Workshop compositie, febr. '10 (Verzamel)
Re: Workshop compositie, febr. '10 (Verzamel)
"De originele"is een fout woordgebruik van mij. Bedoeld is: de foto zoals hij geplubiceerd is. Maar je hebt gelijk, op de door jou getoonde versie heeft minder aan 1 kant dan de geplubiceerde.
George
George
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Berichten: 6048
- Lid geworden op: ma nov 29 2004 1:03 pm
- Locatie: Gelderland
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Workshop compositie, febr. '10 (Verzamel)
Een impressie tijdens het inleveren van de opnamen±

nog een keer. de bal die het koud had±


nog een keer. de bal die het koud had±

- Tony D
- Moderator
- Berichten: 3238
- Lid geworden op: ma okt 20 2008 12:55 pm
- Locatie: Vlaardingen
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Workshop compositie, febr. '10 (Verzamel)
Op zoek naar de kou en ook nog uitbeelden de lol in de Nikon CLub
Zo krijg je de fotograaf die de fotograaf fotografeert die het laatste restje sneeuw fotografeert.
Het kader van het doel is niet juist compo-technisch gezien, maar het moest snel.

Tony D
Zo krijg je de fotograaf die de fotograaf fotografeert die het laatste restje sneeuw fotografeert.
Het kader van het doel is niet juist compo-technisch gezien, maar het moest snel.

Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie
Re: Workshop compositie, febr. '10 (Verzamel)
Heldere uitleg Myriad.
Het lijkt wel of die hele foto in scene is gezet als ik die link van je bekijk, staat gewoon een complete filmploeg bij
Fake??
Het lijkt wel of die hele foto in scene is gezet als ik die link van je bekijk, staat gewoon een complete filmploeg bij

Fake??
Groeten Kees
Mijn motto: De compositie máákt de foto
Fujifilm X100F
Mijn motto: De compositie máákt de foto
Fujifilm X100F
Re: Workshop compositie, febr. '10 (Verzamel)
Ik denk niet dat de Pullitzer prize winnende foto in scene is gezet. Althans, daar ga ik niet vanuit. Zo ver wil ik niet gaan en daarvoor weet ik er te weinig van.
Ik meen me de video te herinneren waar ze naar de filmploeg toe rent (als op DE foto) en daarna met water overgoten wordt (als op de foto met de filmploeg etc.).
Zulke erge dingen doen mensen elkaar met enige regelmaat helaas aan tijdens oorlogen en hier was de filmploeg toevallig bij?
Wat me stoort is dat er kennelijk een grotere foto is, waar ze om (vermoed ik) compositorische redenen in ieder geval rechts een flink stuk af hebben gehaald.
Zeker in de discipline van oorlogsfotografie vind IK dat niet kunnen. Je doet daarmee ook de waarheid geweld aan. Als het uitkomt, heb je de schijn van propaganda tegen.
Er was maar één Cartier-Bresson (voor hét moment én compositie) en dan ook nog eens niet op de motor stand ...
Neemt niet weg dat die foto (ook in gecropte versie) een belangrijke foto was en is (en z'n effect heeft (gehad)).
Goed dat er nu een beeldauthenticatie instelling en -software is.
Ik meen me de video te herinneren waar ze naar de filmploeg toe rent (als op DE foto) en daarna met water overgoten wordt (als op de foto met de filmploeg etc.).
Zulke erge dingen doen mensen elkaar met enige regelmaat helaas aan tijdens oorlogen en hier was de filmploeg toevallig bij?
Wat me stoort is dat er kennelijk een grotere foto is, waar ze om (vermoed ik) compositorische redenen in ieder geval rechts een flink stuk af hebben gehaald.
Zeker in de discipline van oorlogsfotografie vind IK dat niet kunnen. Je doet daarmee ook de waarheid geweld aan. Als het uitkomt, heb je de schijn van propaganda tegen.
Er was maar één Cartier-Bresson (voor hét moment én compositie) en dan ook nog eens niet op de motor stand ...
Neemt niet weg dat die foto (ook in gecropte versie) een belangrijke foto was en is (en z'n effect heeft (gehad)).
Goed dat er nu een beeldauthenticatie instelling en -software is.
Re: Workshop compositie, febr. '10 (Verzamel)
@Myriad
Een oorlogsfotograaf, of zelfs een sportfotograaf schiet op dat ene moment dat hij krijgt of ziet en moet de compositie achteraf aanpassen. Ik zie hier niets fouts in.
Zelfs als dat verhaal dat de foto een "uittreksel" zou zijn geweest van een film, vind ik in dit geval ook niet zo belangrijk. Het zou wel de verschillende beelden kunnen verklaren. Of er is sprake van beide, foto en film.
@Skippy
Dit is niet het verhaal achter de Vietnamfoto. Dit is een verhaal over de fotograaf.
Het blijft een foto die heel wat heeft losgemaakt, toen en zelfs nu nog.
George
Een fotograaf in de studio heeft legio tijd om zijn foto samen te stellen, schieten, en tig keer opnieuw totdat hij de juiste compositie heeft . Een landschapsfotograaf heeft alle tijd, ga zo door.Wat me stoort is dat er kennelijk een grotere foto is, waar ze om (vermoed ik) compositorische redenen in ieder geval rechts een flink stuk af hebben gehaald.
Zeker in de discipline van oorlogsfotografie vind IK dat niet kunnen. Je doet daarmee ook de waarheid geweld aan. Als het uitkomt, heb je de schijn van propaganda tegen.
Een oorlogsfotograaf, of zelfs een sportfotograaf schiet op dat ene moment dat hij krijgt of ziet en moet de compositie achteraf aanpassen. Ik zie hier niets fouts in.
Zelfs als dat verhaal dat de foto een "uittreksel" zou zijn geweest van een film, vind ik in dit geval ook niet zo belangrijk. Het zou wel de verschillende beelden kunnen verklaren. Of er is sprake van beide, foto en film.
@Skippy
Dit is niet het verhaal achter de Vietnamfoto. Dit is een verhaal over de fotograaf.
Het blijft een foto die heel wat heeft losgemaakt, toen en zelfs nu nog.
George
Re: Workshop compositie, febr. '10 (Verzamel)
Het kán geen verschillende beelden verklaren: het perspectief is namelijk exact hetzelfde en er is tijdverloop. Daarom is er sprake van 1 opnamepositie op 1 moment (en in dit geval ook van 1 bron; foto of film). M.a.w.: er zijn verschillende versies van hetzelfde ene origineel, omdat er crops zijn gemaakt ...george013 schreef:Zelfs als dat verhaal dat de foto een "uittreksel" zou zijn geweest van een film, vind ik in dit geval ook niet zo belangrijk. Het zou wel de verschillende beelden kunnen verklaren. Of er is sprake van beide, foto en film.
Re: Workshop compositie, febr. '10 (Verzamel)
Ik neem aan dat je geen tijdverloop bedoelt.Het kán geen verschillende beelden verklaren: het perspectief is namelijk exact hetzelfde en er is tijdverloop. Daarom is er sprake van 1 opnamepositie op 1 moment (en in dit geval ook van 1 bron; foto of film). M.a.w.: er zijn verschillende versies van hetzelfde ene origineel, omdat er crops zijn gemaakt ...
Ik vind het niet storend of fout dat er meerdere versies zijn met zo'n minimaal verschil. De essentie van de foto verandert niet.
Denk ook dat het te maken heeft met het analoge tijdperk. Het volle negatief blijft het moedermateriaal. Elke deelafdruk die je maakt, moet met de hand worden ingesteld, je kunt dan ook geen exacte copieen krijgen. Digitaal maak je een uitsnede, bewaart hem en elke keer heb je een exact gelijke afdruk, kleurprofielen ed erbuiten gelaten.
George
Re: Workshop compositie, febr. '10 (Verzamel)
Even wat theorie; dit is wat er bedoeld werd (de Diagonaal Methode toegepast):ArendV schreef:...(hoewel bij discussie in de zaal ook terecht werd opgemerkt dat er zeer interessante diagonalen in zitten)...

