Zaterdag j.l. was er een actie voor het maken van een foto voor de OV chipkaart en aanschaf van dat ding voor €1,--
Ik dus naar de plaats waar dat zou gebeuren. Stond er toch een file !! Maar ... de (gratis) USB sticks waren op en dus werd de rij direct een stuk korter. Ik had een USB stick meegenomen, je weet maar nooit. In de info over deze fotosessie stond niets over een USB stick.
Toen ik aan de beurt was, stond er een meisje (niet groter dan 1.60m) met een Canon 1000D met een 18-55 zoom IS, ingesteld op groene stand, flitsertje omhoog en een assistente met een wit bord, dat ze als achtergrond omhoog hield tijdens de opname. De camera was verbonden met een HP laptop in de rugzak van de fotografe en uit die rugzak stak ook nog een kabel met een USB plug. Een derde dame stond er bij en keek er naar. Deze dame had beter die laptop kunnen vasthouden, want met een zware rugzak achterop fotografeert niet echt lekker.
Dus mijn USB stick ingeplugd; resultaat nihil. Laptop/camera snapte die niet, 1000D gaf melding PC FULL (???). Gelukkig was er in de wachttijd aanvulling van USB sticks geweest, dus werd er een andere ingeplugd, die wel werkte.
Alles dus klaar voor een foto. Nu ben ik wat groter dan 1.60m en dat had dus effect op de foto. De camera werd in de horizontale stand gehouden, terwijl verticaal toch echt beter is voor zo'n foto. Van het lage standpunt van de fotografe kreeg ik wel een rare foto van mezelf, dikke kin en klein voorhoofd. :mrgreen: Nog even op de laptop naar rode ogen laten kijken, maar die waren er niet (door directe flits in het gezicht), want de hoek was nu gunstig door het lage standpunt van de fotografe. Er werd niet gemerkt, dat de foto eigenlijk niet goed was. Ik had b.v. wat door mijn knieën moeten zakken voor een 'goede' foto. Opmerkingen mijnerzijds werden allemaal weggewuifd met de woorden dat alles goed was ingesteld en daar ook niets aan veranders mocht worden ....
Maar ja ... het was gratis en ik hield er ook nog een USB stickje aan over ....
Thuis nog aan de slag gegaan er een 'behoorlijke' foto van te maken en deze later met succes naar de website voor de aanvraag van de chipkaart gestuurd.
Ben benieuwd hoe het op de kaart er uit zal zien.
Foto voor OV chipkaart
Foto voor OV chipkaart
D40 met 18-55 kitlens, D80, 55-200 VR, Metz 48 AF-1, Manfrotto 479-4b monopod en een Nikon fototas.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Foto voor OV chipkaart
Lekker professioneel gedaan zo te lezen. Zou me niet verbazen als ze wat studenten van straat geplukt hebben die wellicht nog nooit een DSLR in handen gehad hadden.
Ze hebben toch wel op z'n minst zo ver mogelijk ingezoomd met dat ding he (55mm)? Anders is zo'n foto helemaal een ramp door het groothoekeffect.
Veel plezier met je USB stick in ieder geval.
Hoe groot is ie?
Ze hebben toch wel op z'n minst zo ver mogelijk ingezoomd met dat ding he (55mm)? Anders is zo'n foto helemaal een ramp door het groothoekeffect.
Veel plezier met je USB stick in ieder geval.

Hoi Patrick,
Inzoomen? Hoe gaat dat?
Aan beide kanten van mijn hoofd was een zee van ruimte, ook door het horizontaal houden van de camera. Foto was inderdaad een ramp. Heb er thuis maar wat digitaal afgeknipt. Bij het uploaden van de foto naar de OV site kon je trouwens ook nog wat selecteren.
En de USB stick is 256M ...
Inzoomen? Hoe gaat dat?

En de USB stick is 256M ...
D40 met 18-55 kitlens, D80, 55-200 VR, Metz 48 AF-1, Manfrotto 479-4b monopod en een Nikon fototas.
- Melliw
- Clublid
- Contacteer:
...ik zie een markt...
Iedereen kan goede foto's maken toch, zeker met een spiegelreflex.

Iedereen kan goede foto's maken toch, zeker met een spiegelreflex.

Hallo Melliw,
De volgende keer doe ik het zeker zelf. Dat wordt dan een 'goede' foto, al is 'goede' wat overdreven vanwege de regels waaraan zo'n foto moet voldoen.
De volgende keer doe ik het zeker zelf. Dat wordt dan een 'goede' foto, al is 'goede' wat overdreven vanwege de regels waaraan zo'n foto moet voldoen.
Patrick, ik heb het nog even nagekeken: 30mm ...... ze stond ook bijna op mijn lip ....Patrick schreef:Ze hebben toch wel op z'n minst zo ver mogelijk ingezoomd met dat ding he (55mm)? Anders is zo'n foto helemaal een ramp door het groothoekeffect.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
whvg schreef:Patrick, ik heb het nog even nagekeken: 30mm ...... ze stond ook bijna op mijn lip ....Patrick schreef:Ze hebben toch wel op z'n minst zo ver mogelijk ingezoomd met dat ding he (55mm)? Anders is zo'n foto helemaal een ramp door het groothoekeffect.