij ontkom je er niet aan te flitsen bij een avondoptocht, beweging en weinig licht vragen lange sluitertijden, tenzij je een lichtsterk objectief hebt, en je ISO-waarden omhoog gooit, dan kan het wellicht zonder.
Overdag kun je te maken krijgen met tegenlichtsituaties wanneer je b.v. een praalwagen fotografeerd, en dan zou je een invulflits nodig kunnen hebben.
Alles hangt af van de situatie, en je materiaal.
Succes
vrgr
Tiny
Volgens mij ontkom je er niet aan te flitsen bij een avondoptocht, beweging en weinig licht vragen lange sluitertijden, tenzij je een lichtsterk objectief hebt, en je ISO-waarden omhoog gooit, dan kan het wellicht zonder.
Overdag kun je te maken krijgen met tegenlichtsituaties wanneer je b.v. een praalwagen fotografeerd, en dan zou je een invulflits nodig kunnen hebben.
Alles hangt af van de situatie, en je materiaal.
Succes
vrgr
Tiny
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Als het even kan niet flitsen! Je flitst de boel heel snel dood/plat bij dit soort dingen...
Overdag een invulflits zou kunnen, maar meer zou ik niet doen. Zeker niet als het 's avonds een verlichte optocht is, dan moet het licht toch van het onderwerp komen, de optocht dus.
Afgelopen zondagmiddag heb ik in het Twentse Albergen de eerste carnavalsoptocht gefotografeerd. Alles met de 70-200 2.8 en zonder flits. Fotoreportage staat op mijn site.
Afgelopen zondagmiddag heb ik in het Twentse Albergen de eerste carnavalsoptocht gefotografeerd. Alles met de 70-200 2.8 en zonder flits. Fotoreportage staat op mijn site.
Vaak kan je niet dicht genoeg bij de wagens komen cq staan de carnavalisten te hoog op de kar dat de flitser niet krachtig genoeg is om het geheel te verlichten. Ik zou het volgende proberen:
- Je D5000 op de hoogst aanvaardbare ISO waarde instellen
- Je meest lichtgevoelig objectief op de camera gebruiken (weet niet of je je 50mm al hebt?) anders bijv. je 70-300mm
- Ga ergens bij een "nare" bocht staan of waar Prins Carnaval het defilé afneemt. Vaak stoppen de praalwagens daar en dat scheelt mogelijk weer in sluitertijd
- Neem een verhoging mee zodat je boven de menigte uitkomt. Al die haardossen, mutsen of hoeden is niet altijd leuk.
- Houd je histogrammen in de gaten voor een juiste belichting
Suc6 en Alaaf,
ALE
- Je D5000 op de hoogst aanvaardbare ISO waarde instellen
- Je meest lichtgevoelig objectief op de camera gebruiken (weet niet of je je 50mm al hebt?) anders bijv. je 70-300mm
- Ga ergens bij een "nare" bocht staan of waar Prins Carnaval het defilé afneemt. Vaak stoppen de praalwagens daar en dat scheelt mogelijk weer in sluitertijd
- Neem een verhoging mee zodat je boven de menigte uitkomt. Al die haardossen, mutsen of hoeden is niet altijd leuk.
- Houd je histogrammen in de gaten voor een juiste belichting
Suc6 en Alaaf,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Hey !
Wat een mooie reacties !
Het is voor mij ook de eerste keer, vandaar dat ik de bal hier een keer opgooi.
Ik heb idd een D5000, een 18-105, 70-300 en de 50 mm nu, hierbij heeft de 50 mm de grootste lichtsterkte maar helaas geen zoom.
Ben nu aan het kijken voor een polarisatiefilter en eventueel flitser, maar dat zijn nog geen goedkopen onderdelen voor een student haha..
aan wat voor een flitser moet ik denken, als ik in de toekomst een flitser wil gaan kopen? SB 800?
Super bedankt voor jullie reacties !
Ik hoor het wel !
Grtz Markie , Alaaf !! en proost alvast
Wat een mooie reacties !
Het is voor mij ook de eerste keer, vandaar dat ik de bal hier een keer opgooi.
Ik heb idd een D5000, een 18-105, 70-300 en de 50 mm nu, hierbij heeft de 50 mm de grootste lichtsterkte maar helaas geen zoom.
Ben nu aan het kijken voor een polarisatiefilter en eventueel flitser, maar dat zijn nog geen goedkopen onderdelen voor een student haha..
aan wat voor een flitser moet ik denken, als ik in de toekomst een flitser wil gaan kopen? SB 800?
Super bedankt voor jullie reacties !
Ik hoor het wel !
Grtz Markie , Alaaf !! en proost alvast