Er zitten relatief veel sterke aandachtspunten akelig (bijna) exact op de diagonalen (van 2 vierkanten uit de hoeken die elkaar overlappen, maar voor de zichtbaarheid hier iets uit de hoeken gehaald). En dat maakt de foto sterk/sprekend.
Let op de gele cirkels. Veel ogen, een hoofd op de achtergrond, een hand en zelfs het vogelpoepje op de zijkant van de auto.
Het schijnt dat mensen diagonaal foto's 'lezen', in een vierkant vlak, vanuit de hoeken. En dat met name bij foto's met mensen erop deze compositie methode sterk werkt.
Wellicht interessant om eens achteraf toe te passen (bij het croppen) en kijken wat het met de kracht van het ontstane beeld doet. Lightroom heeft deze mogelijkheid.
- Matthieu
- Forumlid
- Berichten: 2034
- Lid geworden op: ma mar 24 2008 2:55 pm
- Locatie: Heerhugowaard
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Workshop compositie, febr. '10 (Verzamel)
Voor hen die over de diagonaal methode wat meer wil weten :Myriad schreef:
Er zitten relatief veel sterke aandachtspunten akelig (bijna) exact op de diagonalen (van 2 vierkanten uit de hoeken die elkaar overlappen, maar voor de zichtbaarheid hier iets uit de hoeken gehaald). En dat maakt de foto sterk/sprekend.
Let op de gele cirkels. Veel ogen, een hoofd op de achtergrond, een hand en zelfs het vogelpoepje op de zijkant van de auto.
Het schijnt dat mensen diagonaal foto's 'lezen', in een vierkant vlak, vanuit de hoeken. En dat met name bij foto's met mensen erop deze compositie methode sterk werkt.
Wellicht interessant om eens achteraf toe te passen (bij het croppen) en kijken wat het met de kracht van het ontstane beeld doet. Lightroom heeft deze mogelijkheid.
http://fotografiecursussen.e.westhoff.g ... aalmethode
Edwin geeft ook een zeer goede masterclass over compositie....
ik heb hem in 2009 gevolgd.
http://www.edwinwesthoff.nl/?page=cursus_compositie
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer
Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu