Ontspanstand D90 werkt niet
Ontspanstand D90 werkt niet
Heb sinds korte tijd een D90 en ben er een beetje mee aan het pielen, samen met de handleiding.
Kwam bij het hoofdstuk "Ontspanstand", er staat dat je het knopje in moet drukken (aangegeven door een rechthoek met 2 daaronder gelegen rechthoeken) en tegelijkertijd de hoofdinstelschijf moet draaien en dat dan in het LCD scherm een S (enkel beeld), rechthoek L (continu Laag), rechthoek H (continue Hoog), zelfontspanner of afstandbediening moet verschijnen, maar bij mij blijft ie gewoon op S staan, hoe veel ik er ook aan draai.
Weet iemand hoe dit kan en hoe ik het kan veranderen??
Kwam bij het hoofdstuk "Ontspanstand", er staat dat je het knopje in moet drukken (aangegeven door een rechthoek met 2 daaronder gelegen rechthoeken) en tegelijkertijd de hoofdinstelschijf moet draaien en dat dan in het LCD scherm een S (enkel beeld), rechthoek L (continu Laag), rechthoek H (continue Hoog), zelfontspanner of afstandbediening moet verschijnen, maar bij mij blijft ie gewoon op S staan, hoe veel ik er ook aan draai.
Weet iemand hoe dit kan en hoe ik het kan veranderen??
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Ontspanstand D90 werkt niet
Knopje ingedrukt houden en aan welk wieltje draai je?
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik draai dan aan de hoofdinstelschijf, dat is het wieltje onder de ontspanknop.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Je kan ze omwisselen in het menu. Ik zou het andere wieltje ook eens proberen...LindaS schreef:Ik draai dan aan de hoofdinstelschijf, dat is het wieltje onder de ontspanknop.
- gongon
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Denk dat Patrick gelijk heeft, bij mijn D200 moet ik ook aan het andere wieltje draaien.
Groetjes Gonnie.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Oke gevonden!!
Stom hoe soms gefocused kan zijn op 1 wieltje....
-
Onlinegijs sandberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Beste Linda,
Welkom op dit forum.
Tip: speel rustig door met het handboek onder handbereik, een nieuwe kamera is een ingewikkeld ding (vandaar dat het handboek zo dik is).
Tip: de electronische versie (PDF via nikon.nl) van het handboek kan je op de PC doorzoeken, dat kan een heleboel geblader schelen.
Groeten, Gijs
Welkom op dit forum.
Tip: speel rustig door met het handboek onder handbereik, een nieuwe kamera is een ingewikkeld ding (vandaar dat het handboek zo dik is).
Tip: de electronische versie (PDF via nikon.nl) van het handboek kan je op de PC doorzoeken, dat kan een heleboel geblader schelen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Blijkbaar vrij goed...LindaS schreef:Oke gevonden!!

- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
Ja, je tip #1 zag ik al vaak voorbij komen in je onderschriftgijs sandberg schreef:Beste Linda,
Welkom op dit forum.
Groeten, Gijs

N.a.v. je tip #2: Ik heb 3½ jaar gefotografeerd met een Coolpix 8700. Op de daarbij gevoegde cd-rom staat ook een pdf versie van het handboek, maar die heeft Nikon uitgebreid voorzien van koppelingen voor ieder begrip, elke handeling, elke paginaverwijzing, elk knopje e.d., door het hele verhaal heen. Schitterend: je hoeft nooit zelf te bladeren of te zoeken. Het is compleet interactief en alleen al daarom erg doelmatig. Vreemd dat ze dat bij de DSLR´s niet leveren; bij de D60 zat het ook niet. FOUT!
EDIT!!: Helemaal verkeerd onthouden en niet gecheckt terwijl ik zat te schrijven. Het C8700 pdf handboek is NIET interactief; Het D60 pdf handboek is WEL interactief! Dat het D90 pdf handboek helaas niet interactief is klopt overigens nog steeds.
Laatst gewijzigd door JaapV op wo mar 03 2010 2:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
HalloJaapV schreef:Ja, je tip #1 zag ik al vaak voorbij komen in je onderschriftgijs sandberg schreef:Beste Linda,
Welkom op dit forum.
Groeten, GijsIk vind overigens het handboek zó gortdroog en niet-praktijkgericht dat het bijna onleesbaar is. Ik ben erg happy met b.v. de website van Ken Rockwell, hoewel je zijn vele tips natuurlijk niet als evangelie moet beschouwen.
N.a.v. je tip #2: Ik heb 3½ jaar gefotografeerd met een Coolpix 8700. Op de daarbij gevoegde cd-rom staat ook een pdf versie van het handboek, maar die heeft Nikon uitgebreid voorzien van koppelingen voor ieder begrip, elke handeling, elke paginaverwijzing, elk knopje e.d., door het hele verhaal heen. Schitterend: je hoeft nooit zelf te bladeren of te zoeken. Het is compleet interactief en alleen al daarom erg doelmatig. Vreemd dat ze dat bij de DSLR´s niet leveren; bij de D60 zat het ook niet.
Je kan van de Nikon site ook het handboek downloaden in PDF file

Je kan ook op de WWW zoeken naar de complete handleiding van de D90 in het engels ( ruim 800 pagina's ) en deze is zeker niet droog

Groet Kroontje
- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
Handboek D90 in PDF heb ik natuurlijk al, maar dat is niet interactief - en dus vlot hanteerbaar - zoals dat van de C8700. M.a.w., het is net zo moeizaam als de papieren versie.Kroontje schreef:Hallo
Je kan van de Nikon site ook het handboek downloaden in PDF file![]()
Je kan ook op de WWW zoeken naar de complete handleiding van de D90 in het engels ( ruim 800 pagina's ) en deze is zeker niet droog![]()
Groet Kroontje
Ik zal binnenkort eens zoeken naar jouw 800 pagina's. Dat zijn zeker grote letters?

Groet, Jaap
- Tony D
- Moderator
Het is een pdf bestand van 36 MB. Het heet : Thom Hogans Complete Guide to the Nikon D90. Werkt interactief, je kunt makkelijk zoeken.JaapV schreef:Handboek D90 in PDF heb ik natuurlijk al, maar dat is niet interactief - en dus vlot hanteerbaar - zoals dat van de C8700. M.a.w., het is net zo moeizaam als de papieren versie.Kroontje schreef:Hallo
Je kan van de Nikon site ook het handboek downloaden in PDF file![]()
Je kan ook op de WWW zoeken naar de complete handleiding van de D90 in het engels ( ruim 800 pagina's ) en deze is zeker niet droog![]()
Groet Kroontje
Ik zal binnenkort eens zoeken naar jouw 800 pagina's. Dat zijn zeker grote letters?
Ik heb hem gedownload en toch ook uitgeprint op 2 pagina's per bladzijde en dan ook tegndraaien. Heb je een kleine 200 velletjes met zeer veel (achtergrond-)informatie. Ik vind veel lezen vanaf het scherm gewoon niet prettig.
Stuur een Pb en we regelen wat via yousendit.com.
Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie