Watermerk
Watermerk
Ik heb menig foto op NCN bekeken en echt genoten van de resultaten. Ooit hoop ik ook zulke foto's te maken.
Wat me opviel was dat veel posters hun foto's voorzien van een watermerk. Nu weet ik wel hoe je zoiets kan toevoegen in fotobewerkingsprogramma's echter mijn vraag is: is het nodig/verstandig een foto van een watermerk te voorzien?
Ik begrijp dat men zijn foto's voor zich wil behouden echter is zo'n watermerk vaak ontsierend voor de foto. Is het niet beter meer transparantie aan het watermerk toe te voegen zodat hij minder overheersend is? Het is zo'n zonde van die mooie kiekje's.
Graag jullie mening.
groet,
Henk
Wat me opviel was dat veel posters hun foto's voorzien van een watermerk. Nu weet ik wel hoe je zoiets kan toevoegen in fotobewerkingsprogramma's echter mijn vraag is: is het nodig/verstandig een foto van een watermerk te voorzien?
Ik begrijp dat men zijn foto's voor zich wil behouden echter is zo'n watermerk vaak ontsierend voor de foto. Is het niet beter meer transparantie aan het watermerk toe te voegen zodat hij minder overheersend is? Het is zo'n zonde van die mooie kiekje's.
Graag jullie mening.
groet,
Henk
- Rob Smit
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Watermerk
Ben het helemaal met je eens.
Echter, internet en mis/ge-bruik is standaard.
Bronvermelding begint zeldzaam te worden etc.
Ik heb een poging ondernomen om het "iets" transparanter en kleiner te houden.
Daar staat ook tegenover dat de foto's die ik op internet parkeer toch een behoorlijk stuk kwaliteit in hebben moeten leveren.
Echter, internet en mis/ge-bruik is standaard.
Bronvermelding begint zeldzaam te worden etc.
Ik heb een poging ondernomen om het "iets" transparanter en kleiner te houden.
Daar staat ook tegenover dat de foto's die ik op internet parkeer toch een behoorlijk stuk kwaliteit in hebben moeten leveren.
Ik ben benieuws waarmee jullie die watermerk aanbrengen. Graag zou ik dit direct vanuit lightroom doen....is dat mogelijk ? Of zijn er andere handige manieren om dit (batchgewijs) te doen ?
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
Indien je Photoshop gebruikt kan je hiervoor een "action" maken en dan een batch draaien waarin de door jou geselecteerde foto's worden aangepast. Hierbij kan je van alles aangeven. Verkleinen, levels aanpassen en randen en of watermerk toevoegen.Niwla schreef:Ik ben benieuws waarmee jullie die watermerk aanbrengen. Graag zou ik dit direct vanuit lightroom doen....is dat mogelijk ? Of zijn er andere handige manieren om dit (batchgewijs) te doen ?
Alvast bedankt!
Of dit ook in Lightroom kan weet ik niet. Er wordt gefluisterd van wel maar ik moet het zelf nog checken.
Mvgr,
Henk
Visual Watermark is goeie software daarvoor. Ikzelf heb in Photoshop een copyright brush gemaakt - zowel de localisatie de kleur als de dekking van het watermerk zijn dan voor elke foto afzonderlijk instelbaar met als resultaat een minimum aan esthetische schade.
- willemr
- Forumlid
- Contacteer:
Ik gebruik de volgende stukken software voor watermerken en borders:
- Bordermaker
Heeft een tijdje op mijn Mac niet gewerkt, maar lijkt weer helemaal terug te zijn. Ik vind de output (JPEG compressie) wat minder)
- Mogrify binnen Lightroom
Geweldige plugin en werkt ook goed. Brightness en contrast aanpassingen in de tool zijn handig bij een export naar een fotolab. De integratie in Lightroom heeft in dit geval de voorkeur t.o.v. Bordermaker
- Adobe Photoshop Actions (macro's)
Hiermee heb je de meeste vrijheid in mijn ogen, maar is ook de meest complexe manier (uit het rijtje) om watermerken/borders/randen te maken. In combinatie met droplets is het te integreren in Lightroom. Diezelfde droplets zijn shortcuts op bijv. je desktop. Sleur je foto's er heen en klaar is klara.
- Bordermaker
Heeft een tijdje op mijn Mac niet gewerkt, maar lijkt weer helemaal terug te zijn. Ik vind de output (JPEG compressie) wat minder)
- Mogrify binnen Lightroom
Geweldige plugin en werkt ook goed. Brightness en contrast aanpassingen in de tool zijn handig bij een export naar een fotolab. De integratie in Lightroom heeft in dit geval de voorkeur t.o.v. Bordermaker
- Adobe Photoshop Actions (macro's)
Hiermee heb je de meeste vrijheid in mijn ogen, maar is ook de meest complexe manier (uit het rijtje) om watermerken/borders/randen te maken. In combinatie met droplets is het te integreren in Lightroom. Diezelfde droplets zijn shortcuts op bijv. je desktop. Sleur je foto's er heen en klaar is klara.