50mm gebruiken. Vertekend niet en is ragscherp. Bij avondfotografie geen filters gebruiken (mogelijk lens flare). Een wijs man hier op het forum zegt altijd: zoom niet maar loop. dat kun jij ook doen en krijgt dan veel mooiere foto's.
V.w.b. flitsers, SB-800 moet je 2e hands op de kop tikken, die is al uit productie. Er is al heel veel over de verschillen tussen de SB-400, 600 en 900 geschreven met daarbij ook waarom de ene flitser misschien beter bij je past dan de andere. Gebruik de zoekfunctie even en er gaat een nieuwe wereld voor je open.
Suc6,
ALE
V.w.b. flitsers, SB-800 moet je 2e hands op de kop tikken, die is al uit productie. Er is al heel veel over de verschillen tussen de SB-400, 600 en 900 geschreven met daarbij ook waarom de ene flitser misschien beter bij je past dan de andere. Gebruik de zoekfunctie even en er gaat een nieuwe wereld voor je open.
Suc6,
ALE
ok dankje wel Ale !
Het is voor mij wel even wennen hoor die 50 mm met scherpstellen.
Klinkt misschien stom, ben ook nog maar beginner. heb je daar misschien nog een leuk trucje voor (A) haha..
thnx voor de snelle reactie !
Zal ik eens snel rond gaan loeren hier
Grt Mark
Het is voor mij wel even wennen hoor die 50 mm met scherpstellen.
Klinkt misschien stom, ben ook nog maar beginner. heb je daar misschien nog een leuk trucje voor (A) haha..
thnx voor de snelle reactie !
Zal ik eens snel rond gaan loeren hier

Grt Mark
Focuspunt selecteren en linksonder in de zoeker kijken. Als je goed gefocust hebt (en de lichtmeter en toestand staat aan) gaat er een groen lampje branden.
Beste Ale en overige leden,
Moet ik de 50 mm op de laagste diafragma grote zetten ?
Welke sluiterstijd kan ik dan het beste gebruiken?
Mvg
Markie
Moet ik de 50 mm op de laagste diafragma grote zetten ?
Mvg
Markie
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
De sluitertijd die je bij het gekozen diafragma een goede belichting geeft. Dat hangt natuurlijk van de omstandigheden af...Markievd schreef:Moet ik de 50 mm op de laagste diafragma grote zetten ?

Als het de 1.8 is: Op 1.8 is dat ding gewoon niet lekker scherp. Knijpen om richting de F/4 te komen, maar dat mag nooit ten koste gaan van je sluitertijd (dus geen bewegingsonscherpte krijgen) en ISO (niet téveel ruis)
Liever ISO400 op F/2.8 dan ISO200 op F/2, om maar een voorbeeld te geven. Hoe ver je kunt gaan hangt af van je apparatuur, en van de situatie.
Liever ISO400 op F/2.8 dan ISO200 op F/2, om maar een voorbeeld te geven. Hoe ver je kunt gaan hangt af van je apparatuur, en van de situatie.
Dit is niet zo 123 te zeggen. Een 50mm levert op f/5.6 al bijna een maximale scherptediepte. Zet je camera op sluitertijdvoorkeur (S), stel hem in op 1/100e en lees af welk diafragma je krijgt. Probeer je diafragma op f/5.6 te krijgen door je ISO omhoog te schroeven. Dit kun je natuurlijk niet onbeperkt blijven doen (ruis). Ga tot zeg maximaal ISO800. Indien je niet aan f/5.6 komt is dat niet heel erg, f/4 doet het ook nog heel aardig.
Ik zeg bewust 1/100e v.w.b. de sluitertijd omdat je een beginner bent en zo de minste kans op bewegingsonscherpte hebt (hossende mensen, bewegende praalwagens etc.). Manueel fotograferen durf ik nu nog niet te adviseren omdat je nog niet alle technieken onder de knie hebt (no offence). Nogmaals dit is een richtlijn. Is het te donker zal je wel naar 1/80e moeten gaan,misschien wel tot 1/60e.
Heel veel suc6 en laat ons wat zien,
ALE
ps, ik ben met de sluitertijden uitgegaan dat je de stapgrootte in je menu op 1/3 LW hebt staan (pag. 156 handleiding, b1)
Ik zeg bewust 1/100e v.w.b. de sluitertijd omdat je een beginner bent en zo de minste kans op bewegingsonscherpte hebt (hossende mensen, bewegende praalwagens etc.). Manueel fotograferen durf ik nu nog niet te adviseren omdat je nog niet alle technieken onder de knie hebt (no offence). Nogmaals dit is een richtlijn. Is het te donker zal je wel naar 1/80e moeten gaan,misschien wel tot 1/60e.
Heel veel suc6 en laat ons wat zien,
ALE
ps, ik ben met de sluitertijden uitgegaan dat je de stapgrootte in je menu op 1/3 LW hebt staan (pag. 156 handleiding, b1)