1]

2]

3]

4]

Dat is een beetje onzin. Je kan eenvoudig met iets als ViewNX een serie NEF files selecteren en die omzetten naar JPG files. Kan je nog kiezen in welke kwaliteit je ze hebben wilt ook. En de bestanden die je dan krijgt zijn eerder beter dan slechter dan wat je rechtstreeks uit de camera krijgt.rovinge schreef:- Schiet JPEG (geen RAW/NEF), tenzij je avonden lang wilt nabewerken, of je hebt één hele specifieke actiefoto voor ogen.
Dat is gewoon mijn eigen workflow; Ikzelf heb het altijd redelijk omslachtig gevonden als ik aan het einde van de dag met 2000+ foto's of meer thuiskwam. Mijn probleem is ook dat ik daarbij niets weggooi of delete, van wat ik later mogelijk nog 's kan gebruiken...Patrick schreef:Dat is een beetje onzin. Je kan eenvoudig met iets als ViewNX een serie NEF files selecteren en die omzetten naar JPG files. Kan je nog kiezen in welke kwaliteit je ze hebben wilt ook. En de bestanden die je dan krijgt zijn eerder beter dan slechter dan wat je rechtstreeks uit de camera krijgt.rovinge schreef:- Schiet JPEG (geen RAW/NEF), tenzij je avonden lang wilt nabewerken, of je hebt één hele specifieke actiefoto voor ogen.
Naast het feit dat als het nodig is, je met NEF's veel meer doen kan in de nabewerking...
Je mist m'n punt denk ik. Ik zou juist het diafragma meer open gegooid hebben, dus iets als f4 of zo.JohanR schreef:@patrick: Ik had de camera in de A stand staan, en ik had F8 en waarschijnlijk door de handschoenen even gedraaid.
Rechtzetten is soms lastig bij sportfoto's. Wat je ziet in foto 1 is niet de horizon maar een stuk bosrand in een bepaald perspectief. Op deze foto heb je geen handige hulpmiddeltjes als vlaggemasten, lichtmasten of hekwerken die je wel op sportterreinen/sportvelden tegenkomt. Hier moet je het op gevoel doen. Wat "oogt" lekker horizontaal? Als je dat goed doet, stoort het niet en is er helemaal geen vraag of de foto wel of niet recht staat.JohanR schreef:"Ik heb diverse foto's onder een hoek van 40graden geschoten.zie foto4 rechts onderin.(viel mij nu pas op)
Zet ik foto1 de horizon recht, dan staat de man in rode jas scheef"