- Cees
- Forumlid
Zag op internet dit programmaatje: http://computertotaal.nl/article/20613/ ... 3-1-2.html
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Ik mag aannemen dat je dan ook per foto het watermerk plaatst ? Of heb jij de oplossing waar ik tijden naar zoek: kleur en transparantie aanpassen obv echte kleuren op de foto ?pata negra schreef:Visual Watermark is goeie software daarvoor. Ikzelf heb in Photoshop een copyright brush gemaakt - zowel de localisatie de kleur als de dekking van het watermerk zijn dan voor elke foto afzonderlijk instelbaar met als resultaat een minimum aan esthetische schade.
lock
- Desiree van Os
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Wij gebruiken Faststone resizer.
Met dit programma kan je resizen, border, watermerk en nog wat meer dingen.
Elk in een tabblad in te schakelen.
Het programma is gratis en makkelijk te bedienen.
Te vinden op http://www.faststone.org/FSResizerDetail.htm
Groeten,
Desirée
Met dit programma kan je resizen, border, watermerk en nog wat meer dingen.
Elk in een tabblad in te schakelen.
Het programma is gratis en makkelijk te bedienen.
Te vinden op http://www.faststone.org/FSResizerDetail.htm
Groeten,
Desirée
- willemr
- Forumlid
- Contacteer:
Door een laag te kopieren en daar wat met de blur tools aan de slag te gaan. Die laag dan weer als basis voor je watermerk te gebruiken. Je hebt dan wel al een relatie met de kleuren in de foto's (bedenk ik me op eens). Misschien maar een een testje aan wagen deze week.lock schreef:Ik mag aannemen dat je dan ook per foto het watermerk plaatst ? Of heb jij de oplossing waar ik tijden naar zoek: kleur en transparantie aanpassen obv echte kleuren op de foto ?pata negra schreef:Visual Watermark is goeie software daarvoor. Ikzelf heb in Photoshop een copyright brush gemaakt - zowel de localisatie de kleur als de dekking van het watermerk zijn dan voor elke foto afzonderlijk instelbaar met als resultaat een minimum aan esthetische schade.
lock
Als dat nog wat wordt komt het resultaat hier nog wel voorbij.
De foto's waar een watermerk op moet doe ik inderdaad individueel, ik neem mijn copyright brush - zoek met het kleurpipet een passende en niet opvallende kleur in de foto en zet het watermerk op een niet opvallende plaats in een nieuwe laag - de dekking van deze laag kan je dan aanpassen - zo heb je zowel de kleur, de grootte, de plaats als de transparantie van het watermerk onder controle.lock schreef:Ik mag aannemen dat je dan ook per foto het watermerk plaatst ? Of heb jij de oplossing waar ik tijden naar zoek: kleur en transparantie aanpassen obv echte kleuren op de foto ?pata negra schreef:Visual Watermark is goeie software daarvoor. Ikzelf heb in Photoshop een copyright brush gemaakt - zowel de localisatie de kleur als de dekking van het watermerk zijn dan voor elke foto afzonderlijk instelbaar met als resultaat een minimum aan esthetische schade.
lock
-
- Forumlid
Merci.
Het blijft dus nog steeds a hell of a job als je er 250 hebt bijgeschaafd...
lock
lock
Terwijl je toch bezig bent er 250 bij te schaven zal een stempelke plaatsen met een brush niet zoveel méér tijd in beslag nemen toch? De vraag is ook of alle foto's moeten gewatermerkt worden - bij mij niet hoor.lock schreef:Merci.
lock
-
- Forumlid
Normaal gesproken zou ik geen 250 watermerken plaatsen, nee..maar hier betreft het fotos die mensen kunnen bestellen (2 kwalificatiewedstrijden turnen). Aangezien de mensen veelal de fotos zelf afdrukken of zelf willen laten afdrukken, kunnen ze de jpg met copyright downloaden. Vandaar die 250.
lock
lock
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Met bijbestellen is het misschien handig deze te gebruiken: http://www.photowatermark.com/
Die gebruik ik ook. Het aardige is dat je de bestandsnamen (in batch) zelf zonder jpg existentie als tekst in het beeld kunt gebruiken. Handig misschien voor mensen om een foto te bestellen. De tekst stemt dan overeen met je bestand.
Die gebruik ik ook. Het aardige is dat je de bestandsnamen (in batch) zelf zonder jpg existentie als tekst in het beeld kunt gebruiken. Handig misschien voor mensen om een foto te bestellen. De tekst stemt dan overeen met je bestand.
Vriendelijke groet, Léon Obers